Nowe prawo pracy: jak często pracodawca powinien dezynfekować stanowisko pracy? [5.05.2020]

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Pxhere.com
Najnowsze rozporządzenie Rady Ministrów reguluje kwestię dezynfekcji w sklepach, obiektach handlowych i punktach usługowych w godzinach pracy. Zobacz, które stanowiska pracy powinny być dezynfekowane w ramach przeciwdziałania COVID-19 i jak często należy przeprowadzać dezynfekcję.

Zasady dezynfekcji w sklepach, obiektach handlowych i punktach usługowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. W dokumencie jest mowa o dezynfekcji stanowisk kasowych, stanowisk obsługi oraz miejsc prowadzenia sprzedaży lub świadczenia usług. Dezynfekcja takich miejsc powinna być przeprowadzana regularnie, przynajmniej raz na godzinę. Autorzy rozporządzenia nie wskazują natomiast, kto powinien dezynfekować stanowisko pracy.

Gdzie należy dezynfekować stanowiska pracy?
Przeprowadzanie dezynfekcji stanowisk pracy kasjerów i pracowników obsługi jest obowiązkowe w placówkach handlowych zdefiniowanych w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni są obowiązane dokonywać. Obowiązek cogodzinnych dezynfekcji dotyczy miejsc pracy kasjerów i pracowników obsługi, którzy pełnią swoje obowiązki w takich miejscach, jak:

  • sklepy
  • stoiska
  • stragany
  • hurtownie
  • składy węgla
  • składy materiałów budowlanych
  • domy towarowe
  • domy wysyłkowe
  • biura zbytu, w których pracę wykonują pracownicy lub osoby zatrudnione

Oznacza to, że dezynfekcję co najmniej raz na godzinę powinni przeprowadzać zarówno sprzedawcy przyjmujący płatności na targu, jak i pracownicy dużych sklepów budowlanych, np. Leroy Merlin czy Castoramy. Tych samych procedur powinny przestrzegać osoby zajmujące się wysyłką zakupionych towarów.

Dezynfekcja stanowiska kasowego lub stanowiska obsługi powinna także mieć miejsce w obiektach handlowych lub usługowych, o których jest mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 19 kwietnia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. (Warto zaznaczyć, że w § 8 ust. 2 jest mowa o obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.)
O regularne dezynfekcje stanowisk kasowych i obsługi powinni zatroszczyć się właściciele i najemcy powierzchni handlowej, którzy sprzedają:

  • żywność
  • produkty kosmetyczne inne niż perfumy i produkty do upiększania
  • artykuły toaletowe
  • środki czystości
  • produkty lecznice
  • wyroby medyczne
  • środki medyczne specjalnego przeznaczenia żywieniowego
  • artykuły budowlane lub remontowe
  • gazety
  • artykuły dla zwierząt domowych
  • paliwa

Obowiązek dezynfekcji przynajmniej raz na godzinę stanowisk kasowych i obsługi obejmuje także punkty odbioru przesyłek oraz osoby świadczące usługi, gdzie przeważająca działalność usługowa polega na usługach:

  • medycznych
  • bankowych
  • pocztowych
  • ubezpieczeniowych
  • pralniczych
  • gastronomicznych (jeżeli usługi polegają wyłącznie na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności)

Pracujesz na umowie śmieciowej: zlecenie lub dzieło albo jako samozatrudniony - umowie o świadczenie usług? Oto praktyczny poradnik: czy należy ci się świadczenie postojowe, jak j uzyskać - teraz po raz drugi w maju albo po raz pierwszy. Wyjaśnienia z przykładami poznasz po prostu klikając w ten tekst!

To ważne, przeczytaj!:

Niezależnie od tego, jak często są dezynfekowane stanowiska pracy w sklepach, obiektach handlowych i punktach usługowych, zakład pracy powinien zapewnić wszystkim osobom zatrudnionym dostęp do rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk. W rozporządzeniu jest także mowa o obowiązku zakrywania ust i nosa za pomocą odzieży lub jej części, maski, maseczki lub kasku ochronnego (w przypadku osób kierujących motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz ich pasażerów). Ponadto pracownik może zakryć twarz przyłbicą, jeżeli jego miejsce pracy oddziela od klientów dodatkowa przesłona ochronna.

Rozporządzenie nie reguluje natomiast kwestii dezynfekcji biurek czy półek sklepowych. Można więc założyć, że obowiązek dezynfekcji w 60-minutowych odstępach czasu dotyczy wyłącznie stanowisk kasjerów i pracowników obsługi.

To ważne, przeczytaj!:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Materiał oryginalny: Nowe prawo pracy: jak często pracodawca powinien dezynfekować stanowisko pracy? [5.05.2020] - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aselil

Prawo prawem ale pracodawca powinien dbać o pracowników jak tylko może. U nas pomimo przeprowadzanej dezynfekcji szef powiedział żebyśmy znaleźli jakiś płyn, firma go kupi i będziemy mogli polegać nie tylko na firmie sprzątającej. Chcieliśmy kupić państwowy Orlenowski, ale był problem z dostępnością i skorzystaliśmy z oferty podwrocławskiego PCC (https://www.products.pcc.eu/pl/srodki-dezynfekujace/) i nie żalujemy!

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie