Nowa zajezdnia powstać musi, bo tych, które już są we Wrocławiu, nie da się rozbudować.
Nowa zajezdnia ma się znajdować w rejonie alei Architektów i ulicy Szczecińskiej i jej przecięcia się z linią kolejową nr 275 i AOW A8, na południe od wzorcowego osiedla Nowe Żerniki.
To będzie największa zajezdnia we Wrocławiu
Inwestycja obejmie nie tylko budowę samej zajezdni, w ramach przedsięwzięcia ma powstać także torowisko tramwajowe z infrastrukturą do połączenia z ul. Kosmonautów, a także układ dróg na przedłużeniu alei Architektów do wjazdu na zajezdnię i połączenie drogowe z ul. Szczecińską. Zajezdnia będzie mieć powierzchnię 16 hektarów, a jeżeli włączyć w to pętlę tramwajową to będzie to 20 hektarów.
Nowa zajezdnia będzie obsługiwać tramwaje kursujące na obecnie budowanych trasach na Popowice i Nowy Dwór. Oprócz tego będą tam dojeżdżać tramwaje linii specjalnych z imprez organizowanych na Stadionie Wrocław. Nie oznacza to jednak, że kibice Śląska nie zostaną dowiezieni do centrum miasta. Chodzi tylko o to, żeby punktem startowym dla tych tramwajów nie była zajezdnia Ołbin, a bliższa zajezdnia. Jakie jeszcze linie tramwajowe będą tam jeździć? Przedstawiciele MPK twierdzą, że jest jeszcze za wcześnie, by o tym mówić.
Nowa zajezdnia ma obsługiwać łącznie od 150 do 200 (50 w rezerwie) tramwajów, a nowe pojazdy MPK będą mogły mieć długość nawet 32 metrów. Obiekt będzie wyposażony w hale warsztatowe, naprawcze, remontowe, myjnia, torowiska postojowe, zaplecze socjalne, budynek biurowy z parkingiem, powstanie też pętla tramwajowa. W zajezdni zostanie zatrudnionych 1200 osób w podziale na trzy zmiany. W planach jest budowa z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań, wśród nich wymienia się: instalację odzysku wody opadowej, panele słoneczne, klimatyzację w oparciu o technologię belek chłodniczych czy np. odwracalne pompy ciepła.
- Obecnie trwa konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji kompleksu zajezdni tramwajowej we Wrocławiu wraz z elementami towarzyszącymi. Dziś mija termin złożenia dokumentów - mówi Anna Bytońska z biura prasowego Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. - Dokumenty będą w dalszym etapie sprawdzane pod względem formalnym - trzeba sprawdzić, czy zgłaszający się spełniają wymagania konkursu. Potem powstanie koncepcja, a następnie, na bazie tej koncepcji, dokumentacja przetargowa.
Nie kupują tramwajów, bo nie ma zajezdni
W założeniach konkursu czytamy, że obecnie funkcjonujące zajezdnie (poza tą przy Powstańców Śląskich) nie nadają się do rozbudowy ze względu na lokalizację i kontekst historyczny. Te zajezdnie nie będą w stanie obsługiwać nowych tramwajów , bo nie odpowiadają wymogom technicznym nowego taboru - mają za wąskie bramy wjazdowe oraz niewłaściwe urządzenia do obsługi technicznej (kanały rewizyjne). Czytamy też wprost: "obecny stopień wykorzystania zajętości torów w trzech zakładach MPK uniemożliwia dalsze zwiększenie obsługi technicznej w przypadku zakupu dodatkowej liczby tramwajów".
Prace konkursowe trzeba będzie złożyć do 20 kwietnia. Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 140 tys. złotych, a przyznane zostaną także dwie inne nagrody i wyróżnienia. Cała inwestycja jest więc na razie na bardzo wstępnym etapie.
Nowa zajezdnia ma powstać do 2025 roku.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?