Ruszyła budowa mostu Rędzińskiego. Przeprawa ma być gotowa już za dwa lata.
To będzie najdłuższy w Polsce i jeden z najdłuższych w Europie mostów zawieszonych na jednym pylonie.
We Wrocławiu właśnie wystartowała budowa mostu Rędzińskiego, który ma być częścią przyszłej autostradowej obwodnicy Wrocławia. Przeprawa będzie miała 612 metrów długości, a razem z dojazdowymi estakadami - prawie dwa kilometry. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu.
Na razie robotnicy wbijają ogromne, kilkunastometrowe pale w miejscach, gdzie wybudowane będą dojazdy do przeprawy, m.in. od strony ul. Osobowickiej. Chodzi o to, by utwardzić podmokły teren - teraz są tam pola irygacyjne. Trzy tysiące sztywnych pali przebije grząską warstwę i osiądzie na tej twardej. Tym sposobem przyszła jezdnia będzie miała mocne podłoże.
Aby wybudować dojazd do mostu, wycięto już część drzew w pobliskim lesie Pilczyckim. Nad samą Odrą powstanie wkrótce most tymczasowy.
- To po nim będzie jeździł ciężki sprzęt, niezbędny do budowy mostu Rędzińskiego - tłumaczy dyrektor Jerzy Skowron z Mostostalu Warszawa, głównego wykonawcy.
Przeprawa zaprojektowana przez prof. Jana Bliszczuka z Politechniki Wrocławskiej będzie prawdziwym gigantem. Skowron wylicza, że sam pylon, czyli ogromna podpora ustawiona na środku przeprawy, od której odchodzą grube liny utrzymujące cały most, ma mieć 122 metry wysokości. Będzie najwyższą taką konstrukcją w Polsce.
Inne liczby także robią wrażenie. By powstała przeprawa, trzeba zużyć 110 tysięcy metrów sześciennych betonu, a także 180 tysięcy ton stali. Szacuje się, że przy budowie giganta będzie pracowało aż 1500 robotników. Dla porównania - nowy most Warszawski wznosiło 300 osób.
Oprócz tego, że most będzie gigantyczny, zostanie również naszpikowany technicznymi nowinkami.
- Zostanie wyposażony w szereg czujników, które składać się będą na system całodobowego monitoringu. Będą to m. in. czujniki temperatury, odkształceń, a nawet opadów czy siły wiatru - wylicza Joanna Wąsiel z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora budowy.
Czujniki mają sprawić, że ewentualne uszkodzenia natychmiast zostaną wykryte.
Przeprawa będzie przechodziła nad Odrą oraz nad całą Wyspą Rędzińską, przy której znajduje się zabytkowa śluza.
Most powinien być gotowy dokładnie za dwa lata. Stanie się częścią trasy, którą dojedziemy z okolic Kobierzyc, obok lotniska, aż do Długołęki.
Koszt budowy przeprawy szacuje się na ponad pół miliarda złotych.
Mosty Wrocławia
We Wrocławiu są 94 mosty (dane Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta). Na palcach jednej ręki można policzyć wybudowane w ostatnim dziesięcioleciu. Najnowszymi przeprawami są most Milenijny oraz nowy most Warszawski.
Większość pozostałych to zabytki. W najbliższych latach czekać je będą gruntowne remonty. Mają je przejść m.in. mosty Pomorski, Chrobrego oraz Jagiellońskie. Na nowe przeprawy przyjdzie nam jeszcze poczekać. W planach jest m.in. most Wschodni (połączy Armii Krajowej z Biskupinem). Data jego budowy nie jest znana.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?