Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mosty nad Odrą wyłaniają się z ziemi. To nimi prowadzić będzie nowa trasa tramwajowa we Wrocławiu [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Łączna długość nowych mostów Chrobrego to 186 metrów. Teraz montowane są podpory, a budowa obiektu ma zakończyć się w 2023 roku
Łączna długość nowych mostów Chrobrego to 186 metrów. Teraz montowane są podpory, a budowa obiektu ma zakończyć się w 2023 roku Paweł Relikowski / Polska Press
Nowe mosty Chrobrego, łączące Sępolno ze Swojczycami mają zastąpić starą, wyeksploatowaną przeprawę. Ich nośność będzie kilkukrotnie wyższa, co pozwoli na wybudowanie torów projektowanego tramwaju na Swojczyce.

Łączna długość nowych mostów Chrobrego to 186 metrów, a na inwestycję składają się dwie połączone ze sobą konstrukcje:

  • most północny nad Kanałem Żeglugowym (53 metry długości);
  • most południowy nad Kanałem Powodziowym (153 metry długości).

- Obecnie betonowane są podpory nowego mostu Chrobrego i trwają prace konstrukcyjne. Dwie podpory znajdujące się na wysokości Sępolna nad Kanałem Żeglugowym Odry są już przygotowane, a konstrukcja szalunku podpory na wysokości międzywała między Kanałem Żeglugowym a Kanałem Przeciwpowodziowym jest w trakcie przygotowania – tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Wykonawcą nowych mostów Chrobrego jest warszawska firma Trakcja PRKil S.A., która zakończy budowę obiektu do 23 kwietnia 2023 roku.

- Wszystkie podpory mostów zostaną wykonane do połowy lipca. W drugim tygodniu lipca chcemy rozpocząć montaż konstrukcji nośnej mostu północnego. Na jesień planujemy nasunąć most na miejsce docelowe – mówi Mateusz Kamiński z Trakcji S.A., kierownik budowy.

Oprócz budowy mostów i torowiska spółka musi przebudować jezdnie na skrzyżowaniu ul. Monte Cassino i ul. Mickiewicza od strony Sępolna oraz ul. Monopolowej z ul. Marco Polo, ul. Swojczycką i ul. Mydlanej na Swojczycach. Łączny koszt inwestycji to blisko 70 mln zł.

- Do wykonania mostów wykorzystamy około 720 ton stali. Gotowa konstrukcja przyjedzie do nas z Gdyni, a jej pierwsze elementy już znajdują się na placu budowy. Na skrzyżowaniu od strony Sępolna przy stacji transformatorowej wykonujemy też nasyp pod nowy układ komunikacyjny w zakresie ruchu pieszo-rowerowego. Po zakończeniu prac całość ruchu ma zostać przełożona na nowe mosty Chrobrego – opowiada nam Mateusz Kamiński.

Nowe mosty Chrobrego staną kilkadziesiąt metrów od istniejących, po ich północnej stronie (patrząc od strony Sępolna – po lewej). Będą miały po jednym pasie ruchu w każdą stronę i wydzielony pas dla tramwajów. Stare, istniejące mosty są w złym stanie technicznym, a ich przebudowa jest nieopłacalna. W przyszłości zostaną prawdopodobnie wyburzone, chociaż ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Nośność starych mostów wynosi tylko 15 ton, a to zdecydowanie za mało. Nowe mosty Chrobrego będą miały nośność 50 ton, co pozwoli m.in. na utrzymanie wagi tramwajów, jadących nową trasą na Swojczyce.

Tramwaj na Swojczyce na nowych mostach Chrobrego

Docelowo w moście zamontowane zostanie 330 metrów torowiska, którym pojedzie tramwaj na Swojczyce. Na razie całość trasy wynoszącej około 2,1 km jest na etapie projektowania.

Trasa tramwaju na Swojczyce
Trasa tramwaju na Swojczyce WI

Planowo ma zaczynać się z ul. Mickiewicza, następnie prowadzić przez nowe mosty Bolesława Chrobrego i ul. Swojczycką. Zakończenie prac projektowych jest zaplanowane na koniec 2022 roku, a tramwaj na Swojczyce ma być gotowy do końca 2024 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto