Plany powstania Mostu Wschodniego sięgają początków XX wieku, a dokładnie 1906 roku. Już wtedy planiści miejscy zauważali taką potrzebę, gdyż wiedzieli, że miasto będzie się rozwijało. Obecnie, żeby wydostać się z Sępolna, możemy przejechać przez dwa mosty: Szczytnicki i Zwierzyniecki. Ich przepustowość jest jednak ograniczona. Dziennie przejeżdża przez nie około stu tysięcy samochodów. - Ich liczba będzie z pewnością rosła - mówi Katarzyna Kasprzak z Urzędu Miejskiego.
Nowa przeprawa stałaby się lekarstwem na korki w tym rejonie miasta. Składałaby się z dwóch przepraw mostowych i estakady. Jadąc od ulicy Krakowskiej, najpierw przejechalibyśmy przez estakadę nad linią kolejową o długości 78 metrów, a następnie przez most nad Oławą (339 metrów) i przez węzeł z ulicą Międzyrzecką. Stąd czekałaby nas jeszcze przeprawa o długości 680 metrów nad Odrą i terenami zalewowymi. Dalej jechalibyśmy ulicą Dembowskiego i 9-go Maja aż do skrzyżowania ulicy Mickiewicza i Paderewskiego.
Wjazd na przeprawę od strony ulicy Krakowskiej i Armii Krajowej
Specjaliści z miasta szacują, że inwestycja może kosztować nawet 520 milionów złotych. Jeżeli chodzi o rozmach, można ją porównywać z budową stadionu na Euro 2012 na Maślicach. Pewne jest, że miasto w swoim budżecie nie znajdzie takich pieniędzy.
- Inwestycja zostanie oparta o partnerstwo prywatno-publiczne. Może być tak, że inwestor wybuduje Most Wschodni i miasto przez trzydzieści lat będzie płacić zryczałtowaną opłatę na przykład od ilości samochodów, jakie przez niego przejadą. Po upływie tego okresu most stałby się własnością miasta - tłumaczy Kasprzak.
Czy przejazd przez nowy most może być płatny? - Istnieje taka możliwość - odpowiada Katarzyna Kasprzak.
Inwestorów, którzy chcieliby wybudować Most Wschodni jest sporo
Wstępne rozmowy z potencjalnymi inwestorami miasto przeprowadzi we wrześniu. - Na targach w Rzymie czy w Madrycie zainteresowanie Mostem Wschodnim było ogromne. Wśród potencjalnych inwestorów jest na przykład Skanska czy brytyjsko-francuskie konsorcjum Eurotunnel, odpowiedzialne za budowę przeprawy pod kanałem La Manche - stwierdza Kasprzak.
Właśnie z tego powodu miasto zdecydowało się na wcześniejsze rozpoczęcie inwestycji. Początkowo przetarg miał być ogłoszony w 2013 roku. Teraz przewiduje się, że ruszy na przełomie 2009 i 2010 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, istnieje szansa, że po moście przejedziemy się w 2012 roku.
Zapraszamy! |
Photo Walk po Cmentarzu Żydowskim we Wrocławiu |
Czytaj również:
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?