Odcinek drogi ekspresowej z Wrocławia do Warszawy ma być gotowa do czerwca 2012 roku, czyli jeszcze przed Euro. Całkowity koszt budowy S8 na Dolnym Śląsku to 1 183,8 mln złotych. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego sfinansuje 85 proc. tej wartości inwestycji i przekaże ok. 980 mln złotych.
AOW jednak płatna, z drobnymi wyjątkami
Droga ekspresowa S8 w naszym regionie będzie liczyła ok. 55 km, łącznie z istniejącą już obwodnicą Oleśnicy (Zobacz: Droga S8 na Dolnym Śląsku). Trasa ma przebiegać poza obszarami zabudowanymi, a jej budowa podzielona jest na dwa etapy.
- Etap pierwszy to droga Wrocław - Oleśnica, realizowany przez firmę Mota Engil - mówi Michał Nowakowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Obecnie kontynuowane są prace przy obiektach inżynierskich i drogach technologicznych. Etap drugi to odcinek Oleśnica - Syców, za który odpowiedzialna jest Skanska. Firma czeka na pozwolenie na budowę - wyjaśnia.
Kierowcy cieszą się na powstanie nowej drogi ekspresowej.
- Dzięki temu powinniśmy szybciej dojechać z Wrocławia do Warszawy - mówi Mariusz Ruciński, kierowca. - Problem jest jednak stan nawierzchni dróg dojazdowych, które będą prowadzić do S8, np. al. Kochanowskiego we Wrocławiu (Zobacz: Wrocław: Droga, gdzie można zgubić część samochodu).
Zdaniem Marka Naumana, który często jeździ do Warszawy do pracy, ekspresówka ułatwi życie wielu kierowcom.
- Moim zdaniem zdecydowanie poprawi to komfort jazdy z Wrocławia do Warszawy - ocenia. - Mam tylko wątpliwość, czy naprawdę zdążą z budową przed Euro 2012.
W ramach inwestycji powstanie 12 km ekranów akustycznych, zamontowane zostaną bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe. Poza tym trasa na całej długości będzie ogrodzona. W trosce o zwierzęta powstanie osiem przejść, 26 przepustów dla małych zwierząt i 180 skrzynek dla nietoperzy.
Pieniądze z Unii zasilą budżet resortu infrastruktury.
- Środki pochodzące z unijnego dofinansowania nie trafiają bezpośrednio do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, lecz do Ministerstwa Infrastruktury, dokładnie do Krajowego Funduszu Drogowego. Pozyskane w ten sposób środki ministerstwo rozdysponuje na inwestycje drogowe zawarte w rządowym Planie Budowy Dróg Krajowych - tłumaczy Nowakowski.
Czytaj też:
- Za jazdę po AOW kierowcy aut zapłacą od 20 gr do 2 zł za kilometr
- (Bez)płatna AOW w zawieszeniu, są kolejne protesty
- Lobbowali za drogami ekspresowymi S5 i S3
Ferie 2011 we Wrocławiu | Zmień swoje drogowe miasto | Photo Day - serwis |
Kąpieliska i baseny we Wrocławiu | Rozkład jazdy MPK Wrocław | Dzieje się we Wrocławiu |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?