Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miasto wyburzy estakadę na pl. Społecznym. Złożyło wniosek o rozbiórkę [WIZUALIZACJE]

MK
Według miejskich planów, pod pl. Społecznym miałyby powstać tunele prowadzące od mostów: Grunwaldzkiego i Pokoju w kierunku skrzyżowania ulicy Pułaskiego i Kościuszki. W centrum placu miałyby powstać biurowce i bloki mieszkalne, a przy samym moście Grunwaldzkim rondo.
Według miejskich planów, pod pl. Społecznym miałyby powstać tunele prowadzące od mostów: Grunwaldzkiego i Pokoju w kierunku skrzyżowania ulicy Pułaskiego i Kościuszki. W centrum placu miałyby powstać biurowce i bloki mieszkalne, a przy samym moście Grunwaldzkim rondo. ArC2
Miasto wyburzy estakadę na pl. Społecznym. Na razie zlikwidowana zostanie jedynie zachodnia estakada, czyli ta prowadząca od centrum miasta w kierunku mostu Pokoju. Wniosek o rozbiórkę wpłynął do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w ubiegłym tygodniu.

Jak potwierdzają urzędnicy, rozbiórka estakady na pl. Społecznym związana jest z budową śródmiejskiej trasy południowej, która miałaby połączyć pl. Strzegomski z pl. Społecznym. Droga prowadziłaby od Dworca Świebodzkiego przez ul. Zaporoską w okolicy Powstańców Śląskich przy Sky Tower, a dalej nową drogą przez ul. Dyrekcyjną i Pułaskiego do pl. Społecznego.

Wniosek o rozbiórkę estakady zachodniej prowadzącej w kierunku mostu Pokoju i ul. Wyszyńskiego wpłynął do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego 13 listopada. Na razie nie ma mowy o wyburzeniu wschodniej estakady prowadzącej w kierunku pl. Grunwaldzkiego, która przeszła generalny remont rok temu.

Na pl. Społecznym, według koncepcji urzędników, samochody miałyby wjeżdżać do tunelu, którym dałoby się przejechać od od mostów: Pokoju i Grunwaldzkiego aż do skrzyżowania ul. Pułaskiego i Kościuszki. Dojazd z pl. Społecznego do centrum miał być z kolei możliwy przez rondo, które miało powstać tuż za mostem Grunwaldzkim obok urzędu wojewódzkiego i dalej przez nową, poszerzoną trasę wzdłuż parku Słowackiego aż do Podwala, a więc tak jak przed wojną przebiegać miała tzw. trasa cesarska.

– W centrum miasta nie ma miejsca na estakady, wielkie węzły i drogi z wieloma pasami ruchu. Plac Społeczny to przecież teren wielkości Starego Miasta, który jest kompletnie niewykorzystany. Tam musi w końcu powstać miasto i gęsto zabudowane śródmieście – komentuje pomysł zmian na pl. Społecznym prof. Maciej Kruszyna z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

Jak dodaje, to właśnie drogi z wieloma pasami ruchów w centrum miasta powodują korki.
– Te wielkie arterie zasysają ruch samochodowy, ale w pewnym momencie przecież się kończą i zwężają, co powoduje zatory. Oczywiście, że zgodnie z koncepcją powszechną w latach 60, można wyburzać budynki i brnąć w dobudowywanie kolejnych pasów ruchu, ale jest też trend odwrotny, czyli likwidacja wielkich arterii i stawianie na transport publiczny. Plan miasta jest dobry, ale musi zostać zrealizowany całościowo, a nie tylko poprzez wyburzenie jednej estakady – podkreśla prof. Kruszyna.

ZOBACZ: JEDNA Z DAWNYCH KONCEPCJI ZAGOSPODAROWANIA PLACU SPOŁECZNEGO

Pierwsze plany przebudowy pl. Społecznego i wykopania pod nim tunelu pojawiły się przeszło dziesięć lat temu. Tunel - według ówczesnej wizji - miał służyć głównie tym kierowcom, którzy będą chcieli ominąć centrum miasta i ograniczyć ruch na zakorkowanej w godzinach szczytu ul. Kazimierza Wielkiego.

Likwidacja betonowych estakad i budowa tunelu jest niezbędna, aby pl. Społeczny zmienił się na powierzchni. Według koncepcji z 2012 r. w centrum placu miałyby powstać biurowce - m.in. kilkunastopiętrowy wieżowiec przy planowanym rondzie przy zjeździe z mostu Grunwaldzkiego, galeria handlowa i budynki mieszkalne, dzięki czemu plac odzyskałby przedwojenny charakter, gdy był w całości zabudowany. Pod budynkami funkcjonowałyby podziemne parkingi, z których korzystaliby pracownicy urzędów: wojewódzkiego i marszałkowskiego. Z kolei wzdłuż brzegów Odry, niemal nad samym lustrem wody, miałaby powstać kładka.

Urzędnicy chcieli zrealizować śmiałe wizje przy pomocy prywatnych inwestorów. W 2012 r. wybrali się nawet na targi nieruchomości do francuskiego Cannes, aby zachęcić inwestorów do kupna działek na pl. Społecznym. Niestety do tej pory nie znaleźli się chętni na żaden ponad 30 hektarów terenu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto