Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miasto czeka na PKP w sprawie torów na lotnisko

Magdalena Kozioł
Paweł Relikowski
Wrocław chce wydać ponad 11 milionów złotych i przeprojektować al. Stabłowicką tylko po to, by PKP Polskie Linie Kolejowe do Euro 2012 wybudowały połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko.

Władze miasta wysłały już porozumienie do zarządu PKP PLK do Warszawy, ale kolej jeszcze go nie podpisała. Kiedy to zrobi, nie wiadomo.

- Chcemy mieć gwarancję, że to połączenie do lotniska powstanie - podkreśla Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego we wrocławskim magistracie.
O problemach kolei z zaplanowaną niemal dwa lata temu budową torów do nowego terminala zrobiło się głośno na początku listopada. Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału PKP PLK, na spotkaniu Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro przyznał, że nie ma 40 mln zł na to, by inwestycję zrealizować. Okazało się, że linia kolejowa projektowana przez PKP będzie musiała przeciąć budowaną przez miasto aleję Stabłowicką między stacją Wrocław-Żerniki i nowym terminalem.
Kolej wyliczyła więc, że musi wydać więcej pieniędzy, niż zakładała, na głębsze wykopy i odwodnienie terenu. Koszty budowy kolejowej trasy wzrosną również dlatego, że PKP nie wykupiła jeszcze gruntów od prywatnych właścicieli. Problem w tym, że kolej liczy na pomoc finansową od lokalnego samorządu.

- Dostałem zapewnienie od PKP PLK, że inwestycja nie jest zagrożona i powstanie - mówi wojewoda Rafał Jurkowlaniec, jednocześnie szef Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro 2012. Paweł Dziwisz, członek zarządu PLK w Warszawie, taką samą deklarację złożył marszałkowi Markowi Łapińskimu. Kolej na realizację tej inwestycji ma otrzymać unijne pieniądze, które dzieli marszałek z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Będzie to 30 mln zł - informuje Marta Libner, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Brakujące 10 mln zł PKP obiecała wysupłać z własnego budżetu. PLK ma złożyć wniosek o dofinansowanie do połowy stycznia. Czy jest on przygotowywany? Na to pytanie w PKP PLK w Warszawie nikt nie potrafił nam odpowiedzieć. Żeby ratować sytuację, w listopadzie wojewoda dolnośląski wysłał wniosek do Adama Giersza, ministra sportu i turystyki, o wpisanie tej inwestycji do wykazu przedsięwzięć Euro 2012. Taki wpis ma zagwarantować, że tory kolejowe zostaną położone i będą jeździć po nich pociągi.

O konieczności wybudowania połączenia kolejowego ze stacji Wrocław-Świebodzki z terminalem portu lotniczego we Wrocławiu powstała już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Przez lata był to jednak tylko pomysł i nie wszedł on nigdy w fazę projektu. Kiedy jednak w kwietniu 2007 roku Polska została współorganizatorem Euro 2012, a razem z nią Wrocław, zapadła decyzja, żeby uruchomić połączenie kolejowe do nowego terminala na Stra-chowicach. Kiedy ono powstanie, kolej będzie wozić nie tylko kibiców. To inwestycja, z której przez kolejne lata będą korzystać mieszkańcy Wrocławia i turyści.
Nowa trasa ma odciążyć transport drogowy w stolicy Dolnego Śląska i zmniejszyć korki. Ma też przekonać pasażerów, że koleją w mieście można podróżować zdecydowanie szybciej.

Kolej deklaruje, że trasa kolejowa do lotniska powstanie do Euro 2012

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto