Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec z parkowaniem na chodnikach? Ministerstwo odpowiada na medialne doniesienia

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Resort infrastruktury dementuje doniesienia medialne dotyczące nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która będzie obowiązywać od 21 września br.
Resort infrastruktury dementuje doniesienia medialne dotyczące nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która będzie obowiązywać od 21 września br. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Resort infrastruktury dementuje doniesienia medialne dotyczące nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która będzie obowiązywać od 21 września br. „Znowelizowane przepisy ustawy – w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych” – zapewnia ministerstwo.

W opublikowanej 23 sierpnia nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw pojawił się m.in. zapis, nazywający chodnik „częścią drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch”. Niektóre media wskazywały, że ten przepis (konkretnie słowo „wyłącznie”) oznaczać może całkowity zakaz parkowania na chodniku.

Ministerstwo: Chodzi o bezpieczeństwo

- Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów – oświadczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, cytowany przez resort.

Ministerstwo wskazuje, że w dalszym ciągu, jak ma to miejsce obecnie, będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m.in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m.

Zmiana ma zlikwidować „dualizm pojęciowy”

Resort dodaje, że zmiana wprowadzona przepisami ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego.

Źródło: gov.pl
Źródło: gov.pl

Nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje się do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porządkują definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części:

  • chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
  • pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
  • pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).

W komunikacie czytamy, że zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi.

Resort: Informacje o zmniejszeniu chodnika nieprawdziwe

„Ponadto nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami” – tłumaczy resort.

I dodaje, że z nowych przepisów wynika, że zarządcy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porządkują funkcje poszczególnych części drogi, zwiększają ich czytelność, a w konsekwencji zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koniec z parkowaniem na chodnikach? Ministerstwo odpowiada na medialne doniesienia - Strefa Biznesu

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto