Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje Dolnośląskie pokazały nowoczesny pociąg. Będzie jeździł na trasie Wrocław - Trzebnica - Świdnica

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Koleje Dolnośląskie pokazały pasażerom najnowszy pociąg - hybrydowy Impuls II. Będzie jeździł z Wrocławia do Świdnicy
Koleje Dolnośląskie pokazały pasażerom najnowszy pociąg - hybrydowy Impuls II. Będzie jeździł z Wrocławia do Świdnicy Paweł Relikowski
To jeden z 6 kupionych przez Koleje Dolnośląskie pociągów dwusystemowych. Stanął dziś na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Zasilana prądem i silnikami spalinowymi hybryda pojedzie na trasie Trzebnica - Wrocław - Świdnica. Prezentacji pociągu towarzyszyła impreza dla pasażerów. Gdy politycy mówili, jak ważny jest transport zbiorowy, obok protestowali mieszkańcy Strachocina i gminy Czernica, bo dowiedzieli się, że może zabraknąć pociągów na wyremontowaną linię kolejową do Jelcza, która miała być ratunkiem dla zakorkowanego wschodu Wrocławia.

Koleje Dolnośląskie zaprezentowały podróżnym pociąg hybrydowy. To najnowszy nabytek KD. Dzisiaj, 5 października zaprezentowano go na Dworcu Głównym we Wrocławiu.

Hybrydowy zespół trakcyjny Impuls II to pociąg wyprodukowany przez firmę Newag. Jego wyróżniającą cechą jest możliwość zasilania z dwóch źródeł: trakcji elektrycznej lub silników diesla. Wytworzona moc napędza cztery silniki elektryczne, które łącznie mają moc 1,6 megawatów. Przełączenie między rodzajami zasilania możliwe jest w trakcie ruchu pojazdu. Na zasilaniu elektrycznym hybrydy mogą jechać z prędkością maksymalną 160 km/h, a na spalinowym 120 km/h. Na pokładzie pociągu zmieści się ponad 300 pasażerów.

Na jakich trasach pojadą hybrydy?

Samorząd Dolnego Śląska, który jest właścicielem Kolei Dolnośląskich kupił 6 takich pociągów. Dwa są już na Dolnym Śląsku, kolejne będą pojawiać się do grudnia. Wnętrze pachnącego nowością pociągu z zainteresowaniem oglądali pasażerowie. Możliwe było także wejście do kabiny maszynisty. O godz. 12.47 skład ruszał w pierwszą trasę do Trzebnicy. We wtorek odbędą się trzy takie kursy.

Pociągi mają jeździć na liniach kolejowych, które nie są w całości zelektryfikowane. Zostaną skierowane na pierwszą przejętą przez samorząd Dolnego Śląska linię kolejową Wrocław - Trzebnica, która w grudniu zostanie wydłużona o zrewitalizowany odcinek linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy Miasto z przystankami m.in. na Wojszycach, Partynicach, Kobierzycach i Sobótce.

Uroczysta prezentacja na Dworcu Głównym

Na wtorkowej prezentacji pociągu pojawiła się liczna reprezentacja polityków. Marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski przypomniał, że rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań na najbliższe lata:

"Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Dolnoślązacy coraz częściej wybierają kolej jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na potrzeby będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych" – mówił Przybylski.

Wtórowała mu posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka, która podkreśliła korzyści dla środowiska oraz pasażerów i mieszkańców regionu płynące z przesiadki do transportu zbiorowego.

Tymoteusz Myrda stwierdził, że stojąca za plecami polityków hybryda to dowód współpracy Prawa i Sprawiedliwości oraz Bezpartyjnych Samorządowców.

Wicemarszałek Marcin Krzyżanowski przyznawał, że samorząd województwa jest zdeterminowany, żeby rozwijać kolej na Dolnym Śląsku. Dodawał, że czasem trudno jest o porozumienie i przypomniał o rozmowach przedstawicieli spółek kolejowych z miastem Wrocław w sprawie honorowania biletów MPK, które skończyły się fiaskiem.

Protest mieszkańców Strachocina i Czernicy

Obok oficjeli chwalących się nowym zakupem odbywał się protest grupy mieszkańców wrocławskiego Strachocina i podwrocławskiej gminy Czernica. Do działania sprowokowała ich informacja, że nie ma pociągów, które mogłyby pojechać zrewitalizowaną za ponad 100 mln zł linią kolejową nr 292 do Jelcza z przystankami m.in. na Strachocinie i Wojnowie. W ostatnich dniach września okazało się, że pociągi do obsługi tej linii przyjadą do Wrocławia w wakacje przyszłego roku a na tory wyjadą we wrześniu.

Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda, którzy wyszli do protestujących, usłyszeli o paraliżu komunikacyjnym tej części Wrocławia, nadziejach, jakie mieszkańcy wiązali z otwarciem linii i rozczarowaniu, gdy dowiedzieli się, że muszą jeszcze rok czekać na pociąg. Obaj politycy zapewniali, że toczą się rozmowy dotyczące wynajęcia składów. Myrda dodawał, że najpóźniej do grudnia tego roku będzie wiadomo, czy na linii do Jelcza mogą tymczasowo jeździć nowe hybrydy.

O takiej możliwości poinformował w poniedziałek prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski:

"Problem w tym, że Impulsy II są zakupione w ramach projektów Centrum Unijnych Projektów Transportowych i niejako przypisane do połączeń Trzebnica - Wrocław - Świdnica. Dlatego wysyłamy zapytanie do CUPT, czy możemy tymczasowo wykorzystywać je także na linii Wrocław - Wojnów - Jelcz Laskowice, dopóki nie dostaniemy dedykowanych na tę trasę pociągów Elf II z bydgoskiej Pesy. Właśnie elfy są zakupione z myślą o tej trasie" - mówił Stawikowski.

Sześć składów hybrydowych kosztowało 170 mln zł. Na Dolny Śląsk w wakacje 2022 r. trafić ma jeszcze 5 elektrycznych pociągów Elf II wyprodukowanych przez Pesę. Razem 11 nowoczesnych pociągów będzie kosztować ponad 260 mln zł.

Zobaczcie, jak ten pociąg wygląda w środku

Koleje Dolnośląskie pokazały pasażerom najnowszy pociąg - hybrydowy Impuls II. Będzie jeździł z Wrocławia do Świdnicy

Koleje Dolnośląskie pokazały nowoczesny pociąg. Będzie jeźdz...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koleje Dolnośląskie pokazały nowoczesny pociąg. Będzie jeździł na trasie Wrocław - Trzebnica - Świdnica - Wałbrzych Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto