Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleją na wrocławskie lotnisko? Raczej nie przed Euro 2012

Latający dywan
Latający dywan
Wszystko wskazuje na to, że nie ma szans na wybudowanie przed Euro 2012 linii kolejowej łączącej terminal lotniska z centrum miasta.

Przeszkodą stał się szacunkowy koszt inwestycji przewyższający możliwości finansowe spółki PKP PLK. O jej rozpoczęcie zabiegało zarówno miasto, jak też Urząd Marszałkowski.

- Specjalnie pod tę kolej zaplanowaliśmy postawienie wyższego wiaduktu. Wszystko po to, aby PKP Polskie Linie Kolejowe nie musiały w tym miejscu budować tunelu - wyjaśnia Paweł Czuma, rzecznik prasowy Urzędu Miasta we Wrocławiu.

Koszty linii kolejowej wzrosły z 87 mln zł do 140

Problemem jest planowana wartość inwestycji. Wrocławski oddział PLK zakończył szacowanie kosztów budowy, które z początkowej wartości 87 milionów wzrosły do 140 milionów złotych. Tymczasem maksymalna kwota, jaką dysponuje Urząd Marszałkowski to ponad 67 mln zł.

Skąd tak duża różnica w oszacowaniu kosztów inwestycji? PLK tłumaczy ją m.in. wyjątkowo wysokim poziomem wód gruntowych, wymuszającym budowę niemal całego odcinka toru kolei w betonowej niecce.

- Zmianie uległ sposób wpięcia toru.Niewłaściwa była wcześniejsza ocena warunków geotechnicznych i odwodnienia - tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Brakowało informacji o warstwie wodonośnejna głębokości od 0,6 m, co powoduje konieczność wykonania dodatkowych zabezpieczeń, a także zbiornika retencyjnego połączonego kolektorem z ciekiem wodnym Ryńka na zachodzie Wrocławia.

Konieczna jest więc zmiana trasy cieku wodnego Ryńka**i budowa trzech dodatkowych przepustów. Siemieniec zaznacza również, że zmienił się układ drogowy w obszarze projektowanej linii kolejowej - pominięto m.in. wiadukt przy ul. Rdestowej, co także ma wpływ na zwiększenie kosztów.

budowa nowego terminala wrocławbudowa nowego terminala wrocław

Nowa linia miałaby prowadzić od wrocławskiego lotniska do stadionu


- PKP PLK S.A. zwracało się do Marszałka Województwa Dolnośląskiego o zwiększenie puli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - informuje Siemieniec. - Niestety otrzymaliśmy odpowiedź odmowną.

Urzędnicy rozkładają ręce

Miasto twierdzi, że nic więcej w tej sytuacji zrobić nie może, gdyż jest to inwestycja PKP PLK. Spółka informuje, że nie stać jej obecnie na tak drogą budowę i szuka nowych źródeł finansowania. Z kolei Urząd Marszałkowski pytanie, czy linia kolejowa łącząca centrum Wrocławia z lotniskiem powstanie przed Euro 2012, kwituje krótko:
- Za realizację inwestycji odpowiada spółka PKP PLK.

Przed rozpoczęciem Euro 2012 ma być gotowa natomiast Aleja Stabłowicka, łącząca port lotniczy ze stadionem.

- Nie wiadomo, jakie będą koszty jej budowy, ponieważ nie został jeszcze rozstrzygnięty przetarg - informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. Może nie uda nam się jej ukończyć w stu procentach, ale na pewno do czasu Euro 2012 we Wrocławiu droga będzie przejezdna.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto