Przeszkodą stał się szacunkowy koszt inwestycji przewyższający możliwości finansowe spółki PKP PLK. O jej rozpoczęcie zabiegało zarówno miasto, jak też Urząd Marszałkowski.
- Specjalnie pod tę kolej zaplanowaliśmy postawienie wyższego wiaduktu. Wszystko po to, aby PKP Polskie Linie Kolejowe nie musiały w tym miejscu budować tunelu - wyjaśnia Paweł Czuma, rzecznik prasowy Urzędu Miasta we Wrocławiu.
Koszty linii kolejowej wzrosły z 87 mln zł do 140
Problemem jest planowana wartość inwestycji. Wrocławski oddział PLK zakończył szacowanie kosztów budowy, które z początkowej wartości 87 milionów wzrosły do 140 milionów złotych. Tymczasem maksymalna kwota, jaką dysponuje Urząd Marszałkowski to ponad 67 mln zł.
Skąd tak duża różnica w oszacowaniu kosztów inwestycji? PLK tłumaczy ją m.in. wyjątkowo wysokim poziomem wód gruntowych, wymuszającym budowę niemal całego odcinka toru kolei w betonowej niecce.
- Zmianie uległ sposób wpięcia toru.Niewłaściwa była wcześniejsza ocena warunków geotechnicznych i odwodnienia - tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Brakowało informacji o warstwie wodonośnejna głębokości od 0,6 m, co powoduje konieczność wykonania dodatkowych zabezpieczeń, a także zbiornika retencyjnego połączonego kolektorem z ciekiem wodnym Ryńka na zachodzie Wrocławia.
Konieczna jest więc zmiana trasy cieku wodnego Ryńka**i budowa trzech dodatkowych przepustów. Siemieniec zaznacza również, że zmienił się układ drogowy w obszarze projektowanej linii kolejowej - pominięto m.in. wiadukt przy ul. Rdestowej, co także ma wpływ na zwiększenie kosztów.
Nowa linia miałaby prowadzić od wrocławskiego lotniska do stadionu
- PKP PLK S.A. zwracało się do Marszałka Województwa Dolnośląskiego o zwiększenie puli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - informuje Siemieniec. - Niestety otrzymaliśmy odpowiedź odmowną.
Urzędnicy rozkładają ręce
Miasto twierdzi, że nic więcej w tej sytuacji zrobić nie może, gdyż jest to inwestycja PKP PLK. Spółka informuje, że nie stać jej obecnie na tak drogą budowę i szuka nowych źródeł finansowania. Z kolei Urząd Marszałkowski pytanie, czy linia kolejowa łącząca centrum Wrocławia z lotniskiem powstanie przed Euro 2012, kwituje krótko:
- Za realizację inwestycji odpowiada spółka PKP PLK.
Przed rozpoczęciem Euro 2012 ma być gotowa natomiast Aleja Stabłowicka, łącząca port lotniczy ze stadionem.
- Nie wiadomo, jakie będą koszty jej budowy, ponieważ nie został jeszcze rozstrzygnięty przetarg - informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. Może nie uda nam się jej ukończyć w stu procentach, ale na pewno do czasu Euro 2012 we Wrocławiu droga będzie przejezdna.
Współpraca: Kinga Czernichowska
Czytaj też:
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?