Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy tramwaje pojadą na Nowy Dwór? Mamy dobre informacje! (ZDJĘCIA Z BUDOWY)

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Zobaczcie na kolejnych zdjęciach, jak obecnie wygląda budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór
Zobaczcie na kolejnych zdjęciach, jak obecnie wygląda budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór Paweł Relikowski / Polska Press
Miasto podpisało umowę na budowę ostatniego, blisko 2-kilometrowego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) w ulicy Rogowskiej oraz nowej pętli tramwajowej. Oto szczegóły.

Dzięki TAT tramwaje pojadą prosto z Nowego Dworu do centrum Wrocławia - placu Orląt Lwowskich.

Co powstanie na ul. Rogowskiej?

Na ulicy Rogowskiej wybudowane zostanie łącznie 1,93 km torów, natomiast nowa pętla tramwajowa powstanie w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Przy pętli swoje miejsce znajdzie Park and Ride dla 70 samochodów, z czego trzy miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponadto przebudowane zostanie 1,6 km jezdni, wybudowane i przebudowane około 2 kilometrów chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego. Powstanie też 11 przejść dla pieszych. Ulica Rogowska wzbogaci się o cztery pary przystanków autobusowo-tramwajowych. Wykonawcą ostatniego odcinka TAT jest firma Skanska, a początek prac zaplanowano na 5 lutego.

- To historyczny moment. Tą umową stawiamy kropkę na "i" w tej wielkiej inwestycji. Przypomnę, że TAT to w sumie blisko 7-kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa. Jedna z największych, ale i najdroższa inwestycja w powojennej historii miasta. Jak ważna dla układu komunikacji zbiorowej Wrocławia widać to od czerwca minionego roku. Pasażerowie korzystają już z pierwszego odcinka TAT od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej, a pozwala nam na to wykonywanie prac remontowych m.in. na placu Jana Pawła II. Co ważne, mimo tych robót tramwaje jeżdżą z zachodniej części miasta do centrum – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wizualizacja pętli przy ul. Rogowskiej
Wizualizacja pętli przy ul. Rogowskiej WI

Skanska na realizację inwestycji ma 15 miesięcy. Wartość umowy na prace wzdłuż ul. Rogowskiej to 72 298 774,69 zł brutto. W tej kwocie zakres gminy Wrocław wynosi 52 412 315,86 zł, a MPWiK 19 886 458,83 zł. Duże zaangażowanie środków MPWiK wynika ze skomplikowanej przebudowy drenażu na trasie.

- Drenaż wymaga modernizacji na długości blisko 1,2 km, prace będą prowadzone w wykopach sięgających nawet 5,5 metra głębokości - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Spore zmiany w komunikacji autobusowej na Nowym Dworze

Rozpoczęcie prac przy budowie ostatniego odcinka TAT na ul. Rogowskiej jest planowane na 5 lutego. Odcinek od ulicy Zemskiej do pętli autobusowej zostanie wyłączony wtedy z ruchu. Przez plac budowy przejadą po nim tylko mieszkańcy posiadający posesje wzdłuż tego terenu. W związku z pracami przy budowie TAT przy ul. Rogowskiej oraz na skrzyżowaniu Gubińskiej i Strzegomskiej, objazdem pojedzie 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne. Od 5 lutego (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych: 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii: 241, 246 oraz 249. O dokładnym przebiegu tras będziemy informować bliżej rozpoczęcia prac budowy ostatniego odcinka TAT.

Poglądowa mapa ze zmianami w kursowaniu autobusów na Nowym Dworze
Poglądowa mapa ze zmianami w kursowaniu autobusów na Nowym Dworze WI

Pierwszym odcinkiem TAT już jeżdżą autobusy i tramwaje, drugi powstaje

TAT budowany jest od września 2019 roku. Dotychczas oddano do użytku odcinek o długości blisko 2 km. Tramwaje jeżdżą już od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i dalej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym. Powstały też nowe przystanki tramwajowo-autobusowe:

  • na wysokości dawnego dworca Marchijskiego,
  • przy ul. Smoleckiej,
  • przy Robotniczej na wysokości ul Śrubowej.

Obecnie trwają zaawansowane prace przy budowie torowiska tramwajowego, przebudowie sieci podziemnych, budowie nowych przystanków, dróg rowerowych oraz chodników wzdłuż ulicy Strzegomskiej na Muchoborze Małym, jak i Nowym Dworze.

- W pobliżu ul. Wagonowej mamy w ok. 80 procentach zaawansowaną budowę 160 metrowego wiaduktu. Pozwoli bezkolizyjnie przejechać tramwajom i autobusom nad torami kolejowymi. Przy Gądowiance natomiast powstaje stacja prostownikowa, która umożliwi przejazdy tramwajów po trasie. Zakończenie tego etapu planowane jest pod koniec 2022 roku - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Całość TAT ma zostać oddana w wakacje 2023 roku. Według zapowiedzi, trasa umożliwi dojazd tramwajem z Nowego Dworu do centrum miasta w około 20 minut.

Przypomnijmy, że ogólna wartość projektu to blisko 386 milionów złotych (dokładnie 386 044 600,46 zł brutto). Do teraz na budowę TAT wydano 274 905 883,61 zł, a całość dofinansowana jest z Unii Europejskiej - obecnie w kwocie 117 378 122,40 zł. Aktualnie procedowany jest kolejny aneks w związku z przyznaniem pieniędzy przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a to ma podnieść wartość dofinansowania do kwoty 182 212 757,96 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto