RADZI:
Ewa Rogalska
czasopismo studentów "Kontrast"
Tylko strony z kłódką
Jeśli płacimy kartą za zakupy w internecie, warto zastrzec określony limit albo wpłacić na nią tylko tyle środków, ile potrzebujemy na opłacenie zakupu danego produktu. Podczas dokonywania płatności trzeba sprawdzać, czy strona internetowa ma bezpieczne połączenie (adres w pasku przeglądarki rozpoczyna się od https lub ssl, a na dole ekranu widnieje symbol zamkniętej kłódki).
Warto również pamiętać, że żaden sprzedawca nie może żądać od nas podania numeru PIN przy dokonywaniu e-zakupów. Do potwierdzania przelewów internetowych nie służy PIN, a wyłącznie numer CVV/CVV2 - trzy cyfry umie-szczone na odwrocie karty na pasku, na którym znajduje się podpis posiadacza.
Zwrot pieniędzy
Obciążenie zwrotne, czyli tzw. charge back, umożliwia odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy w wyniku błędu banku lub sprzedawcy karta płatnicza została obciążona dwukrotnie za ten sam zakup albo środki pobrano niesłusznie. Klient może też domagać się od banku zwrotu pieniędzy za transakcję opłaconą kartą, która nie została zrealizowana, np. skrzynka wina zamówiona we francuskim sklepie internetowym nie dotarła do odbiorcy. Na zwrot pieniędzy możemy liczyć również wtedy, gdy przedsiębiorca wywiązał się z umowy, ale towar dotarł uszkodzony (np. jedna z butelek była stłuczona) oraz w sytuacji, gdy padliśmy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy.
Możliwość domagania się zwrotu pieniędzy przez bank nie wynika z ogólnych przepisów prawa, ale z polityki organizacji płatniczych (tj. Visa czy MasterCard) i niektórych banków. Reklamację z wnioskiem o obciążenie zwrotne należy złożyć do banku, który wydał kartę. Na jej rozpatrzenie trzeba czekać od 30 do 90 dni.
Bezpłatna pomoc
Są dwie instytucje, które bezpłatnie pomogą nam, kiedy przykładowo poczujemy się oszukani. Rzecznik konsumenta (powiatowy, miejski) lub Federacja Konsumentów udzielą wsparcia w przypadku, gdy przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce nie wywiąże się z umowy. Dane kontaktowe rzeczników dostępne są na stronie www.uokik.gov.pl.
Europejskie Centrum Konsumenckie pomoże w dochodzeniu roszczeń, gdy zagraniczny przedsiębiorca z UE, Norwegii lub Islandii (np. sklep internetowy, biuro podróży, hotel, wypożyczalnia samochodów) nie wykona opłaconej usługi lub niesłusznie pobierze płatność. Skargę można złożyć poprzez formularz dostępny na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22-556-01-18), e-mailem (info@konsument. gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie, przy placu Powstańców Warszawy 1.
Oprac. PMK
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?