Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Łukasz Kopaczyński, sklep rowerowy Im Motion
Piotr Warczak
Rower jest jednym z najczęściej kradzionych przedmiotów, kiedy więc pozostawiamy nasz pojazd bez nadzoru, musimy pamiętać o jego prawidłowym zabezpieczeniu. Rynek oferuje wiele dobrych rozwiązań. Zapięcia mają charakter uniwersalny i pasują do wszystkich rodzajów rowerów.

Wersje elastyczne zapięć powstają na bazie plecionej linki stalowej. Wybierać możemy spośród wielu modeli i w różnych przedziałach cenowych. Niestety, te najtańsze, sprzedawane np. w supermarketach, nie stanowią praktycznie żadnego utrudnienia dla złodzieja - można je przeciąć wręcz scyzorykiem. Dobre zapięcia, dodatkowo osłonięte walcami ze stali hartowanej, to wydatek od 50 zł, jednak trudność ich pokonania nieporównywalnie wzrasta. Zapięć elastycznych nie owijajmy nigdy podczas jazdy wokół ramy - popsujemy w ten sposób blokadę i porysujemy rower. Najlepiej skorzystać ze specjalnych, oferowanych przez producentów obejm, które zazwyczaj są w komplecie.

Czytaj też: Po nowelizacji ustawy rowerzyści mogą więcej. Zobacz listę zmian

Zapięcia nieelastyczne, zwane też U-LOCKAMI albo zapięciami szeklowymi - wykonane są z grubych prętów stalowych wygiętych w literę U. Całość pokrywa ochronna powłoka gumowa. U-LOCKI nie są zazwyczaj tanie, zapewniają jednak dobrą i pewną ochronę, zwłaszcza jeżeli chcemy pozostawić rower bez opieki na dłużej.

Wydając około 200 zł na którekolwiek z rozwiązań, możemy być pewni, że wykonanie będzie solidne i zapewni pożądany poziom bezpieczeństwa.
Powinniśmy zwrócić uwagę na rodzaj zamka: do wyboru mamy te na klucz oraz szyfrowe. Wadą tych drugich jest na pewno to, że można je skonfigurować tylko raz. Kodu ustalonego w dniu zakupu nie możemy zmienić, przez co mamy problemy, jeżeli go zapomnimy. Producenci zapięć na klucz dołączają do zestawu nawet do pięciu zapasowych kluczy.

Rower najlepiej przypinać w miejscach do tego przeznaczonych - czyli do stojaków. Najczęściej są one obejmowane przez kamery monitoringu miejskiego, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa. Najpowszechniejszym błędem rowerzystów jest nieprzypinanie roweru do niczego - używanie blokady tylko na pojeździe. Złodziej bez problemów przeniesie taki rower.

Zabezpieczając rower zapięciem elastycznym, pamiętajmy, żeby objąć nim jak najwięcej części roweru - możemy je rozciągnąć nawet do 2 m - dlatego przeplećmy je przez przednie koło, następnie zróbmy pętle przez ramę i drugie koło. Jest to optymalny sposób zapięcia. U-LOCKIEM obejmujemy ramę i tylne koło.

Oprac. Marcin Pluskota

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto