Jak wygląda praca na Lotniczym Dworcu Towarowym we Wrocławiu? Oto jej kulisy! (ZDJĘCIA, ROZMOWA)

Robert Migdał
30-tonowe maszyny, transport pomocy medycznej i… żywe norki. Z Norbertem Kowalczykiem, prezesem Lotniczego Dworca Towarowego Wrocław, rozmawia Robert Migdał

Pasażerowie nie przylatują i nie wylatują z wrocławskiego lotniska, jednak to nie oznacza, że lotnisko nie pracuje. Cały czas działa Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław.
- Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław działa cały czas, lotnisko wrocławskie również, tylko w okrojonym zakresie. Pomimo braku pasażerów Port Lotniczy Wrocław musi utrzymać gotowość do obsługi różnego rodzaju statków powietrznych, również i tych cargo.

Terminal cargo, czyli wydzielona część portu lotniczego która świadczy usługi załadunku, wyładunku i magazynowania towarów przesyłanych drogą lotniczą, pomimo wstrzymania ruchu pasażerskiego działa tak, jak dotychczas.
- Nic praktycznie się u nas nie zmieniło, nadal obsługujemy samoloty cargo oraz trucki linii lotniczych. Również zajmujemy się przeładunkami samochodów.

Czy przez epidemię koronawirusa dużo zmieniło się w waszej działalności? Zmniejszył się transport „do” i „z” Wrocławia, czy też macie więcej pracy?
- W porównaniu z marcem 2019 roku spadek w marcu bieżącego roku wynosi około 25%. W I kwartale 2020 roku obsłużyliśmy 2335 ton, jest o 12 % mniej niż w tym samym okresie 2019 roku, gdzie odnotowaliśmy 2666 ton obsłużonego towaru. Jednakże, pomimo spadku, pracy jest bardzo dużo.

Obsługujecie np. loty specjalne, jak te z pomocą medyczną?
- Oczywiście LDT Wrocław zaangażowany jest również w obsługę lotów specjalnych, m. in. właśnie takich z pomocą medyczną. Ostatnie dwa transporty cargo, które przyleciały samolotami Antonov AN-124 były obsługiwane m. in. przez Cargo. Ściśle współpracujemy z Agencją Rozwoju Przemysłu, która zorganizowała transport oraz ze wszystkimi służbami na lotnisku. Dzięki naszemu zaangażowaniu przeładunek środków ochrony medycznej odbył się bardzo sprawnie.

A środki bezpieczeństwa – przy przyjmowaniu i wysyłaniu towarów – muszą być teraz bardziej restrykcyjne?
- Zdecydowanie tak. Od grudnia ubiegłego roku obserwowaliśmy sytuację w Chinach i już pod koniec stycznia tego roku zaczęliśmy zamawiać niezbędne środki ochrony osobistej, jak maseczki, płyn do dezynfekcji rąk i urządzeń technicznych, mydło antybakteryjne, itd. Nasi pracownicy, szczególnie osoby bezpośrednio stykające się z towarem, bądź dokumentacją towarzyszącą przesyłce, noszą stale środki ochrony, jak rękawiczki jednorazowe, maseczki, przyłbice. Dodatkowo wprowadziliśmy pomiar temperatury kierowcom przyjeżdżających po i z frachtem lotniczym. Pomiar odbywa się na bramie głównej. Wprowadziliśmy również na wjeździe na terminal Cargo coś na wzór karty lokalizacyjnej dla kierowców (Formularz Podróży Kierowców). W razie, gdyby zaszła potrzeba skontaktowania się z przewoźnikiem bądź samym kierowcą. Ponadto w każdym budynku przy wejściu jest pojemnik dozujący płyn do dezynfekcji rąk. Każdemu kierowcy wjeżdżającemu na terminal ochrona spryskuje dłonie środkiem do dezynfekcji. Wprowadziliśmy procedury, które praktycznie eliminują bezpośredni kontakt pracowników LDT z kierowcami, bądź klientami. Staramy się większość spraw załatwiać telefonicznie, bądź e-mailowo.

Lotniczy Dworzec Towarowy we Wrocławiu jest jednym z większych w Polsce?
- Sam Terminal Cargo jak na warunki polskie jest dość spory bo mamy blisko 5500 m2 hal magazynowych ze sprzętem do obsługi frachtu lotniczego oraz 25 miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych z placem manewrowym. Część hal przeznaczona jest na obsługę frachtu lotniczego, a część wynajmujemy naszym kontrahentom.

Samoloty jakich linii lotniczych obsługujecie? To są duże transporty, czy małe?
- Terminal cargo obsługuje samoloty regularnych linii lotniczych, które przylatują do WRO, czyli LOT, Lufthansę, SAS, Air France, KLM. Linie low cost-owe (LCC), takie jak Ryanair czy Wizzair nie wożą cargo jako takiego, chyba, że na własne potrzeby. Towar praktycznie ładowany jest codziennie na samoloty. Ze względu na fakt, że ww linie lotnicze operują na trasie do i z Wrocławia małymi samolotami i ich bagażniki nie pomieszczą zbyt dużo towaru. Do takich samolotów możemy załadować zaledwie od kilkudziesięciu do kilkuset kilogramów. Należy pamiętać, że oprócz towaru linie lotnicze zabierają przede wszystkim bagaż pasażerów. Tylko w ramach wolnego miejsca zabierane jest cargo. W większości linii lotniczych są działy cargo, które zajmują się tematem frachtu lotniczego i podstawiają swoje samochody ciężarowe po przesyłki. Większość towaru w imporcie jak i eksporcie przewożone jest do i z Wrocławia samochodami linii lotniczych a nie samolotami. Taka jest niestety specyfika cargo w Polsce. Praktycznie poza nielicznymi portami lotniczymi większość frachtu jeździ na tzw. ”kołach”.Poza regularnymi liniami obsługujemy dość często czartery dedykowane specjalnie po towar cargo. Z reguły organizują to firmy z branży automotiv, gdzie jest potrzeba bardzo szybkiego dostarczenia komponentów np. na linie produkcyjną. Oczywiście trafiają nam się duże i małe transporty, nie ma jakiejś regularności. Średnio w tygodniu obsługujemy 200 ton towaru. Jest to import i eksport. Są przypadki, że samoloty przylatują po kilka palet towaru a i takie co zabierają kilkadziesiąt.

Jakie to są transporty? Co najczęściej przylatuje do Wrocławia, a jakie towary są wysyłane od nas w świat?
- Najczęściej do Wrocławia dostarczane są komponenty i półprodukty do firm produkcyjnych, natomiast w świat wylatuje asortyment z branży automotiv i elektronika. Przez Terminal Cargo przewija się praktycznie każdy rodzaj towaru.

Jakie kierunki zagraniczne są najpopularniejsze?
- Najczęstsze kierunki to Stany Zjednoczone (Chicago, Nowy Jork, Atlanta), Kanada, Azja (Chiny, Japonia, Indie), Bliski wschód (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Australia, Afryka. Dużo towaru wysyłane jest również do Meksyku.

Najtrudniejszy transport na Lotniczym Dworcu Towarowym, to...
- Najbardziej skomplikowany transport jaki pamiętam, to rozładunek linii produkcyjnej dla jednej z podwrocławskich firm. Towar przyleciał na Antonov

Ukraińcy rezygnują z pracy w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3