Jak bezpiecznie hamować, gdy na drodze ślisko [NAJWAŻNIEJSZE ZASADY]

KZ
Poranne przymrozki, deszcz, śnieg, mgła. Warunki na drogach są coraz trudniejsze. Warto przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpiecznego hamowania.

1. Odległość fotela kierowcy od pedałów powinna być taka, żeby noga po wciśnięciu pedału hamulca do oporu była nadal lekko ugięta. Pozwoli to na wciskanie hamulca z bardzo dużą siłą, co znacząco wpływa na długość drogi hamowania.

2. W sytuacji awaryjnej należy jednocześnie z całą siłą "kopnąć" w hamulec i sprzęgło. Taki zabieg spowoduje rozpoczęcie hamowania z maksymalną siłą oraz rozłączenie silnika. Hamulec i sprzęgło trzeba trzymać wciśnięte aż do zatrzymania auta.

3. Za słaba siła wywierana na pedał hamulca może spowodować zarzucanie tyłu, co w skrajnych sytuacjach powoduje poślizg. Dzieje się tak, ponieważ system ABS nie kontroluje w pełni wszystkich kół, a tylko przednie. Elektroniczny korektor siły hamowania odczytuje, że poślizg dotyczy tylko tych kół i na nich skupia większą uwagę

4. Jeszcze większym błędem jest zdjęcie nogi z hamulca podczas omijania przeszkody. Wtedy system ABS w ogóle nie kontroluje auta co może doprowadzić do uślizgu tylnych kół, a w skrajnych przypadkach dachowania.

5. We współczesnych autach pojawiły się systemy wspomagania kierowcy w sytuacji nagłego zagrożenia. Jednym z nich jest asystent hamowania. To układ, który powoduje, że w układzie hamulcowym powstaje duże ciśnienie wywierające maksymalną siłę na hamulce przy kołach. Wkracza do akcji wówczas, gdy czujniki wykryją, iż kierowca szybciej niż zazwyczaj zdejmie nogę z gazu.

6. Bezpieczeństwo jazdy wspomaga również hamulec multikolizyjny. W razie kolizji system aktywuje hamulce, spowalniając auto do prędkości 10 km/h. W ten sposób ograniczone jest zagrożenie spowodowane możliwością wywołania następnych kolizji, np. jeśli auto odbije się od innego pojazdu.

Najważniejsze, aby w sytuacjach zagrożenia mocno nacisnąć hamulec i nie puszczać go, aż do momentu całkowitego zatrzymania auta. Nawet jeśli nie unikniemy uderzenia w przeszkodę, to skutki zderzenia będą mniejsze.

Polskie fabryki Volkswagena w całości zasilane eko-energią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie