Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gratislavia zakończona. Wydawcy zaprezentowali najlepsze planszówki (ZDJĘCIA)

Dominik Wojtas
W sobotę i w niedzielę w Centrum Kultury Zamek w Leśnicy odbył się festiwal gier planszowych Gratislavia. Czterech wydawców gier opowiedziało nam o swoich najnowszych i najlepszych grach. Dwie z nich powstały we Wrocławiu. Autorzy zdobyli fundusze na portalach crowdfundingowych - pomogli więc internauci.

Zamki szalonego króla Ludwika

Młoda firma Planszóweczka jest inicjatywą wrocławską. Na festiwalu zaprezentowała grę, zatytułowaną „Zamki szalonego króla Ludwika”. - Na realizację tego projektu zdobyliśmy fundusze na portalu Wspieram To. Byliśmy drugą największą akcją w Polsce. Uzbieraliśmy prawie 90 tys. złotych z 25 tys. planowanych – opowiada Michał Matłosz, szef wydawnictwa.

Gra polega na budowie zamku dla króla, który był postacią autentyczną. To Ludwik II, który zbudował zamek Neuschwanstein w Bawarii. Budowla ta stała się inspiracją dla zamku w logo Disneya.

- W naszej grze wcielamy się w rolę mistrza budowy. Poszczególne komnaty zamku przedstawiają „kafelki”. Należy je układać obok siebie. Ich różne kombinacje dają określone korzyści i punktację. Z sąsiedztwa sypialni i toalety król raczej nie będzie zadowolony, ale jadalnia będzie tu jak najbardziej na miejscu. Możemy też budować zamek bardziej kreatywnie. Fabuła i zasady są zaczerpnięte z amerykańskiej wersji gry, do której nabyliśmy prawa. Nasze „kafelki” do gry są jednak znacznie bardziej dopracowane graficznie. Tworzą klimat gry i podobają się w Polsce oraz na świecie. Zdobywamy bardzo dobre recenzje – zachwala swoje wydanie Michał Matłosz.

Exoplanets

Board & Dice to kolejna wrocławska firma, wydająca gry planszowe. Dwóch tworzących w niej zapaleńców, Ireneusz Huszcza i Filip Głowacz, pracuje na co dzień etatowo. Znajdują jednak czas po pracy, aby wspólnie realizować pasję. Zaczęli od gry o piwowarstwie, która jest ich autorskim pomysłem. Obecnie w ofercie mają już cztery gry. Na Exoplanets pozyskali środki na portalu kickstarter.

- Exoplanets to hit największych targów gier planszowych na świecie. Znalazła się w pierwszej dwudziestce spośród kilku tysięcy gier – opowiada Jakub Wiśniewski, który pomaga w promocji gier tego wydawnictwa.

- Gracze wcielają się w kreatywne siły kosmosu. Ich zadaniem jest rozwijanie życia na nowo powstałych planetach w układzie, którego środkiem jest gwiazda. Planety mogą być wodniste, gazowe, skaliste i przypominające Ziemię. Musimy dbać o rodzące się na nich gatunki, korzystając z energii słonecznej oraz zasobów gazu i wody. Można koncentrować się na zdobywaniu punktów lub interakcji z pozostałymi graczami. Można sobie przeszkadzać i robić na złość – przedstawia zasady gry Jakub Wiśniewski.

CZYTAJ DALEJ: Intryganci i Świat Dysku: Sekary

Intryganci

Wydawnictwo Lucrum Games pochodzi z Bielska-Białej. Ma w swojej ofercie znaną już grę „Przebiegłe wielbłądy”, która zdobyła w 2014 roku elitarną nagrodę „Spiel Des Jahres”.

- Intryganci to gra karciana do szybkiej rozgrywki. Daje graczom możliwość zaprezentowania swojej złośliwości, co sprawia, że bardzo wciąga. Bardzo podoba się na konwentach – opowiada Jakub Gęga, który na co dzień jest zaangażowany w pracę zupełnie innego wydawnictwa. Mówi jednak, że w świecie gier planszowych wydawnictwa często się wspierają i pomagają sobie w promocji.

- Świat, w którym toczy się rozgrywka, przypomina intrygi na średniowiecznym zamku. Na początku w grze siedem kart reprezentuje złośliwe postacie. Do nich dobiera się sześć kolejnych. Wygrywa ten, kto pierwszy ułoży pełną intrygę sześciu postaci lub utrudni grę przeciwnikowi. Każda z postaci ma zdolności, ułatwiające wygraną. Gracze mogą się umawiać i wykończyć przeciwnika, któremu idzie w danym momencie najlepiej – przedstawia uroki złośliwości w grze Jakub Gęga.

Świat Dysku: Sekary

- Gra oparta jest na powieści „Piekło pocztowe” Terrego Pratchetta. To już trzecia wydana przez nas gra z serii „Świat Dysku”. I pewnie ostatnia, bo Terry Pratchett zmarł kilka tygodni po podpisaniu kontraktu na tę grę. Pisarz brał udział w projektowaniu gry. Akceptował kolejne etapy projektu i sugerował rozwiązania – opowiada Dominika Gorgosz z opolskiego wydawnictwa Phalanx.

Jest to planszowa gra logiczna. Pojawiają się w niej znane z książki wieże sekarowe, które służą do przesyłania zakodowanych informacji. Każdy gracz otrzymuje kartę ze słowem, składającym się z pięciu liter. Musi je jak najszybciej zakodować za pomocą układu lamp, które należy włączać lub wyłączać. Reprezentują je karty z jasnymi i ciemnymi punktami. Grać może od dwóch do czterech osób przeciwko sobie lub grupą przeciw jednemu z graczy. Przewidziany jest również wariant uproszczony dla dzieci – prezentuje grę Dominika Gorgosz.

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto