Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ESK 2016: wielkie otwarcie z ruchomymi gigantami (ZOBACZ)

Małgorzata Matuszewska
ESK 2016 – teatr i performance
ESK 2016 – teatr i performance ESK 2016/Marcin Jasiński
ESK 2016. III Forum Europejskiej Stolicy Kultury w środowy (23 kwietnia) wieczór w Kinie Nowe Horyzonty upłynęło pod znakiem Olimpiady Teatralnej, performatywnych akcji i... wyszywania.

ESK 2016. Chris Baldwin, kurator ds. performance, zapowiedział w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław cztery wielkie projekty. Mają ruszyć nie w 2016 roku, ale wcześniej.

ESK 2016 – Bridge Builders

ESK 2016. Projekt Bridge Builders (Budowniczy mostów) ma zostać zrealizowany w czerwcu 2015 roku. Ten wielki performance powinni zrealizować młodzi wrocławianie. – Bardzo ważne jest, by młodzi uczestnicy wydarzeń kulturalnych nie byli pasywni, ale aktywnie tworzyli kulturę – podkreślił Chris Baldwin. – Na jeden czerwcowy dzień 2015 roku zamienimy wielkie mosty, mniejsze, kładki, a nawet nieistniejące już przeprawy przez Odrę w kulturalne obiekty – dodał. ESK 2016 – Biuro Festiwalowe Impart 2016 – czeka na pomysły i projekty młodych twórców kultury, ale nie profesjonalistów. Biuro będzie służyć pomocą w kontakcie z uznanymi już twórcami. – Jeśli np. młodzi artyści zechcą zaprosić do współpracy znanego rapera, pomożemy w kontakcie – mówił Chris Baldwin. A jak mosty zamienią się w kulturalne miejsca, zależy od pomysłowości performerów. Chris Baldwin zapowiada też wsparcie finansowe projektów małymi, średnimi i dużymi grantami – w zależności od wielkości projektu i mostu. Za kilka tygodni na stronach internetowych pojawią się informacje o tym, jak składać projekty.

ESK 2016 – Spirits of Wrocław

ESK 2016 zacznie się w styczniu 2016 roku i na styczeń Chris Baldwin planuje ceremonię otwarcia. – Jednego styczniowego wieczoru z czterech miejsc poza miastem do Rynku zmierzać będą duchy – zapowiedział. Duchy to 4-metrowe ruchome postacie, animowane przez setkę osób. Być może jedna z postaci przybędzie rzeką, ale to – jak sądzę – zależy od warunków pogodowych stycznia 2016 roku, których dziś nie można przewidzieć. Wszyscy spotkają się w Rynku, gdzie powita ich 2 tysiące muzyków. Warto stwierdzić, że na pewno nie będzie to otwarcie ciche i kameralne. Ruchome postacie będą tworzyć zespoły budowniczych pod kierunkiem animatorów kultury i pedagogów, a projekty powstaną na warsztatach. Proces zacznie się ok. 9-12 miesięcy przed styczniem 2016 roku.

ESK 2016 – Flow

ESK 2016. Jedna z sobót w czerwcu 2016 roku zostanie poświęcona projektowi Flow (przepływ). Zielone tereny w centrum miasta (w pobliżu Akademii Sztuk Pięknych, Ogrodu Botanicznego, Wysp: Słodowej i Bielarskiej) zamienią się w miejsca kilkudziesięciu akcji dziejących się m.in. na rzece (w łódkach), dotyczących członków diaspor żyjących we Wrocławiu przez wieki. Kulminacja odbędzie się wieczorem, z projekcjami na budynkach i muzyką, prawdopodobnie w okolicy Biblioteki Uniwersyteckiej. – Do kulminacji chcemy zaprosić mieszkańców grających na instrumentach i śpiewających – zapowiedział Chris Baldwin.

ESK 2016 – Sky Web

ESK 2016 to także zamknięcie Europejskiej Stolicy Kultury, w grudniu 2016 roku. Jak zapowiedział Chris Baldwin, odbędzie się na Stadionie Wrocław. – To otwarta, piękna przestrzeń, w niej zaśpiewa chór – powiedział Baldwin. Oznajmił też, że jest fanem wełny i dziania, więc zaprosi do współpracy cyrkowców, którzy wyszyją obraz przyszłości. Wyszywanie przyszłości ma toczyć się wcześniej w centrach kultury, szkołach – każdy może wziąć udział w powstaniu fragmentu wyszywanki, czyli projekcie i wizji futurystycznej.

ESK 2016 – Olimpiada Teatralna

ESK to 2016 to także projekty teatralne, wśród nich Olimpiada Teatralna (w tym roku odbędzie się w Pekinie, zapowiadana jest na listopad). – To będzie festiwal festiwali na przełomie października i listopada 2016 – zapowiedział Jarosław Fret, kurator ds. teatru.

ESK 2016 – Teatralne kręgi

ESK 2016 toczyć się będzie w kilku kręgach. Jeden z nich to krąg europejski spod znaku fenomenów XX wieku kształtujących teatr europejski: Theodorosa Terzopoulosa z Grecji, Tadashiego Suzukiego z Japonii, oczywiście Jerzego Grotowskiego, ale też Théâtre du Soleil z Francji. Krąg linii wschodniej ma objąć środek i wschód Europy. – Będzie też krąg platformy teatrów dolnośląskich, przez platformę chcemy stworzyć mechanizm autentycznej wymiany. Znamy się, oglądamy swoje spektakle, ale chcemy, żeby mogli je oglądać Dolnoślązacy nie tylko mieszkający w miastach będących siedzibami teatrów – zapowiedział Jarosław Fret. Dodał też, że w 2016 roku odbędą się inne festiwale teatralne: dla dzieci, uliczne, teatru tańca, komediowy.

ESK 2016 – Dziady

ESK 2016 teatralnie ma odbyć się w klimacie mickiewiczowskich Dziadów. Przypomnijmy, że pełne, wielogodzinne wystawienie Dziadów na 2016 zapowiada Teatr Polski we Wrocławiu. Jarosław Fret podkreśla, że ESK 2016 będzie odbywać się w klimacie hasła prof. Marii Janion „Do Europy tak, ale tylko z naszymi zmarłymi”, czyli podkreślania związków przeszłości z teraźniejszością.

ESK 2016 – sztuka niepełnosprawnych ma pełne prawa

ESK 2016 teatralnie to także krąg sztuki niepełnosprawnych. Niepełnosprawni, ale pełnoprawni – jak podkreśla Jarosław Fret, mają też zaprezentować swoją sztukę w czasie Olimpiady. ESK 2016 współpracuje z Teatrem Arka.

ESK 2016 – Strefy Kontaktu we Współczesnym

ESK 2016 współpracuje już z Wrocławskim Teatrem Współczesnym. Marek Fiedor, dyrektor teatru, opowiedział o projekcie Strefy Kontaktu. To cykl przedsięwzięć poświęconych zdarzeniom, książkom, filmom, postaciom i zjawiskom z różnych dziedzin powiązanym / spokrewnionym z przedstawieniami i z myśleniem Teatru Współczesnego o sztuce i świecie. Tytuł został zapożyczony od Krzysztofa Zarębskiego, jednego z pierwszych polskich performerów, wieloletniego współpracownika Helmuta Kajzara.
ESK 2016 ma być kulminacją działań artystycznych i promocyjnych, prezentujących Wrocław – miasto, w którym powstawały i były realizowane zjawiska dramatu współczesnego – utwory Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza. – Różewicz wciąż jest wystawiany, Kajzar i Karpowicz nie. Chcemy, by powrócili na sceny, zastanowimy się też, czy możliwe jest, że nie oparli się próbie czasu – mówił Marek Fiedor. Wrocławski Teatr Współczesny już uruchomił zamknięty konkurs dramatopisarski, do którego zaprosił nie tylko dramaturgów. W październiku 2015 roku konkurs zostanie rozstrzygnięty. Drugim projektem jest propozycja koprodukcji spektakli. – Wysłaliśmy zaproszenia do polskich teatrów, także tych mniej formalnych, by wspólnie wystawiać spektakle – powiedział. Finał projektu ma odbyć się w 2016 roku na festiwalu trzech wielkich autorów: Różewicza, Karpowicza i Kajzara.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto