Radomska komunikacja miejska jest coraz bardziej przyjazna dla środowiska. W taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przybywa autobusów, które zamiast podjeżdżać po olej napędowy ładują baterie elektryczne.
Autobusy na baterie już jeżdżą
Nowe wozy w poniedziałek wyjechały na trasę linii numer 3 łączącej radomski Idalin z Michałowem. Pasażerowie korzystają z autobusów, które nie emitują spalin, ale są też wygodne. W czasie jazdy można na przykład podładować swój telefon, bo są w nich ładowarki USP. Kasowniki mają wyświetlacze, ale korzystając z nich można za przejazd zapłacić kartą zbliżeniową. Wewnątrz jest monitoring, to ostrzeżenie dla wandali, lepiej nie próbować niszczyć nowych wozów! Wnętrza są oczywiście klimatyzowane.
Elektryki są ładowane w zajezdni MPK, ale do dyspozycji są też mobilne stacje ładowania, w ramach kontraktu zakupiono ich pięć. Dodatkowo, na pętli przy ulicy Królowej Jadwigi została wybudowana stację szybkiego ładowania pantografowego.
Uwaga, Miejski zarząd Dróg i Komunikacji zmienił rozkład jazdy "trójki". Trzeba było uwzględnić odpowiednio długie przerwy na pętli na osiedlu Michałów, aby był czas na podładowanie baterii nowych autobusów. Korekty są kilkuminutowe.
Unijne pieniądze dla MPK
Elektryczne autobusy, wraz z ładowarkami i wozem wsparcia technicznego kosztowały 28,4 miliona złotych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji na zakup dostało 19 milionów złotych unijnej dotacji w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wozy do Radomia dostarczyła firma Solaris Bus & Coach. Jak informuje miasto nowe autobusy swą konstrukcją i wyposażeniem są zbliżone do pierwszych w Radomiu dziesięciu „elektryków” Solarisa, które od połowy ubiegłego roku obsługują linię numer 1.
- To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W zeszłym roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, teraz mamy dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero- i niskoemisyjnych pojazdów. Zdajemy sobie sprawę, że im bardziej przyjazny dla mieszkańców i dla środowiska jest transport publiczny, tym w naszym mieście będzie żyło się lepiej. Jednocześnie liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, by przesiąść się z własnego samochodu do autobusu - mówi Radosław Witkowski, prezydent Radomia.
Teraz czekamy na autobusy na gaz
Miejski przewoźnik już w listopadzie tego roku ma odebrać pięć fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, które pozyskane zostaną w drodze leasingu operacyjnego od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A. W 2022 roku na ulice Radomia ma wyjechać pięć kolejnych autobusów zasilanych gazem CNG.
Nie wykluczone, że "elektryki" będą jeździły także na linii numer 7. MPK złożyło wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o 25 milionów złotych dotacji i oraz 7,7 miliona złotych pożyczki na zakup 11 elektrycznych autobusów przegubowych. Wnioski przeszły pozytywnie ocenę formalną, a decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w drugiej połowie tego roku.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?