18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Dwulatek w przedszkolu

Artykuł sponsorowany
W obecnych czasach, kiedy dwoje rodziców pracuje, bardzo często zdarza się, że mamy dwulatków szukają dla swoich dzieci opiekunki lub miejsca w żłobku i przedszkolu. Czy przedszkole jest dobrym wyborem dla takiego malucha?


W obecnych czasach, kiedy dwoje rodziców pracuje, bardzo często zdarza się, że mamy dwulatków szukają dla swoich dzieci opiekunki lub miejsca w żłobku i przedszkolu. Czy przedszkole jest dobrym wyborem dla takiego malucha?

Przedszkole zamiast żłobka
Zgodnie z rozwojem emocjonalnym i społecznym dzieci, dopiero dziecko 3-letnie jest w pełni gotowe na całodzienne rozstanie z rodzicami i wykazuje naturalną potrzebę kontaktów z rówieśnikami. Obecny model życia wymaga od wielu rodziców, aby z uwagi na powrót mamy do pracy czy inne sytuacje życiowe, już kilkumiesięcznego malucha pozostawić na ten czas z babcią, opiekunką lub w żłobku. Jeśli dziecko ma około 2 lat możemy zastanowić się nad wyborem przedszkola i zapisania go do grupy najmłodszej. Z reguły takie placówki przystosowane są do przyjęcia dwulatków, posiadają o wiele ciekawszy program zabaw i zajęć edukacyjnych niż żłobki, a nasza pociecha ma możliwość kontaktu ze starszymi dziećmi (zazwyczaj rano i po południu podczas czasu schodzenia i rozchodzenia się dzieci), co wyraźnie stymuluje jego rozwój.

Wybór odpowiedniej placówki
Przedszkola publiczne przyjmują dzieci 2,5 letnie tylko za zgodą dyrektora placówki, zaś prywatne przedszkola niepubliczne bardzo często przyjmują już dzieci niespełna dwuletnie. Rodzic oceniając czy dana placówka jest przygotowana na to, aby zapewnić jego dwulatkowi odpowiednie warunki opieki powinien wziąć pod uwagę następujące elementy:
1) Warunki lokalowe
Niepubliczne przedszkola i punkty przedszkolne są zarejestrowane w Wydziale Edukacji Urzędu Miejskiego i podlegają kontroli zarówno przez Sanepid, jaki i sprawowany jest nadzór kuratora oświaty, a lokal posiada opinię Państwowej Straży Pożarnej. Podczas wizyty w placówce przede wszystkim warto jest zwrócić uwagę na czystość obiektu wewnątrz, posiadanie miejsca do przewijania dzieci, wyposażenie w nocniki lub nakładki na toaletę wspomagające pierwsze samodzielne kroki dziecka po odpieluszkowaniu. Ważne jest też, żeby sala maluszków była wyposażona w zabawki przystosowane dla dzieci do lat 3.

2) Personel i atmosfera w przedszkolu
Dla dwulatka rozstanie z osobami bliskimi i znalezienie się w całkiem nowym otoczeniu jest silnym przeżyciem, dlatego ważne jest żeby nowe środowisko było dla niego przyjazne. Oprócz kwalifikacji personelu ważne jest ciepło wewnętrzne osób, które będą się zajmować naszą pociechą. Rodzic musi być pewny, że w przedszkolu w razie nagłej potrzeby dziecka i tęsknoty za domem panie mogą i chcą je przytulić i pocieszyć. Dobrze jest podczas naszej wizyty w placówce zaobserwować sposób komunikacji w stosunku do dzieci (spokojny, stanowczy, ale bez podniesionego głosu).

3) Sen dziecka w ciągu dnia
Każdy dwulatek jest inny i ma inne potrzeby i rytuały wyniesione z domu związane ze snem i odpoczynkiem. Dobrze przygotowane przedszkole ma osobny pokój do spania, gdzie zmęczony nadmiarem wrażeń dwulatek może bez zakłóceń swobodnie odpocząć lub zasnąć w ciągu dnia. Wiele przedszkoli odchodzi już od obowiązkowego leżakowania wprowadzając elastyczne podejście do harmonogramu dnia umożliwiając dzieciom spanie w czasie zgodnym z ich wewnętrzną potrzebą. Sen w ciągu dnia jest szczególnie ważny dla dwulatków, kiedy to układ nerwowy nie jest jeszcze na tyle silny, aby malec mógł bawić się i biegać przez cały dzień pobytu w przedszkolu w dobrym humorze i pełen sił.

4) Pieluchy i majteczki
Przedszkola z reguły przyjmują dzieci już odpieluchowane, jednak te, które otwierają grupy najmłodsze dla dzieci w wielu od 2 do 3 lat, najczęściej przyjmują dwulatki także w pieluszkach. Kluczowe wtedy staje się sprawdzenie warunków, w jakich dziecko będzie przewijane. Najlepszym do tego miejscem jest dostosowany dla takich dzieci przewijak.

Kluczowew czasie pobytu dwulatka w przedszkolu jest podejście placówki do czystości i dbałość o dzieci. Wskazana jest stałaobecność pani pełniącej funkcję pomocy nauczyciela, która wspiera wychowawcę grupy zajmując się m.in. przewijaniem dzieci umożliwiając w tym czasie pani nauczycielce na prowadzenie zajęć i opiekę nad pozostałą grupą dzieci.
Zarówno regularne przewijanie, jak i później pomoc w skorzystaniu z toalety lub przebranie mokrego czy pobrudzonego dziecka jest dla rodzica i dobrego personelu naturalnym przejawem troski o dziecko. Wciąż jednak zdarzają się placówki, gdzie jest niewłaściwa opieka wynikająca z niedbałości personelu lub z powodu zbyt licznych grup przedszkolnych i braku pomocy nauczyciela.

5) Samodzielność dziecka
Dwulatek – w zależności od rozwoju i zwyczajów wyniesionych z domu – może samodzielnie jeść lub wciąż być karmiony. Zarówno przy samodzielnym jedzeniu, a już w szczególności przy pierwszych samodzielnych próbach posługiwania się sztućcami, proces spożywania posiłków u maluchów trwa dłużej niż u starszych przedszkolaków.Dobrze jest dowiedzieć się w przedszkolu – oprócz wywiadu dotyczącego jadłospisów, cateringu/kuchni – ile czasu trwa spożywanie posiłków oraz czy dzieciom pozwala się zjeść posiłek do końca we własnym tempie. Zachęcanie dzieci przez personel do samodzielnego spożywania posiłków oraz dbanie o higienę przed (mycie rąk) i po (mycie zębów) to dobre praktyki.

Poziom komunikacji potrzeb i rozwój mowy dwulatka może różnić się znacząco w zależności od dziecka. Na rozwój mowy duży wpływ mają liczne doświadczenia malucha i jego rozwój motoryczny, jednak trzeba często wiele czasu i kontaktu z dwulatkiem, żeby go zrozumieć. Statystyczny dwulatek mówi i jest rozumiany w 50%, więc przy problemach z porozumieniem się w przedszkolu może narastać w dziecku frustracja, a z czasem i niechęć do niego.Jeśli w przedszkolu, do którego rodzic chceoddać swoje dziecko, są małe grupy (do 15 osób), to sprzyja to indywidualnemu podejściu do dziecka i większe jest prawdopodobieństwo, że nauczycielka będzie miała chwilę czasu, żeby starać się je zrozumieć i poznać.

6) Adaptacja
Zarówno rodzice, którzy zdecydowali się na przeniesienie swojego dwulatka ze żłobka do przedszkola, jak i ci, którzy wybrali przedszkole jako pierwszy etap w edukacjiswojego dziecka, powinni koniecznie zastanowić się nad adaptacją dziecka w nowej placówce. Oczywiście dużo zależy od samego dziecka, jego ciekawości świata, otwartości czy lęków, częstotliwości dotychczasowych kontaktów z innymi dziećmi (plac zabaw, zajęcia dla maluszków, rodzeństwo), czy sposobu jego dotychczasowej opieki (wyłącznie mama, czy także niania i inni członkowie rodziny). Dobrze, jeśli przedszkola są elastyczne w kwestii wyboru sposobu adaptacji dziecka i rodzic w porozumieniu z dyrektorką i panią nauczycielką może zdecydować się na najlepszą w jego przypadku formę adaptacji. Mogą to być na początek regularne zajęcia z rodzicem trwające około 2 godziny 1-2 razy w tygodniu (najczęściej dla dzieci od 18 do 24 miesiąca) lub tydzień pobytu dziecka w placówce, na początku z rodzicem, w zmniejszonym wymiarze godzinowym.Można też, o ile nasze plany zawodowe i oferta przedszkola na to pozwalają, wybrać możliwość pobytu dziecka przez krótki czas (3-5 godzin) przez 2-3 dni w tygodniu i z czasem ten pobyt wydłużać.

Ważne jest, żeby dziecko przez okres adaptacji poznało panie pracujące w placówce, zwyczaje i zasady panujące w przedszkolu, harmonogram dnia, może też nawiązało relacje z innym dzieckiem w grupie i poczuło się na tyle bezpiecznie, żeby chętnie i bez rodzica uczestniczyć w zajęciach i zabawach.

Rozwój dwulatków jest bardzo zróżnicowany i jeśli zdecydowaliśmy się na zapisanie swojego dziecka do przedszkola, odwiedźmy wybrane placówki i oceńmy osobiście czy według naszej opinii zapewniają odpowiednie warunki opieki. Tym bardziej, że rekrutacja do placówek niepublicznych zwykle trwa przez cały rok.
Pamiętajmy też, żeby po całodziennym pobycie dziecka w przedszkolu zawsze wygospodarować trochę czasu dla niego (na zabawę, spacer, przytulanie), a przedszkole szybko stanie się dla niego miłym miejscem kontaktu z innymi dziećmi i nauki zachowań społecznych, a także miejscem zabawy, nauki piosenek oraz ciekawych, kreatywnych zajęć.

Mali Odkrywcy

Akademia Twórczego Rozwoju
„Mali Odkrywcy”
ul. Azaliowa 20,
51-252 Wrocław (Psie Pole)
Tel. 660 890 810

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto