Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dolny Śląsk. Prace przy budowie odcinka S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ mogą się rozpocząć

Redakcja
Budowa S3 do Lubawki.
Budowa S3 do Lubawki. GDDKiA
Co dalej z odcinkiem ekspresówki między Bolkowem i Kamienną Górą? Oto szczegóły...

Prace przy budowie odcinka S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ mogą się rozpocząć. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wojewoda Dolnośląski podpisał zezwolenie na budowę odcinka ekpresówki. Koszt budowy całego odcinka S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

Decyzja umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy. Dziś droga S3 kończy w środku pola, tuż za węzłem Bolków. Od okolic Bolkowa do granicy z Czechami trzeba wybudować łącznie około 31 kilometrów trasy ekspresowej S3. Ten odcinek podzielono na dwa zadania - od Bolkowa pod Kamienną Górę i dalej od Kamiennej Góry do Lubawki.

Odcinek S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą ma długość ok. 16,1 km, realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" przez konsorcjum firm Popr S.A. i Popr Bau GmbH na podstawie umowy zawartej w październiku 2018 roku. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji ok. 16 km drogi ekspresowej S3 o przekroju 2x2x 3,5 m.

Ponadto przedmiot zamówienia poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej obejmuje:

* wykonanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków I (z docelową rozbudową do rodzaju II), po obu stronach drogi,

* 13 mostów oraz wiaduktów (nad i w ciągu drogi S3) o łącznej długości 2,2 km,

* 18 przejść ekologicznych (o funkcji dla zwierząt i hydrologicznych).

Niewątpliwe newralgicznym elementem przedmiotowej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32.

Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacką Metodą Tunelowania.

Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Jest szansa, ze prace ruszą tuż po wakacjach. Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.

W najbliższy czasie planowane jest uzyskanie decyzji dla budowy S3 na odcinku od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, o długości ok. 15,3 km. Koszt budowy S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto