Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dolnośląskie rzemiosło - rozmowa z Iwoną Krawczyk, Wicemarszałkiem Województwa

mat. prasowy
Kamil Chorągwicki
Z Iwoną Krawczyk, Wicemarszałkiem Województwa, inicjatorką programu wsparcia rzemiosła na Dolnym Śląsku, o potrzebie wsparcia zawodów rzemieślniczych oraz planach na przyszłość rozmawia Amadeusz Groń.

Jest Pani inicjatorką programu wsparcia rzemieślników. Skąd ten pomysł? Poznała Pani kogoś,
kto zainspirował Panią do działania, a może sama zajmuje się Pani jakiegoś rodzaju rękodziełem?

Pomysł zrodził się na bazie obserwacji tego sektora na Dolnym Śląsku oraz moich wieloletnich
kontaktów ze środowiskiem rzemieślników, wynikających z doświadczeń zawodowych. Moim
marzeniem było wypracowanie takiego programu, który przedstawi rzemieślników w innym świetle,
zainteresuje młodych ludzi zawodami rzemieślniczymi i zwiększy popyt na ich usługi. Zwłaszcza, że
obserwowane w Polsce i Europie zmiany modelu konsumpcji – indywidualizacja zakupów, poszukiwanie
unikatowych produktów i dobrej jakości usług – są szansą rozwoju rzemiosła. Na Dolnym Śląsku
piekarze, cukiernicy, szewcy, tapicerzy, zegarmistrzowie to około 2 tys. podmiotów. Dodając do tego
usługi motoryzacyjne i fryzjersko-kosmetyczne, otrzymujemy kilka tysięcy przedsiębiorców, którzy
swoją ciężką pracą napędzają gospodarkę. Dlatego czuję się zobowiązana, by wesprzeć ich działania,
poprzez promocję produktów i usług warsztatów rzemieślniczych, a przy okazji zainteresować młode
pokolenie niszowymi zawodami.

Na jakie wsparcie samorządu mogą liczyć rzemieślnicy?
Celem programu jest wzbudzenie zainteresowania produktami i usługami rzemiosła, a tym samym
zwiększenie popytu. Ważne jest również budowanie pozytywnego wizerunku zawodu rzemieślnika, co
– mamy nadzieję – znajdzie swoje odzwierciedlenie w wyborach rzemieślniczej ścieżki zawodowej przez
młodych ludzi. Nasz program pilotażowy składa się z trzech filarów. Pierwszy – promocyjnoinformacyjny,
ma pokazać możliwości korzystania z usług rzemiosła oraz ułatwić dostęp do informacji
o działających warsztatach rzemieślniczych. W tym roku przeznaczyliśmy na ten cel prawie 200 tys. zł,
realizując między innymi kampanię #RzemiosłoNoweRozdanie. Drugi filar – inwestycyjny, finansowany
z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego, to granty dla
mikroprzedsiębiorców – rzemieślników na unowocześnienie lub zmianę rozwiązań produkcyjnych,
procesowych oraz świadczenia usług. Zaplanowaliśmy na ten cel 2 mln zł, a od 5 października złożono
już ok. 100 projektów na łączną kwotę 4 mln zł. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w najbliższych
miesiącach. Natomiast trzeci filar konsultacyjno-doradczy jest realizowany przez Dolnośląską Izbę
Rzemieślniczą. Przeznaczyliśmy 110 tys. zł na pomoc dla rzemieślników w przygotowaniu projektów
inwestycyjnych, które będą zwiększały ich zdolności innowacyjne. Chcemy zachęcić do inwestycji w
swoje zakłady, pokazać możliwości rozwoju i ułatwić zdobywanie środków europejskich. Jak widać, jest
tego sporo, a ja będę walczyć, aby było jeszcze więcej.

Kampania #RzemiosłoNoweRozdanie dobiega końca. Przedstawiliśmy ponad dwudziestu
rzemieślników, różne możliwości łączenia tradycji z nowoczesnymi potrzebami. Co zwróciło Pani
największą uwagę?

Każda publikacja zawierała interesujące elementy. Intencją kampanii było pokazanie, że rzemiosło
to nie tylko tradycja, ale także możliwość znalezienia satysfakcjonującej niszy zawodowej. Dla mnie
bardzo ciekawy był artykuł o mamach rzemieślniczkach – przedsiębiorczych kobietach, które pomimo
wielu obowiązków związanych z opieką nad dziećmi, nie rezygnują z realizacji zawodowych planów.
Podejmują wyzwanie prowadzenia własnej działalności, bo taka pozwala im łączyć życie rodzinne
i zawodowe.

Czy myśli Pani, że #RzemiosłoNoweRozdanie zainspiruje kolejnych, nowych rzemieślników?
Mam taką szczerą nadzieję. Musimy pokazywać dobre przykłady, aby inspirować, w szczególności
młodych ludzi. Nie wszyscy muszą być pracownikami korporacji, wiele osób ma wyjątkowe
predyspozycje do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, opartej na zdolnościach
artystycznych, inspirując nas przy tym swoją pasją i zachęcając do wyróżnienia się. Tacy są właśnie nasi
rzemieślnicy. Wyjątkowi!

Czy planowane są kolejne działania promujące rzemiosło?
W budżecie województwa zarezerwowaliśmy środki na kolejne działania. Na razie jesteśmy na
etapie opracowywania koncepcji i kontynuowania tego, co udało się osiągnąć od 2016 r. Finalizujemy
prace nad stroną internetową www.rzemioslo.dolnyslask.pl, za pośrednictwem której 1500
rzemieślników będzie mogło przedstawić swoje usługi i w nowoczesny sposób zainteresować nimi
klientów. Z naszych doświadczeń wynika, że informacja o możliwości skorzystania z warsztatów
rzemieślników, przyczynia się do zwiększenia zainteresowania ich usługami. Stąd przywiązujemy dużą
wagę do promocji rękodzielników wśród mieszkańców, za pomocą Internetu właśnie.

Czego życzy Pani na święta i nadchodzący nowy rok naszym rzemieślnikom?
Przede wszystkim zdrowych, ciepłych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia. Dziękuję Wam za tę
codzienną rzemieślniczą pracę, która – choć do najłatwiejszych nie należy – jest pewnie źródłem
ogromnej satysfakcji. Dzięki Waszym produktom świat jest ciekawszy i bardziej inspirujący. Życzę
samych sukcesów, rozwoju, rozwoju i jeszcze raz rozwoju. Ze swojej strony mogę obiecać, że nadal będę
ambasadorką rzemiosła w samorządzie województwa dolnośląskiego

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto