W głównej rubryce serwisu największy polski portal aukcyjny promuje najpopularniejsze prezenty, kupowane dzieciom z okazji Pierwszej Komunii Świętej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie wykorzystanie do tego zastanawiającej formy promocji. W reklamie bowiem zdjęciom iPoda, konsoli do gier i telefonu komórkowego towarzyszą wizerunki dwóch dzieci, zastygłych w modlitewnych pozach i przebranych w komunijne stroje. Całości towarzyszy podpis "Na komunię chcielibyśmy". W zestawieniu ze zdjęciami prezentów, można odnieść wrażenie, że dzieci modlą się właśnie o te wymarzone elektroniczne gadżety.
Czy według Allegro, Pierwsza Komunia powinna kojarzyć się dzieciom przede wszystkim z otrzymywanymi z tej okazji prezentami? Intencje, jakie przyświecały twórcom tego banneru, pozostają tajemnicą, bowiem z rzecznikiem serwisu, pomimo wielu prób, portalowi Moje Miasto Poznań nie udało się skontaktować.
W odczuciu ojca Leonarda Bieleckiego z zakonu poznańskich franciszkanów, taki zabieg wpisuje się w obecny trend wykorzystywania świąt w celach typowo komercyjnych.
– Obserwujemy postępującą desakralizację wszelkich wydarzeń religijnych. Próbuje się szukać zarobku, manipulując narzędziami reklamy i marketingu w dotychczasowej strefie sacrum – uważa.
Zdaniem o. Bieleckiego wykorzystywanie w reklamie wizerunku rozmodlonych dzieci, ubranych w stroje liturgiczne, jest co najmniej niesmaczne i niestosowne. Choć może nie obraża uczuć religijnych
– Idąc tą drogą, można wykorzystać wizerunek dziewczynki ubranej w albę komunijną w reklamie zakładu fryzjerskiego, oferującego komunijne fryzury. Myślę, że wszyscy podświadomie czują, że coś tu jest nie tak – mówi duchowny. – Trzeba się zastanowić, czy istotą sakramentu komunii, jednego z najważniejszych wydarzeń w życiu każdego wierzącego, jest faktycznie prezent – dodaje franciszkanin.
Co roku rodzice i rodzina przystępujących do komunii dzieci stają przed problemem zakupu odpowiednich prezentów. Dzieci są bowiem coraz bardziej wymagające, chcąc zaimponować rówieśnikom, lub po prostu nie chcąc być od nich gorszymi. A współcześnie darowane np. konsole do gier czy odtwarzacze multimedialne do tanich nie należą.
Kiedyś wymarzonym prezentem komunijnym był rower górski z dużą liczbą przerzutek czy elektroniczny zegarek z kalkulatorem, wygrywający kilkanaście melodyjek. Popularnością jeszcze niedawno cieszyły się telefony komórkowe, teraz jednak coraz częściej pierwszą komórkę dzieci dostają na długo przed pierwszym przyjęciem sakramentu Eucharystii.
A co Wy sądzicie o reklamie serwisu Allegro? Czy to już przegięcie, czy reklama jak każda inna? Czekamy na Wasze komentarze pod artykułem.
Autor: Przemo Wałczyński
Źródło: Dzieci modlą się o prezenty na komunię w reklamie Allegro, mmpoznan.pl
Czytaj też:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?