Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej reaktywacji linii SKM do Nowego Portu na EURO 2012

Redakcja
Podczas EURO 2012 na PGE Arenę Gdańsk kibice będą jeździli SKM? Władze Gdańska i kolejowa spółka chcą reaktywacji linii do Nowego Portu.

- W 2012 roku każda nitka komunikacji miejskiej będzie ważna, dlatego reaktywacja dawnej linii do Nowego Portu jest bardzo dobrym pomysłem - mówi Maciej Lignowski, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. - To rozwiązanie może być strzałem w dziesiątkę, bowiem w centrum miasta mamy nieużywaną linię kolejowa, którą można bardzo szybko "wskrzesić". Jesteśmy zainteresowani wdrożeniem tego pomysłu w życie - zapewnia.

UEFA dobrze radzi, uda się?

O tym, że SKM mogłaby wozić kibiców na PGE Arenę Gdańsk mówiło się już kilka miesięcy po przyznaniu Polsce organizacji Mistrzostw Europy. Wskazano nawet przystanek Zaspa Towarowa, który znajduje się praktycznie przy samym stadionie. Jednak pomysł upadł, przede wszystkim ze względu na zbyt wysokie koszta.

Tymczasem kilka dni temu gdańscy urzędnicy otrzymali pismo od UEFA, z którego wywnioskować można, że takie rozwiązanie byłoby optymalne, jeśli nie zalecane.

- Martin Kallen, dyrektor UEFA ds. EURO 2012, napisał wyraźnie, że "zalecanym byłoby wprowadzić takie rozwiązanie" - mówi Michał Brandt, rzecznik Biura ds. Euro 2012 w Gdańsku. - I my takie rozmowy z koleją prowadzimy, gdyż miastu zależy na reaktywacji linii w kierunku Nowego Portu. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że to się uda - zapewnia.

Wysiadka na przystanku Gdańsk Kolonia

Kibice mieliby wysiadać na przystanku Gdańsk Kolonia, który znajduje się w odległości 800 metrów od PGE Areny Gdańsk. Pomysł z bliżej usytuowaną Zaspą Towarową upadł ze względu na wymogi UEFA, które mówią, że taki przystanek musiałby być odległy o min. 600 metrów.

Przystanek Gdańsk Kolonia znajduje się na granicy Wrzeszcza i Letnicy. Funkcjonował w latach 1951 do 2005, czyli do likwidacji linii do Nowego Portu. Przez ostatnie pięć lat stale niszczał, ale nadal zachowane zostało podziemne przejście pod torami i zadaszenie peronu.

Renowacja za 15 milionów, ale pieniądze się znajdą

- Koszt renowacji torów i peronu to ok. 15 milionów. Miasto samo nie pokryje całości tej sumy, ale liczymy na kompromis z koleją - przyznaje Brandt.

Własnością torów i peronu są Polskie Linie Kolejowe. Jeszcze do 2005 roku jeździły nimi pociągi SKM do Nowego Portu, ale linię zamknięto ze względu na zbyt małą liczbę osób, które nią podróżowały.

- Tory i trakcja są w dobrym stanie technicznym - zapewnia Maciej Lignowski. - Jeszcze w czerwcu okazjonalnie jeździł nimi pociąg. Zdarza się też, że jeżdżą tamtędy pociągi towarowe, co oznacza, że linia jest "na chodzie" - dodaje prezes SKM.

Jeden skład SKM mógłby przewozić na stadion do 1500 osób. Linia funkcjonowałaby także po EURO 2012, podczas meczów Lechii Gdańsk, koncertów, a być może także w dni robocze.

Czytaj codziennie:

MMTrojmiasto.pl/Wiadomości
MMTrojmiasto.pl to portal dziennikarstwa obywatelskiego. Napisz tekst, opublikuj fotoreportaż i weź udział w konkursie "Tym żyje miasto". Co miesiąc do wygrania 200 zł za artykuł miesiąca, 200 zł za materiał multimedialny miesiąca oraz 100 zł za inną aktywność w MMTrojmiasto.pl! Dowiedz się więcej o konkursie dziennikarstwa obywatelskiego: Tym żyje miasto »

Nasza akcja: Ale obciach! | PGE Arena Gdańsk | Przewodnik
po Pomorzu
| Piłkarska Ekstraklasa | Praca Trójmiasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tomasz Bajerski po meczu Abramczyk Polonia Bydgoszcz - Orzeł Łódź

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto