Co rozładuje autostrada we Wrocławiu?

Jerzy WójcikZaktualizowano 
infografika: Maciej Dudzik, fot. Marcin Oliva Soto
Wreszcie będzie luźniej na ulicach Wrocławia - tak wynika z badań naszych naukowców.

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej na czele z prof. Antonim Szydłą zbadali, jak będzie wyglądał ruch samochodów na obwodnicy autostradowej, któ-ra ma być gotowa w czerwcu 2011 r. Oszacowano, że zaraz po otwarciu tej trasy w ciągu do-by najbardziej uczęszczanymi fragmentami obwodnicy będzie jeździło ponad 27 tys. samochodów. Natomiast w ciągu 15 kolejnych lat liczba aut na drodze A8 wzrośnie ponaddwukrotnie i przekroczy 60 tys. Najbardziej oblegane odcinki to fragmenty trasy między węzłami: Nowa Wieś (krzyżówka z A4), Cesarzowice, Lotnisko, Kosmonautów oraz Widawa (krzyżówka z przyszłą S5 i obecną drogą nr 5 do Poznania).

To właśnie na bazie tych wyliczeń projektanci obwodnicy autostradowej zdecydowali, że ten fragment będzie miał trzy, a nie dwa pasy ruchu w każdą stronę. Zaplanowano także inną, niż początkowo zakładano, budowę węzła przy Kosmonautów - tak by mógł on przyjąć większą liczbę samochodów, bo istniała realna obawa, że kilka lat po oddaniu A8 będzie się korkować w tym miejscu.

Dla wrocławskich kierowców szacunki naukowców oznaczają jedno. W mieście wreszcie będzie luźniej dzięki temu, że zniknie ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 8 (od strony Kłodzka do wyjazdu na Warszawę) oraz nr 5 (od strony autostrady A4 do wyjazdu na Poznań). Dzięki temu zniknie ponad 20 tys. aut dziennie z kilkunastu najważniejszych ulic w mieście (patrz: mapka powyżej). Wszystkie szacunki przeprowadzano przy założeniu, że obwodnica będzie bezpłatna. Czy tak się stanie w rzeczywistości? Nie można dziś powiedzieć na 100 proc., choć przy rozpoczęciu budowy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji deklarowało, że droga nie będzie płatna. Tak też ją zaprojektowano - bez bramek do poboru pieniędzy.

Najtrudniejsza część obwodnicy

W lutym okazało się, że kilkumiesięczne opóźnienie ma najtrudniejsza część obwodnicy - most Rędziński przez Odrę. Problem dotyczył budowy 120 m pylonu. Dziś urzędnicy twierdzą, że najtrudniejsza technologicznie część została wybudowana. Pylon ma 16 metrów i teraz ma piąć się w górę, bo na bu-dowie pracuje 300 osób.

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3