Powstała w 1913 roku zajezdnia tramwajowa nr VI Dąbie we Wrocławiu do czasu obecnego, stanowi ważny element we wrocławskiej komunikacji miejskiej. Jako jedyna w Polsce, a także w Europie, zachowała swój oryginalny kształt od daty swojego powstania. Jest ona jednocześnie zabytkiem wpisanym do ewidencji zabytków we Wrocławiu przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków we Wrocławiu pod poz. 9588-9596, nr. rejestru A/990/1-8 z dn. 15.01.2007 r..
- Obecnie Wrocław jest w posiadaniu czterech czynnych zajezdni tramwajowych, są to zajezdnie Gaj, Ołbin, Borek i Dąbie. Na przestrzeni lat możemy zauważyć że ich liczba systematycznie spada, co jest niepokojące patrząc iż Wrocław zamierza rozwijać się komunikacyjnie i postawić na tramwaje. Nasza akcja trwa od maja bieżącego roku. Do tego czasu przeprowadziliśmy kilka akcji happeningowych, informacyjnych, byliśmy na dniach otwartych MPK gdzie zbieraliśmy podpisy pod petycją, spotkaliśmy się z przedstawicielami NSZZ „Solidarność” MPK Wrocław, wystosowaliśmy pisma m.in. do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, p. Bogdana Zdrojewskiego, a także z prośbą o spotkanie z Panem Prezydentem Dutkiewiczem – mówi Mateusz Jędrachowicz, dodając – Nie możemy dopuścić do tego aby zabytkowa zajezdnia, część wrocławskiej historii została zamieniona na supermarket. Gmina Wrocław posiada wiele innych działek które również mogłyby zostać przekazane pod budowę supermarketu lub dyskontu spożywczego dla mieszkańców Biskupina.
Ale na tym nie koniec. Jak informuje sekretarz Stowarzyszenia „Młodzi Demokraci” Wrocław, akcja tak naprawdę od tego momentu wkracza w kluczowy etap. - Zgodnie z założeniami i obietnicami, spółka MPK ma opuścić zajezdnię na początku przyszłego roku, więc grudzień to dobry moment aby zacząć poważne rozmowy i działania na najwyższym szczeblu. Już niedługo ruszymy z akcją ankietową (ankieta widoczna na zdjęciu) oraz kolejną informacyjną – dodaje Jędrachowicz.
- Przypuszczamy iż likwidacja zajezdni Dąbie oprócz przysporzenia kłopotów w funkcjonowaniu wrocławskiej komunikacji miejskiej, może również bezpośrednio przyczynić się do podwyższenia cen biletów w 2013 r. – mówi Jędrachowicz, dodając – To już pewne. Na początku przyszłego rok planujemy zorganizować debatę dotyczącą zajezdni Dąbie oraz całej wrocławskiej komunikacji miejskiej. Zaproszenia otrzymają przedstawiciele spółki Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Pan Prezydent Rafał Dutkiewicz, organizacje działające na rzecz naszego miasta oraz mieszkańcy Wrocławia, ponieważ to wrocławianie są głównymi użytkownikami komunikacji, która powinna być dostosowana dla nich. Uważamy że nie możemy być bierni w sferach życia publicznego które bezpośrednio dotykają nas, mieszkańców miasta. Kwestia likwidacji zajezdni tramwajowej Dąbie pokazuje problemy i dylematy wrocławskiej komunikacji miejskiej – automaty do biletów, nowe elektroniczne tablice informacyjne na przystankach, proponowane wydłużenie czasu pracy, inspekcja autobusów, likwidacja i skracanie linii autobusowych itd. Jednak kłótnie w niczym nie pomogą, lecz jeszcze bardziej podzielą niektóre środowiska. Musimy wszyscy usiąść i na spokojnie porozmawiać na temat zajezdni Dąbie oraz przyszłości komunikacji w naszym mieście, wspólnie z wrocławianami – podsumowuje.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?