Biedronka oszukiwała na cenach? Ogromna kara dla sieci

Redakcja
Szymon Starnawski /Polska Press
Przez ostatnie 4 lata do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły setki skarg dotyczących nieprawidłowych cen w sieci sklepów Biedronka. Informacji o ich wysokości albo nie było wcale przy produktach, albo na półkach widniały wartości niższe, niż później przy kasie. Według urzędników, Jeronimo Martins Polska, nienależnie się na tym wzbogaciło. Spółka może zapłacić teraz karę w wysokości 115 milionów złotych. Tyle że właściciel Biedronki wszystkiemu zaprzecza. - Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci – ponad 3 tys. sklepów, blisko 70 tys. pracowników, ponad 4 mld odwiedzin klientów w okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. – nie możemy wykluczyć indywidualnych przypadków, w których niezamierzony błąd ludzki doprowadził do braku ceny lub braku jej natychmiastowej aktualizacji - tłumaczy Biedronka.

Skargi na złe ceny w Biedronkach wpływały do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od klintów, a także Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Ludzie skarżyli się na wyższe ceny produktów przy kasie, niż na półce lub na brak cen w ogóle. Postępowanie przeciwko właścicielowi sieci Biedronka toczyło się od końca ubiegłego roku.

- W pełni potwierdziliśmy niepokojące sygnały pochodzące od konsumentów. Z naszych ustaleń wynika również, iż praktyki te trwały co najmniej od 2016 roku. To oznacza, że właściciel sieci sklepów Biedronka przez kilka lat naruszał prawa konsumentów. Kupujący płacili w tej sieci zazwyczaj więcej, niż zamierzali w momencie wyboru produktu ze sklepowej półki. To niedopuszczalna praktyka, która dla przedsiębiorcy mogła przez wiele lat generować nienależne korzyści finansowe - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zobacz także

Chróstny podkreśla także, że cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Jeronimo Martins Polska masowo naruszał więc podstawowe prawa konsumenckie. Każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniać prawidłowe ceny towarów. Tymczasem w Biedronkach średnio aż przy 14 procentach produktów takich informacji nie było w ogóle.

- Długotrwała praktyka właściciela sieci sklepów Biedronka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł - mówi Tomasz Chróstny.

Decyzja argumentowana jest także tym, że tak duża sieć, jak Biedronka, powinna kłaść szczególny nacisk na to, aby dochować staranności w swojej działalności, a błędy w oznakowaniu cen produktów nie powodowały strat finansowych wśród osób kupujących w jego sklepach.

- Przypominam, że w takich przypadkach konsument ma prawo kupić dany produkt po niższej cenie. Gdy różnicę zauważy dopiero na paragonie, sklep ma obowiązek oddać konsumentowi nadpłaconą kwotę dodaje Tomasz Chróstny.

Decyzja dotycząca sklepów Biedronka ma być przestrogą także dla innych sprzedawców. Prezes UOKiK będzie monitorował skutki wdrażanych zmian, mających usunąć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Z zaskoczeniem przyjęliśmy decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którą uważamy za niezasłużoną i nieuczciwą w obliczu naszego zaangażowania i konsekwencji w polityce niskich cen dla klientów. Te wartości zawsze w ostatnich 25 latach były kluczowe dla Biedronki i nadal takie pozostają, także w trudnych i bezprecedensowych czasach pandemii - napisała w oświadczeniu firma Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka. - Naszą misję realizujemy nie tylko w polityce niskich cen, którą kierujemy się we wszystkich działaniach, ale także w konsekwentnym doskonaleniu procesów operacyjnych, z czytelną prezentacją cen włącznie. Dlatego też zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją UOKiK i będąc przekonanymi co do naszych argumentów, nie mamy innego wyjścia niż złożyć odwołanie od tej decyzji do właściwego sądu

Przykładowe skargi konsumentów opublikowane na stronie UOKiK (pisownia oryginalna):

  • Cena umieszczona na lodówce w sklepie informowała o tym, że do dnia 31.08.19 r. cena za lody Carte D'Or wynosi 10,99 PLN. Lody te były objęte promocją do tego dnia i też tego dnia dokonałem ich zakupu (…). Niestety po płatności okazało się, że na paragonie została naliczona cena w wysokości 15,99 PLN.
  • Zachęcony gazetka oraz kartką nad produktem postanowiłem zakupić Pierś z kurczaka w promocyjnej cenie 9.99zl. Po zrobieniu zakupów udałem się do kasy za towar zapłaciłem lecz w chwili zapłaty nie zauważyłem na paragonie że piersi są w cenie regularnej czyli 16.89 za kg (…)Poprosiłem o możliwość zwrotu towaru, lecz usłyszałem że niestety nie, bo z tym towarem opuściłem sklep i pani nie przyjmie go. Więc powiedziałem że to oszustwo i tego tak nie zostawię i zgłoszę to do UOKiK, inna z pań obsługi powiedziała "i co z tego, co nam zrobią”.
  • Wieczorna wizyta w Biedronce (…) Widzę lody Marletto 1L za 3,45 (przecenione z 4,99). W kasie 10,99zł. Wracam do zamrażarki sprawdzić... nie ma ani innych lodów Marletto 1L, ani innej ceny dla tych lodów.
  • Chciałem zakupić kwiatek prymulka za 2.89. A przy kasie naliczyło mi 7.99. Poprosiłem kierownika o wyjaśnienie i zwrot nadpłaconej kwoty. Niestety nie wyraził zgody. Poinformowano mnie żebym dzwonił na infolinię sklepu.
  • Papier toaletowy z wystawioną ceną 9,99 zł sprzedawano po 16,99 zł. Co gorsza, w przypadku zauważenia tego oszustwa, nie było możliwości zakupu papieru po cenie zgodnej z wystawioną.
  • Na palecie ze zniczami wisiała duża kartka z ceną za znicz. Przy zakupie dwóch zniczy miała być cena 7.99zł za sztukę. W kasie została naliczona inna cena 12,99 zł za sztukę. Po zwróceniu uwagi Pani kierownicze, poinformowała mnie że mogę jedynie zwrócić zakupione znicze.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Materiał oryginalny: Biedronka oszukiwała na cenach? Ogromna kara dla sieci - Gazeta Wrocławska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie