Aleja Wielkiej Wyspy. Tak wygląda most nad Odrą od środka! Jest już prawie gotowy [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Nowy most nad Odrą i jego wnętrze robi wrażenie. Zobaczcie, jak wygląda!
Nowy most nad Odrą i jego wnętrze robi wrażenie. Zobaczcie, jak wygląda! Paweł Relikowski / Polska Press
Udostępnij:
Obie strony mostu nad Odrą na budowie Alei Wielkiej Wyspy połączą się ze sobą już niedługo: do scalenia obiektu zostało około 10 metrów. Konstrukcja obiektu jest o tyle ciekawa, że dłuższa część ma niewypełnioną przestrzeń. Byliśmy w środku mostu!

Spis treści

Kilka słów o moście nad Odrą i jego "skrzyni"

Most nad Odrą to konstrukcja żelbetowa sprężana, o przekroju skrzynkowym, a jego długość wynosi 698,75 m. Wspomniana, niewypełniona przestrzeń mostu, czyli tzw. "skrzynia" ciągnie się od ul. Międzyrzeckiej do wału przeciwpowodziowego od strony Wielkiej Wyspy. Ten odcinek ma około 500 metrów. Ostatnie 200 metrów mostu przechodzi w tzw. ustrój dwubelkowy, w pełni wykonany z betonu. Na jego wykonanie pozwoliła mniejsza odległość między podporami.

Dlaczego most nad Odrą ma pustą, niezabetonowaną przestrzeń?

- Takie rozwiązanie przede wszystkim powoduje, że most jest lżejszy. Pozwala to na stawianie dłuższych konstrukcji. Dzięki temu do budowy zużywamy także mniej betonu i stali. Niewypełniona przestrzeń będzie służyć w przyszłości jako przejście techniczne, w związku z konserwacją kabli sprężających, które pozwalają osiągnąć większe rozpiętości obiektów i wspierają konstrukcję żelbetową oraz konserwacją odwodnienia całego obiektu. Do tego celu, wewnątrz ustroju nośnego mostu zostanie zamontowane pełne oświetlenie – tłumaczy nam Tomasz Czajka, zastępca dyrektora kontraktu z ramienia generalnego wykonawcy Alei Wielkiej Wyspy - firmy Banimex Będzin.

Pusta przestrzeń przeprawy robi wrażenie, a pogłos echa w "skrzyni" niesie się wiele metrów dalej. Wnętrze mostu to nie wszystko, bo prace będą prowadzone oczywiście jeszcze na zewnętrznej części. Chodzi m.in. o montaż stalowych wsporników po jej obu stronach, na których pojawi się konstrukcja betonowa. Na niej zostaną umieszczone ścieżki pieszo-rowerowe.

Do połączenia obu stron mostu nad Odrą brakuje około 10 metrów
Do połączenia obu stron mostu nad Odrą brakuje około 10 metrów Paweł Relikowski / Polska Press

Powstaje też drugi most - nad Oławą

Na Alei Wielkiej Wyspy praca wre także przy drugim obiekcie inżynierskim - moście nad Oławą. Wykonawca właśnie zaczął montować pierwsze stalowe elementy w kolorze nawiązującym do pobliskiej kładki Siedleckiej, prowadzącej do lasu Rakowieckiego.

Prace odbywają się również na moście nad Oławą. Wykonawca zaczął montować pierwsze stalowe elementy konstrukcji
Prace odbywają się również na moście nad Oławą. Wykonawca zaczął montować pierwsze stalowe elementy konstrukcji Paweł Relikowski / Polska Press

Tysiące ton materiałów!

Budowa tak skomplikowanej inwestycji jaką jest Aleja Wielkiej Wyspy, wymaga wielu materiałów. Wszystkie obiekty wykorzystają łącznie m.in. około 4 tys. tony stali zbrojeniowej i 50 tys. metrów sześciennych betonu. Aby można było dojechać do tych obiektów, przywiezione zostanie 700 tys. ton piasku do budowy nasypów. Wrażenie robią też liczby przedstawiające zakończenie inwestycji. Całkowita powierzchnia jezdni wyniesie około 42,5 tys. metrów kwadratowych, chodników – 14,3 tys. metrów kwadratowych, a ścieżek rowerowych – 11,5 tys. metrów kwadratowych.

Aleja Wielkiej Wyspy – co to takiego?

Aleja Wielkiej Wyspy jest całkowicie nowym połączeniem drogowym o długości ok. 3,5 km. Jej początek znajduje się na węźle ul. Krakowskiej i al. Armii Krajowej (Krzyki, okolice Księża), a koniec na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i al. Paderewskiego (Wielka Wyspa, Sępolno).

Tak przebiega trasa Alei Wielkiej Wyspy. Kiedy nią pojedziemy?

Za węzłem al. Armii Krajowej trasa przebiega nad nowym śladem ul. Wilczej, następnie przecina tereny ogródków działkowych, dochodząc do rzeki Oławy.

Po przekroczeniu rzeki oraz minięciu lasu Rakowieckiego przebiega wiaduktem nad ul. Międzyrzecką i mostem nad Odrą. Dochodzi on za ul. Biegasa. Dalej AWW biegnie nasypem, krzyżuje się z ul. Olszewskiego, Dembowskiego, dochodząc ostatecznie w rejon istniejącego skrzyżowania z ul. Mickiewicza i al. Paderewskiego, znajdującego się na granicy Sępolna i Zalesia.

Planowo AWW ma zostać otwarta dla kierowców do listopada 2023 roku, a pełne zakończenie inwestycji nastąpi we wrześniu 2024 roku. Jej koszt szacowany jest na około 234 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 552,25 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #2

Sencor

Sencor SCOOTER ONE 2020

1 780,33 zł1 399,00 zł-21%
miejsce #3

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter M365 Biały

1 557,00 zł1 381,00 zł-11%
miejsce #4

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #5

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 799,00 zł
miejsce #6

Motus

Motus Pro 10 Sport 2021

6 999,99 zł6 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Wojna na Ukrainie. Strefa zero: gdy jesteś bliżej orków niż swoich

Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie