123 lata temu na ulice Wałbrzycha wyjechał pierwszy tramwaj
Uruchomienie w obecnym Wałbrzychu, a wówczas niemieckim Waldenburgu komunikacji miejskiej opartej o tramwaje elektryczne było inwestycją, która zapewniła miastu dynamiczny rozwój i przyczyniła się do jego obecnego kształtu.
Pozostałości infrastruktury tramwajowej na placu budowy obwodnicy Wałbrzycha
Przede wszystkim, by tramwaje mogły wyjechać na ulice, a właściwie ubite drogi, bo większość torowisk ułożona była wówczas na drogach gruntowych, a dużo mniejsza ich część wkomponowana była w bruk, trzeba było najpierw zbudować elektrownię. Została wzniesiona pomiędzy obecnymi ulicami Wysockiego i Sikorskiego. Do czasów współczesnych przetrwał po niej m.in. duży obiekt zaadaptowana obecnie na internat i halę sportową im. Wałbrzyskich Mistrzów.
Elektrownia dostarczała prąd nie tylko do zasilania trakcji tramwajowej, również latarni ulicznych, zakładów przemysłowych, instytucji i mieszkań prywatnych. Kiedy odbywał się kurs pierwszego tramwaju, obecny Wałbrzych zamknięty był w granicach obecnego Śródmieścia. Pojazdy szynowe łączyły go z niezależnymi wówczas administracyjnie jednostkami. Zostały one później do Waldenburga przyłączone w okresie międzywojennym (Stary Zdrój niem. Altwasser) i na początku lat 50. już do Wałbrzycha (Biały Kamień, Sobięcin, czy Podgórze), stając się dzielnicami miasta.
Trolejbusy w Wałbrzychu - galeria zdjęć
Zrodziła się inicjatywa, by w Wałbrzychu upamiętnić tramwaje kursujące po ulicach miasta w latach 1898-1966 okolicznościową tablicą. Mamy nadzieję, że uda się zrealizować to przedsięwzięcie.
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?