Spis treści
Autostrada A4 od Legnicy do Wrocławia i droga ekspresowa S5 od Sobótki do Bolkowa
Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje budowę całkowicie nowej nitki autostrady A4 z Wrocławia do Legnicy o długości ok. 80 km lub jej rozbudowę, oraz budowę drogi ekspresowej S5 na trasie Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. Dotychczas zaproponowano kilka wariantów trasy, a w styczniu i lutym zostały zaprezentowane wstępne korytarze przebiegu A4 oraz S5.
- Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy podpisaliśmy 28 czerwca 2021 r. Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących - mówi nam Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA informuje, że zostały zorganizowane spotkania dla 21 gmin, przez które przechodzą projektowane warianty tras. Niestety jednocześnie wiemy, iż niektóre z wariantów A4 przewidują wyburzenie od kilku do ponad 20 domów, przecinają też cenny przyrodniczo teren Natura 2000 i Park Krajobrazowy Bystrzycy. Spotkało się to z dużym niezadowoleniem lokalnych mieszkańców, którzy wskazywali, że autostradę można poszerzyć w istniejącym śladzie. Jednak w tym przypadku wiąże się to z burzeniem istniejących mostów i wiaduktów, co jest olbrzymim wyzwaniem logistycznym. Co wtedy zaprezentowano?
Warianty A4 - jak będzie biec nowa autostrada od Wrocławia do Legnicy
Wariant 1 autostrady A4
W starym śladzie od węzła bielańskiego, z likwidacją węzła Pietrzykowice i budową w zamian nowego węzła Strzeganowice (bliżej Kątów Wrocławskich). Przy tym rozwiązaniu nie ma konieczności burzenia domów czy przekraczania terenów cennych przyrodniczo i wycinania lasów. Część potrzebnych gruntów przy A4 jest już w posiadaniu GDDKiA. Największym problemem będzie tutaj logistyka i utrzymanie ciągłości ruchu na drogach poprzecznych do autostrady.
Wariant 2.1 autostrady A4
Wariant zielony 2.1 biegnie od węzła Stary Śleszów na A4 (Wrocław Wschód) przez tereny gmin: Żórawina, Kobierzyce, Sobótka i Kąty Wrocławskie do nowego węzła Nowa Wieś Kącka pod Kątami Wrocławskimi. Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.
Wariant 2.2 autostrady A4
Prowadzi od węzła Stary Śleszów na A4 analogicznie jak wariant zielony, ale w rejonie wsi Stradów odbija bardziej na zachód i prowadzi aż do nowego węzła Wichrów pod Kostomłotami. Niestety, tu konieczne byłoby wyburzenie aż 25 domów na przebiegu tego wariantu.
Wariant 2 autostrady A4
Wariant biegnie od węzła Stary Śleszów analogicznie do dwóch poprzednich wariantów, jednak w pobliżu Mirosławic (gmina Sobótka) zmienia przebieg i prowadzi dalej przez tereny Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy i obszar Natura 2000 "Przeplatki nad Bystrzycą". Wariant ten nie pociąga za sobą wyburzeń domów, ale prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny. Kończy się na nowym węźle Wichrów pod Kostomłotami.
Wariant 2.3 autostrady A4
Analogicznie jak poprzednie prowadzi do Mirosławic, a dalej odchodzi najbardziej na południe, przecinając gminę Mietków i podobnie jak wariant niebieski tnie teren Natury 2000 oraz parku krajobrazowego. Kończy się na węźle Wichrów, a jego realizacja zmusiłaby wykonawcę do wyburzenia 21 domów.
Jak informuje nas Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), wykonywana jest również inwentaryzacja przyrodnicza. Podobnie sytuacja wygląda z planowaną drogą ekspresową S5, której 1 z 3 wariantów miałby połączyć autostradę pod Wrocławiem i budowaną drogę S8 z węzłem S3 pod Bolkowem.
Na opracowanie STEŚ firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. ma czas do 2025 roku, a obie drogi przy optymistycznym założeniu powstaną w okolicach 2030 roku.
W IV kwartale tego roku planowana jest II tura spotkań informacyjnych dla mieszkańców przez które przebiega nowe A4 i S5.
- W pierwszej części spotkań, które odbyły się w styczniu i lutym bieżącego roku, zbieraliśmy uwagi i wnioski, a teraz przedstawimy efekty społecznych głosów. Niebawem pojawi się informacja o terminach i miejscach spotkań - mówi Magdalena Szumiata.
Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka
Nieco dalej niż w przypadku A4 i S5 prace posunęły się przy planowanej drodze ekspresowej S8 prowadzącej z istniejącej DK8 pod Wrocławiem (Magnice) do obwodnicy Kłodzka. Istniejąca droga krajowa między miastami jest niebezpieczna i dochodzi na niej do wielu wypadków. GDDKiA postanowiła więc wybudować nową drogę S8.
Droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. Realizacja trasy została podzielona na trzy odcinki:
- Łagiewniki - Wrocław (Magnice), GDDKiA otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) 30 sierpnia 2021 r;
- Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki, GDDKiA otrzymała DŚU 16 listopada 2021 r.;
- Kłodzko - Ząbkowice Śląskie (w jego skład wchodzą pododcinki Kłodzko - Bardo i Bardo - Ząbkowice Śląskie), 14 października 2021 r. GDDKiA otrzymała DŚU dla odcinka od Barda do Ząbkowic Śląskich.
- Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Kłodzko - Bardo będzie możliwa po analizie połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46 - komentuje Magdalena Szumiata.
Projekt nowej S8 ma ruszyć do przodu w IV kwartale 2022 roku. Wtedy planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj dla odcinka S8 Wrocław – Łagiewniki.
Cała trasa planowo ma zostać zrealizowana w latach 2025-2031.
Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?