To pomysł w duchu slow fashion, który umożliwia nie tylko robić zakupy, ale także oddawać ubrania na cele charytatywne. Unikalna formuła butiku jest efektem współpracy Unibail-Rodamco-Westfield, właściciela Wroclavii oraz marki UbraniaDoOddania.pl, która od kilku lat promuje cyrkularną modę, dodatkowo łącząc to z aspektem charytatywnym.
Jak to działa?
Każdy kilogram oddanych przez darczyńców ubrań, to jedna złotówka dla potrzebujących. W ciągu trzech lat Ubrania Do Oddania przekazało przeszło 750 tys. zł do 150 organizacji i uratowały przed zmarnowaniem 750 ton niepotrzebnych ubrań. Pomysłodawczynią i współzałożycielką marki jest Zosia Zochniak, która w 2021 roku została uznana jedną z najbardziej wpływowych kobiet Forbesa.
„Jestem dziewczyną „znikąd”, bez znanego nazwiska, bez znajomosci, bez biznesu przejętego po rodzicach, bez przywilejów. Po prostu zwykłą dziewczyną z malutkiego miasta i czytając o sobie publikacje takiej rangi, ta moja „małomiasteczkowość” daje o sobie mocno znać. Nigdy nie przypuszczałam, że wiara w jedyną słuszną ideę drugiego obiegu, pracowitość i doza szaleństwa doprowadzi mnie do miejsca gdzie moje nazwisko stanie w jednym szeregu z Wicepremierką Ukrainy, która odpowiada za integrację Ukrainy z UE i NATO” - tak Zosia Zochniak skomentowała to wyróżnienie na profilu facebookowym Ubrań Do Oddania. Do tej pory udało jej się zebrać na cele charytatywne blisko 765 tys. złotych.
Pierwszy taki butik na Dolnym Śląsku
Teraz Ubrania do Oddania uruchamiają również cyrkularne butiki, czyli własne sklepy second hand z wyselekcjonowaną odzieżą używaną, co ważne i nietypowe – zebraną z polskiego rynku, poprzez dedykowany portal UbraniaDoOddania.pl. Dzięki współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield, właścicielem flagowych centrów handlowych na świecie, ten nowatorski koncept działa już w dwóch obiektach w Polsce. Pierwszy działa od listopada w Galerii Mokotów, a drugi otwarto w stolicy Dolnego Śląska, w centrum handlowym Wroclavia.
Cyrkularny Butik zlokalizowany jest na I piętrze Wroclavii. Zajmuje lokal o powierzchni 160 mkw, a zgodnie z zasadami marki, meble i całe wyposażenie – lady, oświetlenie, ozdoby, również pochodzą z „odzysku”. To pierwsze takie miejsce we Wrocławiu, które oferuje klientom wyselekcjonowaną używaną odzież w dobrym stanie, zebraną na polskim rynku.
Drugie życie ubrań zebranych wyłącznie w Polsce
„Selektywnie podchodzimy do wyboru partnerów dla Butików Cyrkularnych. Decydujemy się na współpracę z centrami, które aktywnie działają w kwestiach zrównoważenia swojego wpływu na środowisko, które racjonalizują decyzje zakupowe swoich klientów i wdrażają rozwiązania ograniczające emisyjność, a co najważniejsze - rozumieją, że branża odzieżowa musi się zmieniać i chcą wesprzeć swoich najemców w procesie wchodzenia w realne i wartościowe projekty cyrkularne. Taka dla nas właśnie jest Wroclavia i czujemy absolutną dumę, że nasz Butik Cyrkularny będzie gościł w jej murach” - podkreśla Zosia Zochniak, współzałożycielka inicjatywy Ubrania do Oddania.
Co można kupić i oddać w butiku?
Asortyment sklepu dobierany jest pod kątem danej pory roku. Klienci znajdą tu odzież damską, męską, dziecięcą, vintage, buty, torebki oraz akcesoria: biżuterię, szale, czy czapki. Ceny zaczynają się od 29 zł za klasyczny t-shirt, czy spódnicę, i sięgają powyżej 100 zł w przypadku unikatowych rzeczy vintage. Klienci mogą tu nie tylko kupić ubrania, ale również oddać te niepotrzebne, umieszczając je w specjalnym boxie. Każda złotówka od 1 kg odzieży, który ponownie wróci do sprzedaży, trafi do wybranej organizacji charytatywnej. W pierwszych miesiącach działalności butiku będzie to fundacja "Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci". W kolejnych miesiącach UDO będzie informować klientów, na jaką fundację prowadzona jest zbiórka.
Moda na slow fashion
Kwestia zrównoważonej mody łączącej ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną i ekorozwój, od kilku lat staje się coraz ważniejszym tematem w branży. Możliwości zakupów w duchu slow fashion oczekuje coraz więcej konsumentów na całym świecie. Jak wskazują badania Vogue Polska i BCG zebrane w raporcie „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion”, Polacy wybierają modę zrównoważoną, po pierwsze - by chronić środowisko (42 proc.), po drugie - z troski o przyszłe pokolenia (30 proc.), po trzecie - z troski o własne zdrowie (27 proc.).
Wroclavia w ubiegłym roku wspólnie z Ubraniami do Oddania zorganizowała charytatywną zbiórkę odzieży, w której zebrano 4 tony odzieży i przekazano 8 000 zł na cele charytatywne. Natomiast w latach 2020 i 2021 we współpracy z warsztatem renowacji obuwia Pucybuty centrum zorganizowało dwie charytatywne zbiórki obuwia. Łącznie zebrano wówczas i odnowiono około tysiąca par butów, które trafiły do potrzebujących. W tym roku Wroclavia planuje kolejne tego typu inicjatywy.
ZOBACZ TEŻ:
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?