8. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej w Narodowym Forum Muzyki zaczyna się w piątek (19 maja), potrwa do 27 maja. Na początek organizatorzy zaplanowali „Mute Music” – instalację Macieja Markowskiego. Z umieszczonego w próżni głośnika będzie rozbrzmiewać (w pętli) utwór Johna Zorna „Dark River”. Instalacja pozwoli na doświadczenie muzyki wyłącznie przez obserwację membrany głośnika oraz decybelomierza. „Dark River” pochodzi z albumu „Redbird” z roku 1995, płyty z pogranicza kameralnego jazzu i ambientu, nagranej w hołdzie dla artystki Agnes Martin. Wernisaż w piątek o godz. 17 w NFM przy pl. Wolności. O godz. 18 Elżbieta Sikora, dyrektor artystyczna festiwalu, zaprezentuje swój nowy utwór „Symfonia Wrocławska”. O godz. 19 posłuchamy tego utworu, wystąpią: Chris Otto – skrzypce, Ikue Mori – komputer i elektronika, Sébastien Naves – projektant muzyki komputerowej IRCAM, Luca Bagnoli – inżynier dźwięku IRCAM, NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Davida Fulmera. W programie wieczoru znajdą się też utwory symfoniczne Johna Zorna. On sam wystąpi o godz. 23.59 z koncertem specjalnym w kościele ewangelicko-augsburskim przy ul. Kazimierza Wielkiego. Zagra na organach, a towarzyszyć mu będzie Ikue Mori (elektronika). W sobotę o godz. 19 zacznie się koncert The Gnostic Trio i Ikue Mori (elektronika). W programie kompozycje Johna Zorna. O godz. 22 Ikue Mori zagra muzykę Zorna do krótkich filmów.
Musica Electronica Nova: muzyka jest dla ludzi
John Zorn właśnie przyjechał do Wrocławia. W Narodowym Forum Muzyki spotkał się z dziennikarzami. Opowiadał o swojej pracy: – Wszystkie koncerty mają związek z ludźmi, bo muzyka jest o ludziach. Mam bliskie relacje z muzykami, ufam im i oni mu ufają. Dzięki dobrym relacjom możemy wyruszyć w podróż do niezwykłych muzycznych miejsc – uśmiechnął się. Elżbieta Sikora, dyrektor artystyczna festiwalu od 2011 roku w tym roku kończąca szefowanie imprezie, opowiadała o tożsamości: – Tożsamość jest dziś skompikowana w każdej sferze życia: w muzyce, w społeczeństwie. John Zorn ma bogatą i różnorodną tożsamość, wiele oblicz – stwierdziła. Pierre Jodlowski, jeszcze w tym roku konsultant programowy, który za dwa lata poprowadzi artystycznie festiwal, podkreślił, że muzyka rodzi się z kontaktów z ludźmi. A John Zorn dodał: – Bach i Mozart byli wybitnymi improwizatorami. Gdyby żyli dziś, na pewno mieliby własne zespoły i z nimi improwizowali. Wracam do muzyki jako idei międzyludzkiej. Nie myślę o dźwiękach, ale o ludziach, dla których piszę. Pisząc dla muzyków klasycznych, muszę myśleć ich językiem. Kiedy pracuję z improwizatorem, nie zapisuję każdej nuty, ale daję mu narzędzie, by improwizował na scenie w sposób, jaki zamierzyłem – mówił. Zorn opowiadał też o swojej współpracy z Japonką Ikue Mori. – Łączy nas doskonała muzyczna przyjaźń. To ona wynalazła sposób improwizacji z wykorzystaniem elektroniki laptopa – opowiadał.
Musica Electronica Nova i Biennale Sztuki WRO
Elżbieta Sikora zachęciła wszystkich do przychodzenia na koncerty i imprezy trwającego już od środy Biennale Sztuki WRO. – Wymieniamy się doświadczeniami i publicznością – powiedziała. Na pewno warto się wybrać na sesje akusma forum, czyli słuchanie muzyki w nowej formie. – Leży się na pufach, słucha muzyki z 16 kanałów, będąc otoczonym dźwiękiem. To bardzo ciekawe seanse, organizowane od lat dla dzieci, z natury otwartych na nowe pomysły – tłumaczyła Elżbieta Sikora.
Jak wyprać kurtkę puchową?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?