Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobre wieści dla narciarzy. Coraz bliżej rozbudowy stacji Ski Arena Szrenica w Szklarskiej Porębie

Alina Gierak
Alina Gierak
Nartostrada Puchatek (1400 m) to najpopularniejsza i najłatwiejsza nartostrada w Ski Areny Szrenica. Trasa ma być poszerzona.
Nartostrada Puchatek (1400 m) to najpopularniejsza i najłatwiejsza nartostrada w Ski Areny Szrenica. Trasa ma być poszerzona. Ski Arena Szrenica
W Ski Arena Szrenica w Szklarskiej Porębie planują zastąpić obecną dwuosobową kanapę trzykrotnie szybsza, wyprzęganą kanapą czteroosobową. Chcą także poszerzyć popularną nartostradę Puchatek. Inwestycja ma kosztować 30 mln złotych. Trwa uzyskiwanie zgód od Karkonoskiego Parku Narodowego oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu na rozbudowę stacji.

Spis treści

Ski Arena Szrenica

Ośrodek narciarski w Szklarskiej Porębie jest bardzo popularny. Położony na stokach Szrenicy, oferuje 12 km nartostrad zróżnicowanych pod względem trudności.

Działają tu dwie koleje linowe oraz kilka wyciągów orczykowych, które pozwalają osiągnąć przepustowość około 10 tysięcy osób na godzinę.

Wszystkie 6 tras narciarskich w Ski Arenie Szrenica znajdują się na stokach Szrenicy (1363 m npm), w pobliżu czesko-polskiej granicy państwowej.

Z dolnego parkingu można wjechać na szczyt systemem dwóch dwuosobowych kolejek krzesełkowych o łącznej długości 2758 metrów.

Głównym obiektem transportowym w ośrodku jest 6-osobowa kanapa o przewyższeniu 508 m. Obsługuje czerwono-niebieską trasę Lolobrygida o długości 3940 m oraz czerwono-niebieskie stoki narciarskie Śnieżynka i Puchatek o długości 3550 m.

Atrakcją dla bardziej doświadczonych narciarzy jest czarna trasa FIS ze średnim nachyleniem 26 procent.

Plany rozbudowy Ski Arena Szrenica

Gospodarz największego ośrodka narciarskiego w polskich Karkonoszach zamierza zainwestować w rozbudowę stacji Szrenica Ski Arena ponad 30 milionów złotych.

Co chcą zrobić

  • Obecnie istniejącą dwuosobową kolej linową ma zastąpić trzykrotnie szybsza, wyprzęgana, czteroosobowa kanapa. Na tym etapie prace mają dotyczyć pierwszej sekcji kolei, która w całości przebiega przez teren w administracji Lasów Państwowych. Inwestor nie wyklucza w dalszej perspektywie wymiany także drugiej sekcji położonej w Karkonoskim Parku Narodowym.
  • Rozwój infrastruktury narciarskiej w kompleksie obejmie także poszerzenie nartostrady „Puchatek” w dolnej części z obecnych 40 metrów do około 70 metrów. Zwiększy to bezpieczeństwo narciarzy na tej popularnej trasie.
  • Ma się pojawić również alternatywny wariant zjazdu ze stacji pośredniej. Nowa trasa na razie została nazwana roboczo - „Puchatek Bis”.
  • W planach inwestycyjnych jest także wytyczenie nowego około 350-metrowego stoku dla początkujących narciarzy w rejonie kolei „Karkonosz Ekspress”. Przy nim ma powstać wyciąg orczykowy.
  • Są plany skomunikowania nartostrady „FIS” z „Puchatkiem”. Ten łącznik pozwoli na zjazd „FIS-em” do dolnej stacji.

Czekają na zgodę na rozbudowę Ski Arena Szrenica od 2015 roku

Spółka informuje, że zabiega o wymianę pierwszej sekcji kolei i poszerzenia na „Puchatku” od 2015 roku.

Niełatwe są bowiem procedury, związane z przygotowaniem dokumentacji środowiskowej dodatkowo komplikuje sąsiedztwo Karkonoskiego Parku Narodowego i szczególne wymogi, które stawiają urzędnicy zajmujący się środowiskiem.

13 grudnia 2023 roku nareszcie pojawiła się dobra wiadomość.

Dyrekcja Karkonoskiego Parku Narodowego nie wniosła uwag do raportu oddziaływania na środowisko naszej inwestycji związanej z wymianą pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę i rozbudową stacji - poinformował Paweł Gogolewski, dyrektor spółki Sudety Lift.

Stanowisko parku w tej sprawie trafiło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Spółka czeka teraz na ocenę raportu, którą ma wydać ten urząd.

Raport oddziaływania na środowisko to bardzo ważny dokument przy inwestycjach na terenach chronionych. Jego przygotowanie pochłonęło wiele miesięcy pracy i trudnych uzgodnień z przedstawicielami Karkonoskiego Parku Narodowego i Lasów Państwowych – mówi Paweł Gogolewski.

Jakie są kolejne kroki?

  • uzyskanie decyzji środowiskowej,
  • przygotowanie projektu budowlanego
  • uzyskanie pozwolenia na budowę
  • uzyskanie zgody na wylesienie

Do prac w terenie ze względu na kalendarz wycinek drzew, będzie można przystąpić najwcześniej jesienią 2024 roku.

Optymistycznie zakładając wymiana pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę, mogłaby się zacząć wiosną 2025 r.

Mamy nadzieję, że ostatecznie uda się pokonać wszelkie trudności i do inwestycji w końcu dojdzie. Jest ona niezwykle ważna dla miasta Szklarska Poręba i potencjału turystycznego polskiej części Karkonoszy-podkreśla prezes spółki.

Czytaj także

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto