Świat pieniędzy i biznesu, a poza tym książkowe nowości motywacyjne, a także coś o miłości do drewna
Na półkę menedżera i małego przedsiębiorcy
"Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy" to na pierwszy rzut oka po prostu podręcznik, jakich napisano już wiele. Sami autorzy przyznają, że Czytelnik nie znajdzie w tej książce sensacyjnych tez, które wywrócą do góry nogami nauki o zarządzaniu i sprawią, że firmy z dnia na dzień odniosą sukces i znajdą się na szczycie. Dlaczego więc warto poświęcać na nią swój czas? Książka składa się z 19 artykułów, pokazujących praktyczne powiązania między zarządzaniem a psychologią. Niejasna i skomplikowana prokrastynacja decyzyjna okazuje się bowiem odkładaniem zadań i decyzji na później. A czy można odnieść sukces w biznesie lub pracy, cierpiąc na syndrom nicnierobienia? Autorzy biorą też na warsztat kariery singli i opisują wyniki badań, z których wynika, że długotrwale samotnym w pracy jest trudniej. Przyglądają się też ścieżkom kariery Romów, romansom w firmach i temu, czy płeć wpływa na bycie przedsiębiorczym. To książka de facto naukowa, choć omawiane zagadnienia są z życia wzięte. Bardzo formalny język, rozbudowane bibliografie sprawiają, że nie jest to lektura do poduszki ani porannej kawy. To książka do studiowania „na wyrywki”, a nie czytania od deski do deski. Zupełnie inaczej jest w przypadku „Zarządzania biznesem i samym sobą pół żartem pół serio”. Rzut oka na spis treści wystarcza, by spodziewać się podręcznika - są tam bowiem wszystkie zagadnienia omawiane na zajęciach z podstaw zarządzania. Od funkcji zarządzania, przez style kierowania, zarządzanie zasobami ludzkimi po marketing i finanse. Autor, profesor zarządzania i przedsiębiorczości z Górnego Śląska, szybko wyprowadza Czytelnika z błędu. Modyfikuje słynne prawa Murphy’ego, dostosowując je do polskich realiów. Przykład? „Jak interes nie idzie, to smol biznes i idź na zasiłek”. Znajdziemy tu też 10 przykazań, jak być lubianym szefem, albo przekręcone powiedzenia o zarządzaniu personelem, jak choćby „krowa, która dużo ryczy… szybko awansuje”. Jest tu też zasada, którą w latach komunistycznych kierowało się PKP, a mianowicie - najpierw masa,potem rasa, dotycząca pierwszeństwa pocigów towarowych przed pasażerskimi. Język książki jest prosty, lekko rubaszny, a każdy rozdział ubarwiony karykaturalną ryciną. Książce trudno jednak odmówić tego, co w niej najważniejsze - treści. Czytelnik znajdzie tu bowiem wszystko, co na poziomie podstawowym o zarządzaniu powinien wiedzieć, nieważne, czy jest robotnikiem, humanistą, sklepikarzem albo rodzicem "zarządzającym" gromadką domowników. A że przy okazji kartki książki uginają się od dowcipu - sam prof. Bieniok pisze we wstępie, że książka tylko wtedy może być atrakcyjna, gdy jednocześnie uczy i bawi. „Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy” Zofia Ratajczak (red.), Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015, cena okładkowa: 70 zł „Zarządzanie biznesem i samym sobą pół żartem pół serio” Henryk Bieniok, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016, cena okładkowa: 55 zł