18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z dziejów KZK GOP: jak związek ceny biletów podnosił i...... o nieuchronnej integracji

Justyna Przybytek
Znowu droższe! Wczoraj Walne Zgromadzenie KZK GOP zatwierdziło od 10 stycznia podwyżkę cen biletów jednorazowych, a od 1 lutego miesięcznych. Średnio zapłacimy więcej o ok. 6,9 procenta - tak podwyżki relacjonowali dziennikarze DZ w grudniu 2001 r., gdy Komunikacyjny Związek Komunalny miał dziesięć lat.

A jakie podwyżki wprowadzał? 2,30 zł za bilet w granicach miasta, 2,80 zł na dwie gminy i 3,30 zł na trzy i więcej. Bilet u kierowcy był za 3,50 zł.

Im KZK GOP droższe tym chce więcej
Dziesięć lat później, w 2011 KZK GOP dorósł i miał ochotę na więcej… podwyżek. Najpierw zafundował je pasażerom w sierpniu, stawki wzrosły o 14- 15 procent - bilet na jedno miasto kosztował 2,8 zł, na dwa 3,4 zł, na trzy i więcej - 4,2 zł. Za bilet kupowany u kierowcy płaciliśmy 4,20 zł.

W 2012 roku znów były podwyżki, wówczas wprowadzone ceny biletów obowiązywały do wczoraj, Nowe ceny mamy od dziś, za bilet jednorazowy na 1 gminę (lub 15 minut) płacimy 3,2 zł, jednorazowy na 2 gminy (lub 30 minut) - 3,8 zł, jednorazowy na 3 gminy i więcej (lub godzina) - 4,8 zł.

A jak było przed laty? Miało być sprawnie i nowcześnie:19 września 1991 roku, po raz pierwszy zebrało się Walne Zgromadzenie KZK GOP, utworzyło go 11 gmin: Katowice, Bobrowniki, Chorzów, Gierałtowice, Knurów, Mysło-wice, Pyskowice, Ruda Śl., Siemianowice, Sosnowiec i Zabrze. W ciągu dziesięciu lat do zrzeszonych dołączyły: Bytom, Chełm Śląski, Imelin, Świętochłowice, Gliwice, Knurów, Gierałtowice, Siewierz i Radzionków. I tak w 2001 KZK GOP tworzyły 23 gminy, a każdego dnia autobusy i tramwaje wykonywały 13 tys. kursów przewożąc pasażerów z 46 gmin.

Dziś KZK GOP to 25 gmin, a autobusy i tramwaje w ramach związku wożą około 1 mln pasażerów dziennie.

Historia związku w pigułce: członków przybywało, pasażerów ubywało. a problemy się nie zmieniały
W 2001 r. przewodniczący zarządu KZK GOP Jerzy Śmiałek klarował: Prowadzimy rozmowy integracyjne z Tychami i Jaworznem, ale jest to dość długi proces i jeszcze nie możemy go zakończyć. Mamy już wspólny bilet miesięczny z Tychami, ale jednorazowe nadal są różne. Przed nami wciąż jawi się wizja koordynacji połączeń między koleją regionalną a autobusami, a także ostra walka o refundacje ustawowych ulg przez budżet centralny...

Brzmi znajomo? Co prawda szefa zarządu mamy dziś innego - Romana Urbańczyka - ale i on i poprzednik zdaje się cytują te same przemówienia.

W 2001 r. przewodniczący Śmiałek mówił też: Przeszliśmy długą drogę od momentu likwidacji WPK do wspólnego biletu tramwajowo - autobusowego. Rozpoczynamy kolejny etap związany z polepszeniem jakości naszych usług oraz standardu pojazdów. Nieuchronna wydaje się także integracja z koleją regionalną...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto