Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tych tramwajów już nie ma. Co się z nimi stało?

Weronika Skupin
Patrząc na rozkłady jazdy MPK w naszym mieście, łatwo zorientować się, że wiele linii zostało zlikwidowanych. Na pierwszy rzut oka widać, że numeracja linii tramwajowych we Wrocławiu jest niekompletna. Brakuje linii: 12, 13, 16, 18, 19, 21, 22. Na jakich trasach jeździły te tramwaje? Kiedy i dlaczego przestały kursować?

Jeszcze pod koniec lat 80. ubiegłego wieku po naszym mieście kursowały łącznie 33 linie tramwajowe. Dziś są 22, w tym dwie pary tzw. przeciwbieżnych (0L kursuje przeciwnie do 0P, jednokierunkowe są też 14 i 24). W zamian utworzono tylko trzy nowe: 31, 32 i 33, w związku z budową krańcówek na Gaju, przy stadionie i na Kozanowie przed Euro 2012.

Dodatkowo w 2006 r. przywrócono linię 23. Kursowała ona od roku 1973 do 1995 na trasie z Kromera do Pilczyc. Teraz jeździ na trasie Kromera - Wrocławski Park Przemysłowy. Trasę Kromera - Pilczyce obsługuje zaś autobus 128. Co się stało z pozostałymi liniami?

Linia 12
Tramwaje numer 12 kursowały między Sępolnem a Pilczycami do 2011 roku. Po zlikwidowaniu linii, mieszkańcy Sępolna głośno protestowali, ale urzędnicy byli nieugięci. Tłumaczyli, że w zamian mieszkańcy dostają linię 33Plus z jednego stadionu na drugi (Olimpijski - Miejski). Zmiany wprowadzono przed Euro 2012, a dwukierunkowe tramwaje Plus miały być ich symbolem. Tylko, że mieszkańcy woleli swoją dwunastkę! Na szczęście do 33Plus zdążyli się już przyzwyczaić, a tramwaj 12 nie wróci.

Linia 13
Jak pisze miłośnik komunikacji miejskiej dr inż. Bogusław Molecki, we Wrocławiu w 1949 roku pod hasłem „nie boimy się zabobonów” dokonano (bez uzasadnienia) przenumerowania linii 17 na 13. Wrocławska trzynastka kursowała w przeciwnym kierunku do tramwaju 20 (tak jak dziś 14 do 24). Obsługiwała PaFaWag.

- Po zmianie ustroju połączenie mogło stracić na znaczeniu. Ostatni raz trzynastka wyjechała na tory po powodzi w 1997 roku - mówi Molecki. - Wtedy linie bywały uruchamiane w dość przypadkowych relacjach.

Linia 16
Tramwaj tej linii kursował do 2011 roku z Parku Południowego przez ul. Pułaskiego i pl. Grunwaldzki do zoo. Teoretycznie jest ona jedynie zawieszona. W zamian jest więcej kursów linii autobusowych 145 i 146. Urzędnicy w magistracie obiecywali przeanalizować, czy przywrócenie linii 16 (ale w innej relacji: obsługującej pętlę Tarnogaj i dojeżdżającej na Sępol-no) ma sens. Z Tarnogaju zniknęły wtedy linie: 22 (w ogóle ją zlikwidowano) i 15 (przerzucono na ul. Ślężną i dalej do parku Południowego, w zamian za 16).

Okazało się, że nie ma szans na przywrócenie linii 16, dopóki nie będzie torowiska na ulicy Hubskiej od Glinianej do Dyrekcyjnej. Ulicą Borowską jeździ już za dużo tramwajów. Budowa torowiska na Hubskiej ma się rozpocząć w tym roku. Jest więc szansa, że szesnastka wróci.

Linia 18
Na wieczną bocznicę odjechał kursujący jeszcze w latach 80. tramwaj numer 18. Było to ważne połączenie, bo dzięki niemu można było dojechać z ul. Grabiszyń-skiej przez Legnicką na Pilczyce. Dzisiaj tę trasę można pokonać jedynie autobusem stojącym w korkach lub linią 20, ale naokoło. Był to tramwaj szczytowy, który funkcjonował, gdy były zakłady przemysłowe w rejonie Grabiszyńskiej, potem nie był tak potrzebny. Zlikwidowano go w 1992 roku.

Linia 19
Linia ta kursowała przed rokiem 1998 po trasie Księże Małe - park Południowy. Dziś na Księże kursują tylko linie: 3 i 5. Trójka jedzie do Leśnicy, a piątka - na Oporów. W kierunku parku Południowego można pojechać tylko tramwajami: 3 i 5 zmierzającymi do zajezdni Gaj. Dodatkowo od Uniwersytetu Ekonomicznego autobusem linii 134. Linia ta została zlikwidowana ze względu na zły stan torowisk na Dyrekcyjnej i Kościuszki.

Linia 21
Linia ta kursowała z Poświętnego do Pilczyc. Jednak zlikwidowano ją, bo autobusy 129 i 132 ją zastąpiły. Jeżdżą krótszą trasą niż tramwaj. W 2008 r. przerzucono tę linię między Sępolnem a Wrocławskim Parkiem Przemysłowym, a rok później zlikwidowano.

LInia 22
Od 2011 nie ma już tramwaju 22 jeżdżącego z Tarnogaju na Pil-czyce. Zniknął przed Euro 2012, a w zamian puszczono linie 31Plus i 32Plus z Gaju w pobliże nowego Stadionu Miejskiego. Dodano też więcej kursów 136 i 145 „na pocieszenie”. W rezultacie Tarnogaj został z jednym tramwajem nr 8, bo 22 zlikwidowano, a 15 przerzucono na park Południowy. Szansę na więcej tramwajów na Tarnogaj da nowe torowisko na Hubskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto