Wrocław: Tramwaj poza torami

Zły stan torów to główny powód, że tramwaje we Wrocławiu wykolejają się dwa razy częściej niż w innych miastach Polski. Nie bez znaczenia jest też fakt, że nasze nowe skody bardziej niż inne wozy niszczą tory
Pojazdy Skody niszczą tory znacznie szybciej niż klasyczne wrocławskie wozy
 Bogusław Wielgoszewski

Tylko w styczniu i lutym w naszym mieście wozy wypadały z torowisk 38 razy. Dla porównania: w tym samym czasie w Łodzi było 18 takich awarii, w Poznaniu - 16, w Krakowie - 7, a w Gdańsku - zaledwie 6.

- Gdyby ściągnąć do nas z Wiednia specjalny wóz do monitorowania stanu technicznego torowisk, wyniki mogłyby nieprzyjemnie zaskoczyć osoby odpowiedzialne za utrzymanie torów - zauważa Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Jego zdaniem w imię fałszywie pojętych oszczędności we Wrocławiu zaniedbuje się remonty. I potem zdarzają się takie wypadki, jak na trasie na Leśnicę, gdzie zabytkowy tramwaj nie tyle wypadł z szyn, co wpadł między nie. Bo torowisko się rozjechało.

Specjaliści zwracają uwagę, że we Wrocławiu mamy zaledwie 48 procent wydzielonych torowisk, a np. w Poznaniu jest to 67 procent. Co daje takie wydzielenie? Przede wszystkim tramwaje nie stoją w korkach razem z samochodami. Gdy tory są osobno, auta nie nawożą śniegu czy błota, które potrafią zablokować zwrotnice.

Kolejna sprawa to konstrukcja wozów. - Skody, tak samo jak pojazdy Combino czy Alstom, rzeczywiście bardziej niż klasyczne tramwaje niszczą torowiska - tłumaczy Igor Gisterek. - Nie jest to żaden błąd budowy. Po prostu ten typ konstrukcji podwozia zużywa tory szybciej niż starsze wozy jeżdżące po Wrocławiu.

Łagodniejsze dla torów są choćby bombardiery jeżdżące po Krakowie czy pojazdy Protramu, model 205.

Dodajmy, że fatalny dziś stan torowisk ma się wkrótce poprawić. W tym roku na remonty torów ZDiUM ma 6,5 mln zł, a w przyszłym - 5 mln zł. Ekipy naprawiające tory już pojawiły się (albo dotrą tam wkrótce) na alei Armii Krajowej, ulicach: Tarnogajskiej, Ślężnej, Jagiełły, Sienkiewicza, Reymonta, Borowskiej i Pomorskiej oraz placach: Społecznym i Staszica.

W przyszłym roku prace toczyć się będą na pętlach: Leśnica i Sępolno, ul. Kosmonautów, Śrubowej, Świdnickiej, Dubois, Pomorskiej i pl. Wróblewskiego

Szczegółowy plan remontów znajdziecie tutaj.

Współpraca: WOW

Bartłomiej Knapik

  • Polska Gazeta Wrocławska

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3