Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tak powstawał nowy terminal lotniska (GALERIA)

AS, N
Prawie 400 milionów złotych pochłonęła budowa nowego terminalu lotniska i infrastruktury wokół niego. Wydaje się jednak, że pieniądze te zostały dobrze ulokowane, bo teraz Wrocław ma jedno z najnowocześniejszych lotnisk w Europie. Przypominamy, jak powstawał nowy terminal. Prace ziemne trawały tam 29 miesięce. Pierwsi pasażerowie skorzystali z niego 11 marca 2012 roku.

TAK POWSTAWAŁ NOWY TERMINAL LOTNISKA - KALENDARIUM:

Lipiec 2006 - Konkurs architektoniczny na projekt terminalu wygrywa (z ponad 100 zgłoszonych) koncepcja firmy JSK Architekci. Warszawscy architekci zaproponowali szklano-stalowy obiekt z nietypowym dachem w formie przenikających się fal.

Maj-Lipiec 2009 - Rozstrzygnięcie przetargu na budowę terminalu. Za 296 mln złotych postawi go konsorcjum firm - Hochtief Polska na czele z niemieckim Hochtief Construction AG. Umowa, zgodnie z którą pierwsi pasażerowie mieli odlecieć z nowego terminalu we wrześniu 2011 roku, zostaje podpisana 24 lipca.

Sierpień 2009 - Sprzęt idzie w ruch. Po wytyczeniu placu budowy następuje rozpoczęcie prac ziemnych i wykop pod fundament nowego terminalu. Obiekt powstaje na zasadzie modułów, które w przyszłości będzie można swobodnie rozbudowywać bez konieczności zamykania terminalu. Docelowo port będzie mógł dzięki temu obsłużyć nawet 7 mln pasażerów.

Październik-Listopad 2009 - Na placu budowy pracuje 5 olbrzymich dźwigów i ok. 350 robotników. Kończą się prace ziemne, wylewane są fundamenty, do których zużyto 28 tys. m³ betonu. Powoli powstają pierwsze klatki schodowe i ściany na poziomie -1, gdzie powstaje tunel, który połączy w przyszłości terminal z podziemną stacją kolejową.

Czerwiec-Sierpień 2010 - Na budowie pojawiają się… cygara, bo tak wyglądają gigantyczne stalowe słupy podtrzymujące konstrukcję dachu. Jest ich 24 i staną się ozdobą ogólnodostępnej hali terminalu. Są montowane parami w kształcie litery ,,V”. Słupy zostają połączone ze stalowymi dźwigarami dachowymi, które wyglądają jak skrzydła. To one nadają falujący kształt dachowi obiektu – najbardziej rozpoznawalnego elementu nowego terminalu.

Wrzesień 2010 - Po roku budowy konstrukcja żelbetowa jest gotowa w całości. Ukończono również stalową konstrukcję dachu i fasady. Dach jest gotowy w 95%, budowa parkingów i dróg dojazdowych do terminalu w 65%, instalacje elektryczne w 60%, a fasada w 30%.

Listopad 2010 - Ruszają prace wykończeniowe. W nowym terminalu znajdą się m.in. 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 13 gate’ów, 2 niezależne od siebie taśmociągi do transportu bagaży, 13 wind i 4,5 tys. mkw. powierzchni komercyjnej. Rozpoczyna się montaż pierwszych urządzeń.

Maj-Lipiec 2011 - Rozstrzygnięcie przetargu na budowę płyty postojowej przed budynkiem nowego terminalu. Koszt inwestycji to 62,4 mln zł brutto, a płytę wybuduje firma SKANSKA. Najpierw trzeba jednak rozwiązać kwestię podwyższonego poziomu wód gruntowych. Mimo prowadzonych wcześniej badań w czerwcu 2011 roku okazało się, że niezbędne będzie zbudowanie dodatkowego systemu drenażu. W tym samym czasie rozstrzygają się losy największych powierzchni komercyjnych. Dwa sklepy wolnocłowe będzie obsługiwać znana w Europie marka Heinemann. Największą powierzchnię w hali ogólnodostępnej zagospodaruje lokal sieci Restauracje Krawczyk. Znana sieć HDS uruchomi kiosk 1 minute i bar Flying Bistro. Ponadto na lotnisku znajdą się m.in sklep jubilerski S&A, butik z ekskluzywną odzieżą marki Emmanuel Berg, księgarnia Virgin, salonik prasowy Ruch, czy Coffee Heaven.

Wrzesień-Grudzień 2011 - Lotnisko sprostało wyzwaniu, jakim było opracowanie i wdrożenie koncepcji odwodnienia gruntu pod nowym terminalem. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i sprzątanie terminalu. Cały sprzęt jest już zamontowany i pozytywnie przechodzi rozruchy. Z końcem roku prace zostają oficjalnie zakończone. Pozostają już tylko odbiory techniczne i pozytywne opinie służb, niezbędne do uruchomienia terminalu.

ZOBACZ ZDJĘCIA I FILM W BUDOWY

25 lutego 2012 - Dzień otwarty na lotnisku. Każdy zainteresowany mógł zobaczyć skończony terminal.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z DNIA OTWARTEGO LOTNISKA

28 lutego 2012 Oficjalne otwarcie terminalu podczas specjalnej gali.

11 marca - O godzinie 5:55 z nowego terminalu wrocławskiego lotniska odlatuje pierwszy samolot. Na pokładzie rejsu do Warszawy jest 55 podróżnych.

11 marca 2012 roku z nowego lotniska odlecieli pierwsi pasażerowie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto