Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tak działa ITS (ZDJĘCIA)

Weronika Skupin
ITS Wrocław - Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym
ITS Wrocław - Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym Janusz Wójtowicz
Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym przy ul. Strzegomskiej we Wrocławiu działa od miesiąca, ale we wtorek nastąpiło jego oficjalne otwarcie. Zobaczcie ekran, a właściwie ścianę wizyjną, na której jak na dłoni widać pracę Inteligentnego Systemu Transportu.

ITS to kamery, czujniki i oprogramowanie Gertrude, które pozwala na analizę danych, monitoruje kolumny pojazdów, analizuje dane o ich prędkości czy składzie, czerpie dane z obrazów kamer, a także daje sygnał zwrotny - m.in. ustalając jakie światło ma się palić na danym skrzyżowaniu.

Za wcześnie na oceny, czy system realnie pomaga kierowcom. Wciąż zostało 46 skrzyżowań w centrum, które nie są jeszcze podłączone do ITS. Następnie należy poczekać, aż nauczy się on jak płynnie prowadzić ruch w mieście. Początkowo będzie operował na parametrach, które z czasem będzie optymalizował.

Na razie ITS wie w jakich przedziałach czasu może działać. Na przykład zielone światło dla samochodów może się palić od dwudziestu sekund do dwóch minut, ale system sam zdecyduje ile rzeczywiście da czasu konkretnym kolumnom pojazdów na przejechanie przez skrzyżowanie.

Jednym z założeń jest priorytet dla tramwaju Plus i dla tramwajów średnicowych (np. 6, 7, 15) przecinających centrum miasta. Jednak nie będzie to równoznaczne z każdorazowym włączaniem się dla takiego pojazdu zielonego światła. Jeśli np. na ul. Legnickiej będzie korek, a Podwalem będzie jechał tramwaj, to nie dostanie on automatycznie zielonego światła. Poczeka, bo ogon samochodów na Legnickiej będzie ważniejszy. Optymalizacja to złota zasada ITS - by każdy dostał po równo i by żaden z uczestników ruchu nie był pokrzywdzony priorytetem dla tramwaju.

O ile ITS skrócił już czas przejazdu samochodów i tramwajów? Zaobserwowano skrócenie przejazdu tramwaju Plus o 10 procent. Samochody w porannych godzinach szczytu jadą o 16 proc. krócej, a w popołudniowych godzinach szczytu - o 13 proc. krócej. Pomiary wykonano na ośmiu trasach w centrum. Kolejki pojazdów oczekujących na zielone skróciły się o 10 procent w godzinach szczytu porannego i o 22 proc. w godzinach szczytu popołudniowego.

System ma w pełni działać jesienią. Kiedy "nauczy" się najpłynniejszych rozwiązań? Nie wiadomo, bo zależy to od sytuacji, które będą się dziać we Wrocławiu. Im częstszy scenariusz, tym szybciej ITS nauczy się go obsługiwać i rozładowywać wtedy ruch.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto