W czasie najbliższych trzech lat pod placem Nowy Targ we Wrocławiu, powstanie podziemny parking mieszczący 331 samochodów.

To już pewne. Pod pl. Nowy Targ powstanie podziemny parking samochodowy. Miasto dzisiaj podpisze w tej sprawie umowę z portugalską firmą Mota-Engil, która wybuduje obiekt. Wiadomo, że pod Nowym Targiem zmieści się 331 samochodów (dla porównania: teraz na powierzchni placu jest miejsce dla 100 samochodów).

Parking będzie miał trzy kondygnacje. Nie będzie tam, co proponowało wcześniej miastu kilka firm, elektroniki na najwyższym poziomie. Jeden z pomysłów zakładał, że samochody (bez kierowców) będą zabierały na wolne miejsce maszyny. Parking będzie standardowy. Kierowcy wjadą do niego od strony ul. Purkyniego.

Portugalczycy mają trzy lata na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Najpierw na teren wejdą archeolodzy. Znajdujący się w tym miejscu schron przeciwlotniczy z czasów wojny, w którym kilka lat temu działał klub muzyczny, zostanie zburzony. Co ciekawe, urząd miejski nie zapłaci za budowę ani złotówki. Parking zostanie bowiem wybudowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Co to oznacza? - Samorząd, w tym przypadku Wrocław, daje grunt, a prywatny inwestor za własne pieniądze buduje na nim obiekt - tłumaczy Adrian Furgalski, ekspert od spraw infrastruktury.
Później - ustalono, że przez okres 30 lat - Portugalczycy do własnej kieszeni będą pobierali od kierowców opłatę za parkowanie. Dzięki temu zarobią na inwestycji. Później obiekt stanie się własnością miasta.

Ile będą kosztowały bilety? Tego jeszcze nie ustalono. Niewykluczone, że tyle samo, co w strefie parkowania na całym Starym Mieście. Czyli 3 złote za godzinę postoju.

W ramach inwestycji wymieniona zostanie nawierzchnia placu Nowy Targ. Zamontowane zostaną ławki i nowe latarnie. Będą tam również stragany. W urzędzie miejskim powstał też pomysł, by urządzić tutaj pchli targ.

Inne inwestycje jeszcze czekają
Budowa na pl. Nowy Targ to niejedyny pomysł na stworzenie nowych parkingów.
Kolejny taki obiekt ma powstać między ul. Ruską a św. Mikołaja, w miejscu, gdzie teraz działa naziemny parking. Nie zapadła jeszcze decyzji, kiedy mogłaby ruszyć ta inwestycja.

Ostatnio coraz więcej mówi się o budowie parkingu pod fosą miejską, od Odry aż do ul. Świdnickiej. Podwodny parking wymyślił prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Obiekt miałby pomieścić ponad tysiąc samochodów. Zostałby wybudowany w 2015 roku.

Gdy te obiekty powstaną, urzędnicy planują zamknąć dla samochodów kolejne miejsca na Starym Mieście, np. plac Solny, ul. Ruską od pl. Solnego do Kazimierza Wielkiego i ulicę Kiełbaśniczą.


Czy parking pozwoli zapomnieć o kłopotach z parkowaniem na Starym Mieście? Czekamy na wasze opinie w tej sprawie!

Komentarze (10)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

_tG_ (gość)

..biło miło. Żebi sie, spełniło.
Żebi polskie ludzie. Taplali sie, w cudzie.
Dodajmy jeszcze to. Żebi do kosmosu. Doszedło sie, pieszo.
_ _ _http://www.youtube.com/watch?v=4kXe_t5QnZg&fmt=18
_ _ _http://www.youtube.com/user/minPRAWDY#p/u/4&fmt=18

jaśnie pan (gość)

nie przyjeżdżaj do miasta furmanką obrok i woda na rogatkach miasta a dalej do galerii na zakupy pieszo pamiętaj jeno o słomnie, słome trza w gumofilców i gnój usunąć

MikeOn (gość)

dobre...
i to pewnie w weekendy 24h/dobe taka stawka bedzie
to ja dziekuje i nadal parkuje w Galerii Dominikanskiej ;)

geez (gość)

Co jak co: jest sporo rzeczy, na które można narzekać w mieście, ale rusza coś wreszcie z problemem parkowania, zbliżamy się powoli do tej chwili gdy da się wykolegować samochody ze Starego Miasta, do tego powstaje inwestycja do której żaden z "mundrych", piszących tu koleżków złotóweczki nie dopłaci, ale nie! Wciąż jest źle! Bo będzie tylko 200 miejsc więcej, a nie na przykład 1200!

Tjaa... zastanawiam się czasami, co to za głupki pracują w magistracie (gdy patrzę np. na niewydarzone pomysły kolejnej obwodnicy). Teraz już wiem: po prostu typowi przedstawiciele obywateli Wrocławia.

VVV (gość)

za 30 lat to miasto bedzie mialo problem z ruiną, a jak ktos juz wspomnial 300 miejsc zamiast 100 "cudowny zysk", smiac sie? plakac?

autor (gość)

A teraz sobie wyobrazamy jakies wydarzenie w runku i nagle nie ma gdzie zaparkowac. Pewnie w normalnych warunkach tez bedzie malo.
Co to jest 300 miejsc ?
Smiech.

Badyl (gość)

Jestem jak najbardziej za. Ja obecnie jak wybieram się samochodem w okolice Rynku, to zawsze parkuję na parkingu w Galerii Dominikańskiej, bo wole sobie kawałeczek podejść, niż kręcić się godzinę po tych ciasnych uliczkach okolic Rynku i czaić się na jakieś wolne miejsce.

miki (gość)

Ciekawe ile będzie kosztować budowa i ile będą brali za parkowanie tak by zwróciła się inwestycja.
Z moich wyliczeń ( o ile się nie pomyliłem ) jeśli zawsze będzie full aut przez 30 lat to przy kwocie 3zł /h zarobią 260 mln...