Obiekt jest już prawie gotowy w stanie surowym zamkniętym. Ma ponad 300 tys. m3. Nowy terminal będzie mógł odprawić dwa razy więcej podróżnych niż aktualnie użytkowany. Zajmuje też czterokrotnie większą powierzchnię. Sama falująca powierzchnia jego dachu przekracza rozmiar dwóch boisk piłkarskich. Dzięki niemu wydajność lotniska zwiększy się ponad dwukrotnie, będzie ono mogło obsługiwać 36 operacji lotniczych na godzinę (przy 12-14 obecnie), czyli co półtorej minuty będzie możliwy start albo lądowanie samolotu. W trakcie mistrzostw Euro 2012 da radę obsłużyć 2700 pasażerów na godzinę przy przylotach i 1960 pasażerów przy odlotach.
Jeden z największych w kraju
- Konstrukcja żelbetowa i stalowa jest już w pełni gotowa - informuje Dariusz Kuś, dyrektor Portu Lotniczego we Wrocławiu. - Tak samo ukończone jest blaszane zadaszenie terminala, trwa montaż ocieplenia i jego zewnętrznego pokrycia. W tej chwili prace wodno-kanalizacyjne, elektryczne i teletechniczne zmierzają ku końcowi. Przed nami jest jeszcze ukończenie szklanej fasady wschodniej terminala. Rozpoczęliśmy także prace wykończeniowe na poziomie minus jeden. Będzie to jeden z największych terminalu w kraju - dodaje.
Przed terminalem powstanie 16 stanowisk postojowych dla samolotów, co da łączną liczbę 30 na terenie całego wrocławskiego lotniska. W nowym obiekcie znajdzie się osiem stanowisk kontroli bagażu oraz 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Zastosowany zostanie najnowocześniejszy system kontroli bagażu, wraz z dwoma urządzeniami-tomografami do sprawdzania podejrzanych przesyłek. Bezpośrednie wejście do samolotów umożliwią specjalne rękawy, łączące terminal z pokładami. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwie restauracje, w tym jedną z widokiem na płytę lotniska. Nie zabraknie także darmowego dostępu do internetu, sali konferencyjnej, galerii handlowej i punktów gastronomicznych. Parking przed terminalem pomieści ponad tysiąc aut.
Z lewej - prezydent Dutkiewicz opowiada o terminalu, z prawej - budowa z daleka
- W trakcie Euro w starym terminalu będą odprawiani goście specjalni, przedstawiciele UEFA i pasażerowie z małych samolotów. W nowym obsługiwani zostaną kibice, dla bezpieczeństwa przewidujemy nawet separację fanów różnych drużyn. Po zakończeniu turniej piłkarskiego ten podział zniknie - podsumowuje Kuś.
Budowa terminala wyniesie 300 mln zł.
Tempo prac przy organizacji Euro 2010
Licząc od dziś, 17 października 2010 r., zostało 600 dni do Euro 2012. Zakończyły się również eliminacje do turnieju finałowego. We Wrocławiu rozgrywki odbędą się w dzień otwarcia mistrzostw 8 czerwca, a następnie 12 i 16 czerwca. Reprezentacja Polski będzie wtedy grała swój ostatni grupowy mecz. Z tej okazji władze miasta poinformowały o stanie przygotowań do organizacji mistrzostw.
- Na początku grudnia tego roku będzie już przejezdny nowy odcinek Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej, czyli fragment od mostu Milenijnego do ul. Żmigrodzkiej. Tak samo zostanie zakończona budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z lotniskiem od strony ul. Granicznej - oznajmia prezydent Rafał Dutkiewicz. - Z kolei w styczniu przyszłego roku w ograniczonym zakresie korzystać będzie można już z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od południa do tej ulicy. W połowie przyszłego roku zakończymy pierwszy etap projektu Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego, odcinek trasy od przecięcia z ul. Pilczycką do krańcówki przystadionowej. zapewnia.
W sierpniu oddane do użytku będą Autostradowa Obwodnica Wrocławia oraz stadion na Pilczycach z multiprzystankiem. W tym samym czasie korzystać też będziemy już z gotowego zjazdu z autostrady przy stadionie, czyli węzła Kosmonautów. W październiku przyszłego roku wrocławianie będą mogli także cieszyć się z w pełni funkcjonującego nowego terminala Portu Lotniczego. Łącznie do lutego 2012 r. powstanie sześć nowych hoteli.
- Z pozostałych zmian warto wymienić 11 stref zasięgu sieci bezprzewodowej Miejski Internet, Inteligentny system Transportu oraz Tramwaj Plus, który od kwietnia 2012 r. przejeżdżał będzie od Gaju przez centrum na stadion. Zwieńczeniem starań miasta będzie też oddanie do użytku w tym samym czasie wyremontowanego Dworca Głównego, największej przebudowy dworca kolejowego w Polsce - puentuje Dutkiewicz.
Zobacz także:
- Budowa terminala Lotniczego pod ziemią **[foto, wideo]**
- Nowy terminal lotniczy ma już płytę fundamentową
- Nowy terminal lotniska będzie tańszy
- Rok na budowie nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu [foto]
Zmień swoje drogowe miasto | American Film Festival [program] |
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław | Twórz z nami MM Wrocław: akredytacje za relacje |
**
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?