Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Inteligenty System Transportu rozładuje korki

Jarosław Garbacz
Już od maja kontrolę nad pierwszymi skrzyżowaniami w mieście przejmie komputer. To pierwszy etap wdrażania tzw. Inteligentnego Systemu Transportu, na realizację którego pod koniec grudnia miasto podpisało umowę ze spółką Wasko z Gliwic. To jedna z priorytetowych inwestycji, związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy w 2012. Cały projekt zostanie jednak wdrożony pół roku po Euro.

Od listopada, dzięki skomputeryzowanemu systemowi regulacji sygnalizacji, zaczną z niej korzystać także wozy Tramwaju Plus. Na początku będą uprzywilejowane na trasie z Gaju przez ul. Hubską, Glinianą do ul. Piłsudskiego. Po oddaniu do użytku budowanego torowiska na Kozanowie i Pilczycach, również dojeżdżając z Gaju i spod Stadionu Olimpijskiego w rejon stadionu na Pilczycach, Tramwaj Plus będzie miał priorytet.

Dobrych wiadomości jest więcej, bo łącznie aż na 153 skrzyżowaniach (z 227 w mieście) kontrolą ruchu zajmie się nowoczesne oprogramowanie. Dla porównania, w Warszawie inteligentne światła działają obecnie na 37 z ponad 600 krzyżówek. System, dzięki kamerom i czujnikom, sam dobierze długość cykli świetlnych do aktualnego natężenia ruchu i sytuacji na drogach.

- W ciągu dnia ruch potrafi zmienić się z minuty na minutę. Dlatego trzeba umiejętnie przewidzieć zmianę układu świateł. Inteligencja systemu polega na dostosowaniu się do liczby aut - tłumaczy Błażej Trzcinowicz z urzędu miejskiego, który odpowiada za projekt.

Kolejną nowością będą świetlne tablice informujące o nadjeżdżających pojazdach MPK na przystankach.
- Staną w 168 miejscach, ale będą dużo dokładniejsze niż te działające na rondzie Reagana i pl. Powstańców Wlkp. Pokażą, za ile dokładnie nadjedzie pojazd, a nie jedynie przewidywaną godzinę - podkreśla Trzcinowicz.

W styczniu zakończy się budowa systemu, który obejmie także monitorowanie ruchu komunikacji zbiorowej i system powiadamiania kierowców o korkach, a nawet panujących warunkach drogowych. Informacje dla kierowców będą wyświetlane na wszystkich drogach wlotowych do miasta. Dzięki nim będziemy mogli wybrać najszybszą drogę do centrum. Zyskamy spójny system sterowania światłami na skrzyżowaniach. W Centrum Zarządzania Ruchem przy ul. Strzegomskiej kamery umożliwią inżynierom szybkie śledzenie sytuacji. Kamery, a także czujniki rozpoznają nagłe zdarzenia blokujące kierowców, a system po otrzymaniu sygnału natychmiast zareaguje.

- System całkowicie nie wyeliminuje korków, ale wprowadzony na tak kompleksową skalę, ograniczy zatory i przyspieszy rozładowywanie - ocenia ekspert ds. transportu Adrian Furgalski.

Inteligentny System Transportu w skrócie

Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym
Będzie mieściło się w Centrum Zarządzania Miastem przy ul. Strzegomskiej 148. Na komputerach zainstalowane zostanie oprogramowanie do sterowania. To tu służby będą analizować sytuację na skrzyżowaniach, zwłaszcza pod kątem wypadków czy np. blokowania ulic lub torowiska. Zainterweniują, gdy zaczną tworzyć się korki.

Przy 12 stanowiskach zasiądą inżynierowie ruchu z Wydziału Inżynierii Miejskiej; osoby zarządzające drogami i skrzyżowaniami z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta; dyspozytorzy MPK, przedstawiciele Wydziału Transportu, przedstawiciele Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa oraz informatycy odpowiedzialni za działanie systemu.

System Sterowania Ruchem
Będzie (poza priorytetowym przydzielaniem światła zielonego dla tramwajów) tak sterował sygnalizacją, aby nie tracić czasu na wjazd na puste skrzyżowanie lub przydzielać światło zielone tam, gdzie w danym momencie należy szybko rozładować ruch. Zintegrowany system świateł "zbada" jednak liczbę aut na kolejnych skrzyżowaniach w ciągu głównej arterii. Liczbę kierowców, których wpuści na skrzyżowanie, dostosuje do natężenia ruchu. Inteligencja systemu polega na dostosowywaniu się do stale zmieniających się warunków. Dopasuje się do godziny (uwzględni np. szczyt) i konkretnego dnia tygodnia.

Nadzór nad komunikacją zbiorową
Dzięki systemowi nadzoru nad pojazdami komunikacji zbiorowej pasażerowie dowiedzą się, za ile minut na danym przystanku nadjedzie dany tramwaj czy autobus. Dodatkowo dzięki weryfikacji położenia pojazdu na trasie względem rozkładu jazdy będzie wiadomo, czy tramwajowi należy przydzielić priorytet na skrzyżowaniu. Jednocześnie dyspozytorzy MPK otrzymają wsparcie, gdy np. na ulice trzeba będzie wysłać komunikację zastępczą lub wyznaczyć trasy objazdu.

Dynamiczna Informacja Przystankowa
Pojawi się na 168 przystankach. Wyświetli, za ile minut dokładnie przyjedzie konkretna linia tramwajowa czy autobusowa.

Informacja dla kierowców
System świetlnych ekranów pokaże informacje o czasie przejazdu na poszczególnych odcinkach. Na przykład wjeżdżając od Bielan, zdecydujemy, czy do centrum pojechać al. Karkonoską czy ul. Wyścigową. W centrum miasta pojawią się tablice naprowadzania na wolne miejsca postojowe na parkingach, aby nie krążyć w poszukiwaniu miejsca.

Czy Twoim zdaniem Inteligenty System Transportu zlikwiduje korki we Wrocławiu? __

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto