Nad rzekami, kanałami i rowami melioracyjnymi jest około 100, a biorąc pod uwagę kładki w parkach i wiadukty kolejowe, możemy doliczyć się nawet 300 przepraw. O tej ostatniej liczbie wspominają też w źródłach przedwojennych Niemcy. Co na to współcześni eksperci?
- Policzę, jak przejdę na emeryturę - żartuje prof. Jan Biliszczuk, specjalista od budowy mostów z Politechniki Wrocławskiej. - Liczba zależy od tego, jak traktować przeprawy nad kanałami, rowami melioracyjnymi czy niewielkimi rzeczkami w parkach - zaznacza naukowiec.
Jednoznacznej liczby nie podaje także Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego i autor książki "Mosty Wrocławia". - Jeśli do samych mostów odrzańskich dodamy przeprawy na dopływach, odnogach i kanałach tej rzeki, to w sumie doliczymy się ponad setki - pisze Łagiewski.
Mostów nad samą Odrą mamy 15, na czele z Grunwaldzkim, Zwierzynieckim czy mostami Warszawskimi.
- Taką liczbę otrzymamy jednak, gdy nie będziemy wnikać w szczegóły. A są przecież mosty zbudowane z kilku części, jako osobne przyprawy - zastrzegają eksperci. Przykładem są mosty Warszawskie, które można liczyć jako jeden, ale i jako trzy osobne: wschodni, zachodni, środkowy.
Tak robi ich zarządca, czyli Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który - na swojej stronie internetowej - podaje, że zarządza setką mostów we Wrocławiu. Pozostańmy jednak przy założeniu, że mosty Warszawskie to jedna przeprawa. Wtedy doliczymy się 15 mostów na Odrze oraz 10 - nad kanałami tej rzeki.
Znacznie trudniejsze będzie policzenie przepraw na dopływach Odry, które znajdują się na terenie Wrocławia. Mowa o Ślęzie, Bystrzycy, Oławie, Widawie. Do nich można dodać kolejne, mniejsze: Dobrą, Ługowinę czy Kasinę, a także rowy melioracyjne, nad którymi także budowane są małe mostki. Wtedy liczba wrocławskich przepraw wzrośnie do wspomnianej wcześniej setki.
A skąd podawana jeszcze przez Niemców liczba 300? Około 70 wiaduktów, zwanych przez fachowców "obiektami mostowymi", ma kolej. Kolejnymi 60 przeprawami zarządza zieleń miejska. Następnych 70 mostów, mostków i kładek znajdziemy przy obiektach zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej oraz na terenie zoo czy Ogrodu Japońskiego. Trzecią setkę na pewno przekroczy-my, licząc nowe przeprawy na nowej obwodnicy autostradowej. Będzie ich 41.
Eksperci często próbują obracać pytania o liczbę mostów w żart. Jednak stają się śmiertelnie poważni, gdy pytamy o stan wrocławskich mostów na Odrze. - Większość z nich porównałbym do dziewięćdziesięcioletniego staruszka - opowiada Jan Biliszczuk.
- Żyje, ale co chwilę zgłasza się do lekarza. Nikt o zdrowych zmysłach nie każe mu biegać w maratonach. Tymczasem nasze mosty na starość są coraz bardziej eksploatowane, bo mamy w mieście coraz większy ruch - dodaje. Profesor przyznaje, że, co prawda, miasto dba o bieżące utrzymanie mostów, ale to nie wydłuży znacząco ich życia. Wiele ponadstuletnich przepraw w końcu trzeba będzie zamknąć dla aut. Mowa o mostach: Zwierzynieckim, Osobowickim czy Sikorskiego.
- Część ruchu przejmą wtedy wybudowane obwodnice - przypomina Biliszczuk. - Dobrze jednak, by miasto miało już teraz plan, co zrobić ze staruszkami. Zostawić dla pieszych, zburzyć, a może przenieść - dodaje.
Jak Disney wzbogacił przez lata swoje portfolio?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?