Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Hala Targowa traci klientów

Jarosław Garbacz
Nawet stali klienci rzadziej odwiedzają teraz Halę Targową
Nawet stali klienci rzadziej odwiedzają teraz Halę Targową Paweł Relikowski
Po wojnie i za czasów PRL Hala Targowa nieprzerwanie tętniła życiem. Od końca ubiegłego wieku musi zmagać się jednak z powstającymi jak grzyby po deszczu galeriami handlowymi w centrum miasta i hipermarketami na peryferiach naszej metropolii.

Aż do 2009 roku z rywalizacji wychodziła obronną ręką. Stali klienci i produkty, które w wielu przypadkach można było znaleźć tylko tutaj, sprawiały, że kupcy nie mogli narzekać na klientów. Sytuacja zmieniła się wraz z zamknięciem mostów Młyńskich i wyłączeniem ich dla komunikacji miejskiej. Przeprawa zamknięta z powodu przebudowy pl. Bema po zakończeniu prac nie została otwarta.

- Z 6 linii tramwajowych, które podwoziły klientów wprost pod drzwi hali, zostały tylko trzy - skarżą się zgodnie kupcy. To tramwaje linii 8, 9 i 23. - Pół biedy, gdyby kursowały w obie strony. Dojeżdżają do nas tylko pojazdy jadące od strony pl. Dominikańskiego - dodają rozżaleni sprzedawcy. Tramwaje wracające przez pl. Bema dalej jadą przez most Uniwersytecki i skręcają do ul. Kazimierza Wielkiego. Pod Halę Targową, jadąc od strony Odry, nie można więc bezpośrednio dojechać. To zdaniem kupców systematycznie zabija handel.

- Obroty spadły nam nawet o połowę. A czynsz stale wzrasta - narzeka Agata Małek, właścicielka stoiska z wieńcami i kwiatami. Zdaniem pani Agaty wielu klientów, nie mogąc dojechać pod halę, zrezygnowało z zakupów tutaj. Wiele starszych osób jeszcze niedawno odbierało zamówione wieńce następnego dnia, teraz wycieczka po mieście dookoła hali jest dla nich nieopłacalna.

Wrocławianin Marian Wachlik przyjeżdża tu od ponad 40 lat. Ostatnio jest tu jednak coraz rzadziej. - Z Tarnogaju najpierw jeździłem z przesiadką, teraz, choć mogę dojechać bezpośrednio, wracać muszę naokoło. A dojście na pl. Bema to dla mnie duże wyzwanie - opowiada starszy pan.
O jedną trzecią spadły też przychody w sklepie Małgorzaty Dzik. Jej artykuły na stoisku dla psów i kotów od momentu rozpoczęcia remontu placu Bema nie cieszą się już takim wzięciem jak dawniej. - Trudniej do nas dojechać tramwajem, a mały parking jest stale zapełniony. Dlatego ludzie jadą dalej, do innych galerii - podkreśla.

Na problem parkingu wskazuje też kierownik hali. - Miejsca postojowe zajmuje wielu pracowników okolicznych firm. Wolne są pojedyncze, ale żeby na nich zaparkować, trzeba mieć spore szczęście - mówi Eugeniusz Chmielewski.

Sprzedawcy z Hali Targowej ulgę odczują dopiero po remoncie mostów Młyńskich. Urzędnicy planują to 2012 rok. Kupcy obawiają się, że do tego czasu stracą wszystkich klientów i będą musieli zamknąć stoiska. Wysyłają więc do magistratu pisma w sprawie przywrócenia ruchu i organizacji komunikacji zastępczej. - Torowisko na ul. Grodzkiej u zbiegu z mostem Uniwersyteckim jest tak skonstruowane, że można skręcić tylko w stronę ul. Kazimierza Wielkiego. Tramwaje nie mogą dojechać od tej strony pod Halę Targową - tłumaczy Adam Więcej z wydziału transportu. Autobus też jest za ciężki. I nie zmieściłby się w wąskich uliczkach św. Ducha i Kraińskiego. Nie miałby też gdzie stanąć.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta argumentuje, że z powodu fatalnego stanu technicznego mostów Młyńskich nie ma możliwości, aby przed ich remontem przywrócić tam tramwaje.

Trochę historii

Hala Targowa powstawała w latach 1906-1908. Mieści się przy ul. Piaskowej 17, u zbiegu pl. Nankiera i ul. św. Ducha. Jej otwarcie wiązało się z zamknięciem przed wojną wszystkich otwartych targowisk w mieście. Równocześnie działała bliźniacza, niemal identyczna hala przy ul. Kolejowej 43-45. Mocno zniszczona w czasach wojny, została jednak zburzona w 1973 roku.

Wzniesiona na miejscu dawnego Arsenału Piaskowego Hala Targowa miała więcej szczęścia - nie była poważnie zniszczona podczas działań wojennych. Od ponad 100 lat jest jednym z ulubionych miejsc zakupów wrocławian. Modernistyczne wnętrze współgra z architekturą obiektu nawiązującą do
historycyzmu. Hala wymaga jednak gruntownej modernizacji, bo ostatni kapitalny remont przeszła na początku lat 80. PSS Społem Północ, które jest dzierżawcą, co roku przeprowadza tylko najpilniejsze renowacje.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto