Wrocław: Dworzec Główny jak średniowieczny zamek (FILM I ZDJĘCIA)

Kolej połączyła Wrocław ze światem w 1842 roku. 21 maja uruchomiono pierwszy odcinek Kolei Górnośląskiej: z Wrocławia do Oławy. Miał 26,5 km, a pokonanie go trwało 43 minuty. Była to pierwsza uruchomiona linia kolejowa na terenie obecnej Polski. Trasę tę w następnych miesiącach przedłużono najpierw do Brzegu, potem do Opola, a następnie do granicy Prus z Cesarstwem Austriackim.

VIDEO http://get.x-link.pl/1425511c-9296-f8bc-79a8-a57d7eeb647f,38b123ea-9086-1c28-2356-87afce484a83,embed.html

Budowę dworca Kolei Górnośląskiej rozpoczęto w 1841 roku. Dworzec ten służył wrocławianom aż do wybudowania we Wrocławiu stojącego do dziś, neogotyckiego dworca głównego. Budowę obecnego dworca głównego zrealizowano w latach 1854-1856. Inwestor, czyli kolej Górnośląska, zamierzała uruchomić połączenie z Wrocławia do Poznania i stąd decyzja o budowie nowego dworca.

W połowie XIX wieku dominującym nurtem w architekturze były tak zwane neostyle, a wśród nich szczególną popularnością cieszył się neogotyk. Właśnie w takim neogotyckim kostiumie historycznym zaprojektował wrocławski dworzec główny niemiecki inżynier, Wilhelm Grapow. Neogotycka budowla wyraźnie czerpała inspiracje z gotyku angielskiego epoki dynastii Tudorów, kiedy to na terenie Anglii budowano wspaniałe, warowne zamki.

W momencie wybudowania był to jeden z największych europejskich dworców kolejowych, a jego dwukondygnacyjna fasada ciągnie się wzdłuż obecnej ulicy Piłsudskiego na długości aż 200 metrowa fasada. Początkowo była to oszklona hala z jednym peronem i punktem obsługi podróżnych.

Obecny kształt wnętrza, dworzec uzyskał dzięki przebudowie w latach 1899-1904. Powstało wtedy pięć nowych peronów, (podniesionych w górę o 4-5 metrów) z czego cztery zadaszone, a nad całością wzniesiono olbrzymią przeszkloną halę.

Neogotycki budynek dworcowy wewnątrz oczywiście nie przypominał surowego, średniowiecznego zamku, ale posiadał nowoczesne poczekalnie, kasy biletowe, restaurację, pocztę, przechowalnię bagażu i toalety. Na górnej kondygnacji znajdowały się pomieszczenia biurowe, mieszkania służbowe i bogato zdobiona sala posiedzeń zarządu kolei, nakryta cynowym stropem kasetonowym imitującym strop drewniany.

Zachęcamy do przeczytania wtorkowego dodatku Historia w papierowym wydaniu Gazety Wrocławskiej, gdzie będzie dużo więcej informacji o historii dworca we Wrocławiu.

Arkadiusz Förster

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3