Kolej połączyła Wrocław ze światem w 1842 roku. 21 maja uruchomiono pierwszy odcinek Kolei Górnośląskiej: z Wrocławia do Oławy. Miał 26,5 km, a pokonanie go trwało 43 minuty. Była to pierwsza uruchomiona linia kolejowa na terenie obecnej Polski. Trasę tę w następnych miesiącach przedłużono najpierw do Brzegu, potem do Opola, a następnie do granicy Prus z Cesarstwem Austriackim.



Budowę dworca Kolei Górnośląskiej rozpoczęto w 1841 roku. Dworzec ten służył wrocławianom aż do wybudowania we Wrocławiu stojącego do dziś, neogotyckiego dworca głównego. Budowę obecnego dworca głównego zrealizowano w latach 1854-1856. Inwestor, czyli kolej Górnośląska, zamierzała uruchomić połączenie z Wrocławia do Poznania i stąd decyzja o budowie nowego dworca.

W połowie XIX wieku dominującym nurtem w architekturze były tak zwane neostyle, a wśród nich szczególną popularnością cieszył się neogotyk. Właśnie w takim neogotyckim kostiumie historycznym zaprojektował wrocławski dworzec główny niemiecki inżynier, Wilhelm Grapow. Neogotycka budowla wyraźnie czerpała inspiracje z gotyku angielskiego epoki dynastii Tudorów, kiedy to na terenie Anglii budowano wspaniałe, warowne zamki.

W momencie wybudowania był to jeden z największych europejskich dworców kolejowych, a jego dwukondygnacyjna fasada ciągnie się wzdłuż obecnej ulicy Piłsudskiego na długości aż 200 metrowa fasada. Początkowo była to oszklona hala z jednym peronem i punktem obsługi podróżnych.

Obecny kształt wnętrza, dworzec uzyskał dzięki przebudowie w latach 1899-1904. Powstało wtedy pięć nowych peronów, (podniesionych w górę o 4-5 metrów) z czego cztery zadaszone, a nad całością wzniesiono olbrzymią przeszkloną halę.

Neogotycki budynek dworcowy wewnątrz oczywiście nie przypominał surowego, średniowiecznego zamku, ale posiadał nowoczesne poczekalnie, kasy biletowe, restaurację, pocztę, przechowalnię bagażu i toalety. Na górnej kondygnacji znajdowały się pomieszczenia biurowe, mieszkania służbowe i bogato zdobiona sala posiedzeń zarządu kolei, nakryta cynowym stropem kasetonowym imitującym strop drewniany.

Zachęcamy do przeczytania wtorkowego dodatku Historia w papierowym wydaniu Gazety Wrocławskiej, gdzie będzie dużo więcej informacji o historii dworca we Wrocławiu.

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!