Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław chce mieć sieć miejskich wypożyczalni samochodów elektrycznych

Jan Both
Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)
Wrocław chce mieć sieć miejskich wypożyczalni samochodów elektrycznych. O tym pomyśle wrocławscy urzędnicy mówili od lat. Teraz oficjalnie rozpoczęli negocjacje z firmami, które są gotowe podjąć się stworzenia sieci wypożyczalni. W całym mieście będzie do wypożyczenia 200 samochodów. Będą miały przywileje na ulicach. Być może będą mogły na przykład korzystać z buspasów.

Wypożyczalnia aut elektrycznych we Wrocławiu ma ruszyć już na przełomie 2016 i 2017 roku. Będzie to pierwsza taka sieć w Polsce. Elektryczne pojazdy z powodzeniem jeżdżą już m.in. we Francji, Niemczech i Norwegii. I rozwiązują wielu mieszkańcom problemy komunikacyjne w dużych miastach.

Jak działa taka wypożyczalnia? W Paryżu, w ramach projektu Autolib, jeździ aż 2000 ogólnodostępnych aut elektrycznych marki Bluecar, wyprodukowanych przez firmę Bollore. Wypożyczający mają do dyspozycji ponad 800 stacji ładowania (na każdej 4-6 miejsc postojowych).

Aby zacząć korzystać z takiego samochodu, należy udać się do jednego z 29 specjalnych punktów, z prawem jazdy i dowodem osobistym. Do wyboru jest kilka opcji abonamentu – od jednodniowego po roczny. Ich cena jest zróżnicowana, bo od... 0 aż do 120 euro. Obowiązuje też opłata: kilkanaście euro za godzinę użytkowania pojazdu. Komfort jazdy zaskoczy niejednego kierowcę, bo pojazdy prawie nie hałasują, wyposażono je w specjalny sygnał ostrzegający pieszych.

O podobnym systemie myślą we Wrocławiu.

W mieście ma się pojawić 200 pojazdów i 400-500 miejsc postojowych (liczby stacji doładowania na razie nie są znane). Władze Wrocławia dokonują teraz wyboru wykonawcy tego systemu. Trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami, bo wypożyczalnie poprowadzi operator zewnętrzny. Podobnie jak to jest z rowerem miejskim.
Dzisiaj trudno powiedzieć, ile trzeba będzie zapłacić we Wrocławiu za wypożyczenie elektrycznego auta. Jednak w ratuszu zdają sobie sprawę, że aby interes był opłacalny, ceny nie mogą być wyższe niż za korzystanie z taksówek.

– Rozważamy również zapewnienie dodatkowych przywilejów dla użytkowników systemu, np. możliwość korzystania z buspasów, wyłączonych z ruchu kołowego ulic – informuje Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki we wrocławskim ratuszu.

Film promocyjny wypożyczalni samochodów Autolib w Paryżu

– Właścicielem systemu wypożyczalni, w tym floty pojazdów elektrycznych, oprogramowania, infrastruktury będzie partner prywatny. Miasto, zamawiając usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią samochodów, udostępni konkretne miejsca postojowe i będzie współpracować na rzecz przywilejów dla korzystających z pojazdów elektrycznych. Przychody z opłat od użytkowników będzie pobierał partner prywatny, który jednak także będzie pokrywał gros kosztów – mówią w ratuszu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto