Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław będzie miał nowoczesny śmigłowiec

Redakcja
Żółty, czerwony i grafitowy - takie będą barwy supernowoczesnego helikoptera EC-135, który będzie latał z misjami z Wrocławia. Niemiecki śmigłowiec zastąpi wysłużony Mi-2.

I co najważniejsze - będzie mógł przewozić pacjentów nocą. Nowa maszyna ma się pojawić we Wrocławiu pod koniec roku, ale z pierwszą misją wystartuje dopiero w lipcu 2010 r.

Powód? Pracownicy pogotowia muszą przejść najpierw specjalne szkolenia, m.in. na symulatorze lotów, który powstanie w Warszawie. - Eurocopter to najnowocześniejszy śmigłowiec, jaki można sobie wyobrazić. I musimy go najpierw oswoić - mówi Jarosław Domański, pilot Lotniczego Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu.

Polecą szybciej i dalej

Obecnie wrocławscy ratownicy latają na ponad dwudziestoletnim, wysłużonym Mi-2, który według przepisów może służyć tylko do 2010-2011 roku. - Nie o wiek tu jednak chodzi, bo na przykład Amerykanie latają na helikopterach, które pamiętają jeszcze czasy wojny wietnamskiej. Najważniejsze jest oprzyrządowanie, dzięki któremu EC-135 będzie mógł przewozić ludzi nocą - tłumaczy Jarosław Domański.

Minister Zdrowia, Ewa Kopacz podkreślała podczas konferencji prasowej, że nowe śmigłowce pozwolą służbom ratowniczym dotrzeć na ratunek dalej i szybciej niż do tej pory. Dodała też, że obszar operacyjny nowych śmigłowców obejmie ponad 90 proc. powierzchni kraju (teraz jest to ok. 80 proc.).

CE-135 ma latać szybciej i dalej niż obecne śmigłowce pogotowia


Justyna Wojteczek, rzeczniczka LPR porównuje Mi-2 do aut z lat 60. - CE-135 są jak nowoczesne bryki. To zupełnie inna epoka technologiczna - mówi. - Mi-2 są w stanie osiągnąć prędkość 180 km\h, a Eurocoptery - 240 km\h.

Misja ratunkowa

Dzięki nowym maszynom skróci się czas dolotu do wypadku. Dla porównania, jeśli Mi-2 33 km pokonuje w ciągu 13 minut, to Eurocepter pokona w tym czasie dystans 52 km.

- Zwiększy się również promień działania danej bazy pogotowia. Nowy śmigłowiec będzie mógł dolecieć w te rejony, które do tej pory były dla nas niedostępne - tłumaczy rzeczniczka LPR.

Mi-2 powstały w 1961 roku


Od początku 2009 roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu wykonało już 291 misji. Ich liczba zwiększa się w okresie urlopowym. - Teraz jest więcej wypadków na drogach albo zawałów spowodowanych upałami. Poza tym ludzie kąpią się w jakichś niebezpiecznych miejscach i często trzeba ich ratować - mówi Domański.

Przypomnijmy:
W lutowej katastrofie Mi-2 na Dolnym Śląsku zginęli pilot i ratownik, lekarz w ciężkim stanie trafił do szpitala, konieczna była amputacja nogi. Maszyna, która leciała na pomoc kobiecie rannej w karambolu na autostradzie, runęła na ziemię w okolicach Jarostowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto