Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie osiedla zapchane autami. Spółdzielnie budują postoje na starych boiskach

Bartłomiej Knapik
Między blokami na Popowicach kierowcy stają na trawie
Między blokami na Popowicach kierowcy stają na trawie Archiwum GW
Wrocławskie osiedla duszą się od nadmiaru samochodów. Na żadnym nie ma tylu miejsc parkingowych, ile być powinno.

Największe problemy z zaparkowaniem auta pod domem są na Starym Mieście. Niewiele lepiej jest w okolicach pl. Grunwaldzkiego, zwłaszcza od października do czerwca, pobocza są zapchane samochodami studentów. Wybrzeże Wyspiańskiego czy ul. Norwida przypominają wielkie parkingi.

Wieczorami tak samo wyglądają wszystkie części miasta. Kłopoty z parkowaniem mają osiedla z niższą zabudową, jak Maślice, Ołtaszyn czy Muchobór Mały. A najgorzej jest na wielkich blokowiskach: Popowicach, Zakrzowie, Nowym Dworze, Kozanowie czy Muchoborze Wielkim.
- U nas od dawna są problemy z zostawieniem auta na noc pod blokiem - mówi Maciej Skórzyński z rady osiedla na Muchoborze Małym. - Walczymy o to, żeby udało się stworzyć parking przy trawniku kościelnym. Mieszkańcy i tak zostawiają na nim samochody, więc chcielibyśmy to ucywilizować - dodaje.
Podobnie jest na wszystkich innych osiedlach. Mieszkańcy zostawiają samochody, gdzie tylko się da.

- Niestety, możemy tylko wymuszać budowę parkingów na inwestorach, którzy chcą stawiać nowe budynki. Od niedawna zapisujemy w planach miejscowych współczynnik, ile miejsc parkingowych ma powstać w przeliczeniu na każde mieszkanie - tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, kierownik działu planowania komunikacji Biura Rozwoju Wrocławia.

Ale ten współczynnik nie jest taki sam we wszystkich rejonach miasta. W centrum, jeśli brakuje jednej kamienicy, żeby domknąć kwartał (czyli zabudować dziurę), urzędnicy mogą wydać pozwolenie na budowę bez parkingu. Ale centrum to także jedyny rejon Wrocławia, gdzie na pewno będą budowane parkingi wielopoziomowe.
Dalej od centrum, na osiedlach takich, jak np. Żerniki, wymaga się już trzech miejsc parkingowych na każde mieszkanie.
Kłopoty zaczynają się tam, gdzie niewiele się buduje. Wspólnoty mieszkaniowe czy spółdzielnie radzą sobie same. Na Nowym Dworze spółdzielnia zbudowała w tym roku parking na sto miejsc, w rejonie ulic Zemskiej i Nowodoworskiej. I projektuje już kolejne.

- Wykorzystaliśmy dawne boisko osiedlowe, w pobliżu ulicy Rogowskiej. Powstanie tam kolejne 150 miejsc - mówi Lucyna Siwek, prezes SM Nowy Dwór. Było to możliwe dlatego, że w Szkole Podstawowej nr 116 przy ul. Zemskiej powstało nowe boisko.
Jednak nie da się wszystkich starych boisk i trawników przeznaczyć pod parkingi. Spółdzielnia miała plan, by na skwerze między ul. Rogowską a Zemską stworzyć 40 miejsc na auta. Ale mieszkańcy się nie zgodzili. Daniel Cisło, radny osiedlowy z Muchoboru Wielkiego, tłumaczy, że brak parkingów to niejedyny problem jego osiedla. Mieszkańcy narzekają też, że brakuje tam placów zabaw.

- O jakości życia nie decyduje wyłącznie auto - tłumaczy Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. Jego zdaniem, na osiedlu musi być miejsce, gdzie mogą bawić się dzieci, a także boisko sportowe dla młodzieży oraz fragment zieleni z ławeczką dla najstarszych mieszkańców.
Samochód, choćby najmniejszy, zabiera dużo miejsca. Przy projektowaniu parkingów wielopoziomowych na każde auto rezerwuje się 35 mkw. Dla porównania, przeciętna trzyosobowa rodzina we Wrocławiu mieszka na 50 mkw., co daje niecałe 17 mkw. na głowę.

Na wrocławskich osiedlach nie myśli się o parkingach wielopoziomowych. Lucyna Siwek, prezes SM Nowy Dwór, przyznaje, że chętnie weszłaby w spółkę z firmą, która zajmuje się prowadzeniem takich obiektów, oddając jej grunt. Problem w tym, że na osiedlach za dnia nie ma aut, więc firmy nie są zainteresowane. A samej spółdzielni na inwestycję nie stać.
Piotr Fokczyński, architekt miasta, zapewnia, że budowa wielopoziomowych parkingów we Wrocławiu to kwestia czasu. W centrum powinny powstać w ciągu 5 lat.

A jak Ty rozwiązałbyś problem parkingów na osiedlach? Podyskutuj na forum

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wielkie osiedla zapchane autami. Spółdzielnie budują postoje na starych boiskach - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto