Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Walczą o kolejowe połączenie Szczecina z Berlinem

Redakcja MM
Redakcja MM
Europosłowie z Polski i Niemiec zabiegają o modernizację ...
Europosłowie z Polski i Niemiec zabiegają o modernizację ... Redakcja MM
Europosłowie z Polski i Niemiec zabiegają o modernizację połączenia kolejowego Berlina i Szczecina. Złożyli wspólnie poprawki do programu Transeuropejskich Sieci Transportowych.

Europosłowie zwrócili uwagę na trudności w transgranicznym ruchu kolejowym między Polską i Niemcami.

Dlatego Bogusław Liberadzki, polski członek Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim, i Michael Cramer, niemiecki członek tejże komisji oraz rzecznik do spraw transportu Zielonych w Parlamencie Europejskim, złożyli wspólne poprawki, by wyeliminować luki na granicy obu krajów.

- Ponad 20 lat po upadku Żelaznej Kurtyny, transgraniczne połączenia kolejowe między Niemcami i Polską nie znajdują się nawet na poziomie z czasów Zimnej Wojny - stwierdzają europosłowie. - Na wspólnej granicy naszych krajów znajdują się ziejące luki, przez które transport kolejowy staje się niewydajny, powolny i drogi. Polepszenie połączeń kolejowych między naszymi krajami wpłynie na większą spójność Europy.

Wskazują m.in. na połączenia między Berlinem i Szczecinem. Tutaj brakuje zaledwie 30 km elektryfikacji, przez co staje się konieczna czasochłonna i droga zmiana lokomotyw.

- Polska zainwestowała na tym odcinku już 4 miliony euro, niemiecki rząd federalny robi w tym zakresie od lat tylko niewiążące obietnice - zauważają. - Skoro niemiecki rząd federalny ewidentnie nie uważa tego połączenia za znaczące proponujemy włączenie tej trasy w tzw. "Sieć Bazową". Dzięki temu, projekt otrzymałby status priorytetowy przy unijnych dotacjach.

Ich zdaniem na innych trasach także małym nakładem możan wieel osiągnąć.

- Domagamy się, aby połączenie z Wrocławia przez Forst (Łużyce) do Berlina zostało również włączone do wspomnianej sieci - dodaje europoseł Bogusław Liberadzki. - Przed drugą wojną światową na tych trasach podróż koleją trwała zaledwie 2,5 godziny. Dziś, trwa prawie 6 godzin, ponieważ jest konieczna podwójna zmiana lokomotyw z powodu brakującej elektryfikacji po stronie niemieckiej. Naszą inicjatywą chcemy pokazać, że Niemcy i Polska muszą - i także potrafią - zwiększyć spójność między sobą w zakresie kolei. To, co jest możliwe w Parlamencie Europejskim musi być także możliwe między Warszawą i Berlinem.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto