W biurze panuje żar tropików, a Was oblewają poty? Przepisy określają jedynie najniższą temperaturę, w jakiej powinna odbywać się praca. Szef powinien jednak zadbać o napoje.

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij
- Temperatura minimalna to 18 st. w pomieszczeniach biurowych. W prawie pracy nie ma natomiast przepisu określającego najwyższą temperaturę - wyjaśniła nam Agata Kostyk-Lewandowska z Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu.

zobacz też: Upały. Co jeść i pić, gdy na dworze skwar? Rozmowa z dietetyczką


W przypadku, gdy temperatura w pomieszczeniu przekracza 28 st. Celsjusza lub 25 st. w plenerze, pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje chłodzące. Przepisy nie określają jednak ilości tych napojów oraz ich rodzaju. Państwowa Inspekcja Pracy nie może zmusić szefów firm np. do zainstalowania klimatyzacji czy zakupu wentylatorów.

- Klimatyzacja to droga zabawa. Trzeba też pamiętać o jej konserwacji i regularnym czyszczeniu, co też kosztuje. Jeżeli pracodawca tego nie robi, narusza przepisy o zapewnieniu bezpieczeństwa pracy - tłumaczyła Kostyk-Lewandowska. - Nieczyszczona klimatyzacja w biurze może być przyczyną szerzenia się różnych wirusów, grzybów czy alergii.



Inspektorzy PIP mogą jedynie zalecać właścicielom kontrolowanych firm zakup wentylatorów, założenie żaluzji w biurze lub - w szczególnych przypadkach, podczas bardzo dużych upałów - wprowadzenia przerw lub skrócenia godzin pracy.

- To zależy od dobrej woli szefa, my możemy jedynie to zasugerować - podkreśla rzeczniczka. - Oczywiście w takich przypadkach nie może być mowy o zmianie wysokości wynagrodzenia. Szef powinien sobie zdawać sprawę z tego, że praca w upale jest mniej wydajna, bardziej naraża ludzi na wypadki lub zasłabnięcia. Szczególnie w takich branżach, jak budowlanka czy przy pracy na wysokościach.

Zalecenia zaleceniami, ale pracodawca nie musi się do nich stosować. I niestety często tak się dzieje.


Wiadomości Wrocław, Wydarzenia Wrocław

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak Słów (gość)

Brak klimatyzacji. witam, jeżeli w pracy gdzie występuje żywność i jest to sklep mający 20 pracowników też nie ma klimatyzacji co wtedy?jedzenie min. czekolady i inne się roztapiają a my nie potrafimy więcej z siebie dawać a jeszcze jesteśmy odgórnie zastraszani co wtedy?